• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny systemkamera

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Det är dax att uppgradera med en ny systemkamera. Har fastnat för nya Canon 70D med objektiv 18-55 och 70-200. Fotograferar mest natur. Filmar en del och kameran verkar vara bra utrustad för det. Den har också wi-fi och lite annat lulllull.

Har någon erfarenhet av kameran eller annat tips på likvärdig.
Limit pengamässigt ca 15 tkr.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny systemkamera

Jag har bl.a. haft Canon 50D några år och är nöjd med den fortfarande trots ingen video och ingen WiFi. Har satsat på bra objektiv istället och har allt vad jag behöver. 70D är en bra investering om man gillar fotografering. Min kostade 17" en gång i tiden så ditt pris verkar vara OK, tycker jag.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny systemkamera

Leica är kult, kanon och allas dröm. Min far hade bl.a. en Leica som vi levde av i många år (han var yrkesfotograf) under hela min uppväxttid, och han kunde leverera. En av mina kompisar, också yrkesfotograf, har samma kamera som han är mycket nöjd med. Det är "pocket" sensor i den vilket är snäppet mindre än Canon, men det duger långt om du inte ska göra foto-tapeter hemma.
Mycket bra val Sonic, nu får du publicera mer foton på HBK!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Ett resultat av högupplösta sensorer är att kraven på objektivens upplösning ökar och kravet på skakfri och vibrationsfri kamerahantering ökar. Dessutom ökar naturligtvis bildfilernas storlek och minnesbehov.
Det är alltid en fråga om vilken kvalitet det är på objektivet i förhållande till sensorn man jobbar med...med de kraftigaste sensorerna så kostar objektiven som en beg husbil modell-98.
Bilder kommer jag lovar...kanske lite från din kant också ;)
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Tror man överdriver att högupplösande sensor kräver speciella omständigheter och objektiv. Anledningen är att det går att dra upp en sådan bild så mkt mer och då kommer (d)effekterna fram.

Å andra sidan, jag sålde en d300s för nån vecka sedan. Jag uppfattade den kamerans bildkvalitet som medioker. Killen s om köpte hängde på ett 50000 kr objektiv och då blev det kanonbilder.

/M
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny systemkamera

Objektiv handlar framför allt om ljusinsläpp (bländare), ju lägre siffra desto bättre. Mina objektiv börjar på f/1,8 (50mm) - f/4 (70-200 mm) och har en "röd" sträck runt om, samma som Golf GTI (he, he...). Helfina objektiv för en vanlig människa må jag säga. Leica du har bestämt dig för ligger troligen med standardobjektiv mellan f/2 - f/3,5 vilket är mycket bra ljusinsläpp, resten fixar du med ISO osv...! Skärpan på din nya kamera måste vara helt suverän!
 
F

F.d. 30436

Guest
Sv: Ny systemkamera

Köpte ny kamera och objektiv i vintras och är mycket nöjd.

Jag har en Nikon D5300 och använder oftast ett Sigma 105mm makro-objektiv. Detta var mitt första Sigma-objektiv och jag är supernöjd.

Till detta har jag även ett 55-300 Nikkor till ex flygande fåglar, personligen tycker jag 200 är lite för lite.

Titta gärna in på mitt instagramkonto @mrsmlarsson så ser du vad utrustningen kan göra!

Marie
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ny systemkamera

Tror man överdriver att högupplösande sensor kräver speciella omständigheter och objektiv. Anledningen är att det går att dra upp en sådan bild så mkt mer och då kommer (d)effekterna fram.

Å andra sidan, jag sålde en d300s för nån vecka sedan. Jag uppfattade den kamerans bildkvalitet som medioker. Killen s om köpte hängde på ett 50000 kr objektiv och då blev det kanonbilder.

/M

Forstår jeg dig rett Marunga, så er et 36,4 Mpix kamera meget krævende til et fantastisk godt objektiv.
ILCE-7R | α-kameror-med-utbytbart-objektiv | Sony SE

Zeiss er vel OK for dette kamera ?

Er reglen, at ingen optagelse er bedre end som det svageste led eller länk ?

Bestemt, vi er i den meget høje prisklasse og en del mere end hvad trådstarteren ønskede.

Mens jeg er iblandt fagfolk, hvordan skal det forstås når et (video)kamera er af flash-typen men bruger SD kort :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny systemkamera

Hur ser kriterierna ut för denna rankning? Olika kreterier för ranking ger ju olika resultat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Rankingen grundar sig på ingående tester i tidigare nummer där bildkvalitet och pris är två viktiga kriterier. T3 finns bl.a. i appen Ztory.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Så här rankas kameror i senaste T3:

Visa bilaga 88013

Rankning i all ära men tester har ju gjorts i perioden 2012-2014 (mars) vad ja kan förstå. Lumix kameran som jag refererar till kom i våras.
Prisklass på kamera jag söker bör ligga på max 10 tkr + tillbehör 5tkr.
Som sagt... Lumixen leder fn pga hela konceptet med inbyggd zoom som klarar behovet. Hygglig sensor, wi-fi och framförallt bra videofunktioner då det filmas en hel del.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Eftersom jag varken har råd, tid eller utrustning för att testa olika prylar ger experters omdömen åtminstone vägledning.

Visa bilaga 88017

Canon 700d har jag tittat närmre på...säkert ett utmärkt val ligger 2:à just nu.
Fördelen med Lumixen för mig är snabbheten med ett hyggligt inbyggt objektiv
22- 400. mm
Jag vet sen tidigare systemkameror jag haft att man har alltid fel objektiv för tillfället.
 
Toppen