• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny systemkamera

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Nackdelen är den lilla sensorn 1/2,3, som många kompakter har och som tillåter långzoomare. Inte mycket potential om du vill ha riktig bildkvalitet!

PS! Jag ser nu att den har 4K som är en klar fördel!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ny systemkamera

Sonic

Jo vist er 4K video godt, men hvor mange skærme i hjemmet, har en tilsvarende opløsning ?

Der er solgt flere 3D skærme.

Når jeg skal nyde videoer, er det på min TV hjemmebiograf'.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Fördelen med 4K är att man kan göra delförstoring och få ut skarpa bilder.
Många sportfotografer tar videoupptag i 4K för att plocka ut stillbilder i rätt ögonblick med hög bildkvalitet.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Det är den nya generationen av video som kommer Ultra HD
Kameran klarar avancerad slowmotion med. Intressant vid filmning av ex fåglar och sport.

What is 4K Video | 4K Download
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Sonic

Jo vist er 4K video godt, men hvor mange skærme i hjemmet, har en tilsvarende opløsning ?

Der er solgt flere 3D skærme.

Når jeg skal nyde videoer, er det på min TV hjemmebiograf'.

Skall du skaffa en ren videokamera så blir den väldigt dyr idag om man vill ha
4 K video....minst 50 tkr.

Fördelen med Lumixen är att vill man plocka ut en bild i en video sekvens, så får man en hygglig kvalitet som gott duger att visas på en stor tv skärm.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Man skall ha klart för sig att ALLA kameror har begränsningar. Det gäller att hitta den kameran som har bästa funktioner för det egna användningsområdet. Och det mest penggakrävande som finns är actionfoto. Där gäller i första hand högt ISO och supersnabb AF och där har givetvis glasen stor betydelse.

Kan man välja bort dom sakerna är mkt vunnet vad gäller budget och sortiment.

..men kompakter med inbyggd zoom? Jag har ett gäng liggande men använder dom endast när ingen systemkamera finns i närheten..

Och videofilmning har jag ingen aning om..

/M
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ny systemkamera

Sonic, hvad skal jeg bruge 4K video til ?
Jeg kan ikke se det på nogen af mine skærme 3-60 tumms.
Kan du - og til hvilken pris ?
Jeg vil påstå, at det er færre end 1 promille som har en skærm for denne opløsning.

Med en 24 Mpix videokamera kan jeg omforme til mange forskellige formater, spec. slowmotion ( 220 fps), zoom 20 - 50 -(1500), Remote live view, Exif Print-stöd, iA (Intelligent Auto), Time-Lapse-inspelning, remote control via mobile devices, Nivåskottfunktion, Kreativ kontroll etc.

Det giver ikke megen mening kun at lave videor for sig selv alene.

Se nu lidt nærmere på mulighederne: PANASONIC HC-V750 - svart - Videokamera | Pixmania
- for noget andre kan anvende på mange TV og let adgang i YouTube.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Jag har inte sagt att du skall skaffa en kamera med 4 K.
Sen för inte så länge sen så kom ju HD formatet.
Då så en del att vad skall jag med HD till...min TV stöder inte det formatet.
Vad hände sen...?

Jag är intresserad av en kamera...för foto i första hand. Att det sen det finns bra videofunktioner som ligger i framkant i den prisklassen...gött mos!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ny systemkamera

Ja i full HD fixfocus og i 3D.
Det er et pris billigt begyder kamera Toshiba, som t.ex. kan gøre videor i mere end 20 minutter af gangen i forhold til Samsung WB 150F, men kun HD og lille sensor.
Mit område finder du på https://www.youtube.com/channel/UC4tdSI9lnoqlF3wda6Hf_yA/playlists

Full HD skærme har jeg i 11,6" laptop/tablet, 32" redigering skærm og 60" 3D smart TV.

Rigtig mange nye skærme sælges i full HD.

Det er også min erfaring at et acceptabelt objektiv som i min Samsung, kan bort elimenere det mindre HD i forhold til full HD.

Så med andre ord, full HD med godt objektiv, stor sensor, og mange andre tekniske finesser - så kan du lave noget som andre kan bruge.
Min erfaring som YouTube'r.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

I dagens situasjon er fordelen med 4K først og fremst muligheten til å ta ut enkeltframes med høy kvalitet om stillbilde. Suveren løsning for sportsfoto, pan og zoom under hele eventet og tilbake på kontoret og pill ut godbitene.
En får ut 4 ganger så mange pix som fra et opptak i full HD som igjen er 3 ganger så mange pix som HD. Men et godt systemkamera med burst mode gir enda bedre bilder :D

Selv vil jeg teste endel med min nye mobiltelefon med 5 linsers objektiv og Sony Exmore bildebrikke på 4K oppløsning, med mulighet til å velge forskjellige video oppløsninger og stillbilder. Med et wifog kort og LTE så kan en lagre litt på det 1T området jeg fikk av OneDrive :D
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ny systemkamera

Netop Knut
I dagens situasjon er fordelen med 4K først og fremst muligheten til å ta ut enkeltframes med høy kvalitet om stillbilde. Suveren løsning for sportsfoto, pan og zoom under hele eventet og tilbake på kontoret og pill ut godbitene.
En får ut 4 ganger så mange pix som fra et opptak i full HD som igjen er 3 ganger så mange pix som HD.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny systemkamera

Min uppfattning i ämnet är att en stor dyr systemkamera så gott som alltid ger de bästa bilderna. Problemet är att det blir så många tunga prylar att släpa på så ofta blir det inga foton alls tagna beroende på allt krångel med utrustningen. Det finns idag små nätta kompaktkameror som klarar de flesta behov om man inte vill trycka upp foton i affischstorlek.

Jag tror att Panasonicen är en bra kamera. Själv har jag en Canon G1X med stor sensor som ger alldeles utmärkta bilder men den har en stor brist, den är väldigt långsam. Sportfoto är totalt uteslutet! Så när det drar ihop sig till stora sportsliga evenemang såsom de stora Boulemästerskapen i Westerqvarn så tar jag fram min "gamla" Panasonic Lumix FZ150 som är blixtrande snabb!

Delförstoring från de förberedande HBK-mästerskapen i El Pinet i våras:

sna.jpg

Ännu en delförstoring:

bo 1.jpg

Orginalet:

bo 2.jpg

Skulle jag köpa en allroundkamera idag så skulle jag absolut kolla på Panasonicen!

Jappe
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Den bilden är ju kanon. Men om man nu skall lägga lite "konstnärliga" synpunkter så vill man ju inte ha en bild där allt är skarp. Antingen fokuserar man på klotet och får personen ngt oskarpt eller så får man personen skarp och klotet ngt suddigt för att får mer rörelse i bilden. Bakgrunden skall givetvis vara helt suddig. Och den typen av bilder kan man aldrig få med kompaktkameror. Där krävs systemkamera!
Men sen bestämmer man ju själv var man lägger ribban.
/M
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ny systemkamera

OK - så prøver jeg igen
til ALLA*
Forstår jeg dig rett Marunga, så er et 36,4 Mpix kamera meget krævende til et fantastisk godt objektiv.
ILCE-7R | α-kameror-med-utbytbart-objektiv | Sony SE

Zeiss er vel OK for dette kamera ?

Er reglen, at ingen optagelse er bedre end som det svageste led eller länk ?

Bestemt, vi er i den meget høje prisklasse og en del mere end hvad trådstarteren ønskede.

Mens jeg er iblandt fagfolk, hvordan skal det forstås når et (video)kamera er af flash-typen men bruger SD kort :confused:

Hvis ingen seriøse direkt fraråder mig PANASONIC HC-V750 - svart - Videokamera | Pixmania - så køber det på mandag - Insha'Alla*
:)
Undskyld mig jeg er jo kun en dansker- eller hur :(

ref: http://www.husbilsklubben.se/forums/t81227-2/#post662611
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny systemkamera

Vad jag försökte beskriva med de här bilderna var Panasonicens snabbhet - helt i klass med en systemkamera! Jag kunde kusligt exakt placera klotet precis där jag ville ha det!

Klicka på bilden!
bo 3.jpg

Manuella inställningar finns idag på de flesta bättre kompaktkameror så vill man påverka skärpedjupet manuellt så går det lika bra som på systemkamerorna.

Jappe
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Den bilden är ju kanon. Men om man nu skall lägga lite "konstnärliga" synpunkter så vill man ju inte ha en bild där allt är skarp. Antingen fokuserar man på klotet och får personen ngt oskarpt eller så får man personen skarp och klotet ngt suddigt för att får mer rörelse i bilden. Bakgrunden skall givetvis vara helt suddig. Och den typen av bilder kan man aldrig få med kompaktkameror. Där krävs systemkamera!
Men sen bestämmer man ju själv var man lägger ribban.
/M

Visst är en dyrare systemkamera med bra objektiv (inte kitobjektiv som säljs i billigare systempaket) att föredra om man har plånboken och en stark rygg för att släpa på alla pryttlar.
De bäst bilderna har jag tagit med mobilen...kanske inte kvalitetsmässigt
Men fångat ögonblicket.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Eftersom jag är nämnd, skall jag försöka svara:

Sony, jag kan ingenting om den kameran, men det är förmodligen mkt kompetent.

Zeiss produkter finns givetvis i varierande kvalitet så det är bra att veta vilka krav man har.

Prisklassen är nog helt OK. Man kan idag få en begagnad Nikon D700 (fullformat, ej video) och mkt bra glas för 15.000.

Flash är väl en beteckning av minne och SD kort bygger väl på den principen.

Möjligt jag har missförstått något och i så fall ber jag om ursäkt.

/M
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny systemkamera

OK - så prøver jeg igen
til ALLA*


Hvis ingen seriøse direkt fraråder mig PANASONIC HC-V750 - svart - Videokamera | Pixmania - så køber det på mandag - Insha'Alla*
:)
Undskyld mig jeg er jo kun en dansker- eller hur :(

ref: http://www.husbilsklubben.se/forums/t81227-2/#post662611

Bredo! Ibland kan det ta lite tid innan man får svar på sina frågor på detta forum! Idag köps det nog inte så många renodlade videokameror längre heller. Stillbildskamerorna utrustas ju ofta numera med riktigt bra videofunktion också.

"Kun en dansker" - släng dig i väggen! :D

Jappe
 
Toppen