• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Retorik kan vara positiv i flera avseenden om den är glad och tankeväckande kanske skojfrisk, rentav briljant. Är den inte det så blir det bara torftigt! Är den dessutom självförhärligande så blir den pinsam!

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Ska sticka in med en snabb kommentar bara:

Ingen är förmer än någon annan. Det finns bara lite olika sätt att uttrycka sig på. Vi är absolut inte överens. Det finns ett tio-tal medlemmar som delar din uppfattning; att funktionärer i klubben inte får uttala sin hjärtas mening utan den skall vara väl genomtänkt och proffisionell.

Då vill jag påminna dej och de dina att klubbens funktionärer är ideellt arbetande medlemmar utan ersättning för sitt arbete. De flesta har en mycket lång erfarenhet av husbilsåkande, vilket det här forumet handlar om.

Klubben är en mysklubb som i kraft av medlemmarna sammantaget besitter en otrolig kunskapsbank - långt ifrån kvälls- och skvallerpress. Det finns några få enskilda medlemmar som vill ändra på detta men de flesta är nöjda med hur klubben ser ut idag.

Alla, i skrivande stund, 11.900 medlemmarna har åsikts- och yttrandefrihet enligt svensk grundlag och forumreglerna. Detta gäller även samtliga funktionärer.

Min roll som revisor är mellan mig och styrelsen och resultatet av den relationen redovisas endast i samband med årsmötet och inte i trådar här på forumet under markisen. Här ska vi bara ha det mysigt och "tjabba lite"

Detta är min personliga uppfattning, vilken ingen kan ta ifrån mig. Punkt.

Mycket bra Kenth!

Vill bara påminna att även om grundlagens åsikts- och yttrandefrihet innebär mycket stora friheter så finns där även begränsningar, som är direkt åtalbara och straffbara.

Eftersom just du Kenth hoppade på mig för att jag underlät att citera den tråkiga lagtexten i en helt ovidkommande tråd så får jag väl göra det just till dig ;)

https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1

"1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter."

Vad som diskuteras sinsemellan på en rastplats kan lämnas därhän, men vad som skrivs på ett öppet forum för alla att läsa är inte helt kravlöst. Tro mig, ett klubbforum där jag var moderator hamnade just i ett sådant blåsväder, det var ingen kul historia att reda ut för någon inblandad och inget jag önskar någon här, och något att beakta för de förtroendevalda, oavsett hur "trivsligt" det ska vara på forumet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Kolossalt elegant retorik kan man tycka om man är lagd åt det hållet. Frågan är varför man är lagd åt det hållet.

I många trådar här på forumet möts skribenter med olika förutsättningar, olika kunskaper o.s.v. och det kan ge spännande diskussioner där parterna accepterar varandras argument utan att stämningen blir hätsk eller att man går över gränsen och börjar använda sig av personangrepp och olika tjuvnyp! Ibland leder dessa diskussioner t.o.m. till att kombattanterna ändrar uppfattning eller rentav till slut enas om att de har samma uppfattning i frågan och det är just det som är kännetecknande för en meningsfull diskussion: argumenten beaktas och hanteras på rätt sätt av deltagarna och leder någonstans.

Man behöver inte använda sig av retoriska knep och/eller annat fuffens för att stärka sitt ego! Det är inte syftet med diskussionerna.

Jappe

Exakt Jappe
Din första fråga får du nog även ställa till dig själv ;)

Högt i tak och ett öppet sinne är givetvis en förutsättning för att det skall bli en givande diskussion som ger något. Att sen hålla sig till fakta, undvika fördomar och svepande argument är andra.

Även om man inte alltid ändrar sin egen uppfattning eller att andra ändrar sin efter en diskussion får man alltid en större förståelse för att det finns många olika sätt att se på saker och ting. Ja, förutsatt att man är öppen för det.
Det har säkert framgått att jag tycker det är intressant och givande att försöka se saker ur olika perspektiv och det kan säkert uppfattas som provocerande av dem som redan har bestämt sig.

Jag är av den bestämda uppfattningen att om man inte tål höra andras åsikter eller uppfattningar i en fråga skall man vara sparsam med att dela med sig av sina egna.

Din sista mening var för övrigt ett perfekt exempel på ett retoriskt knep.
Fast det visste du redan ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Herrar Roger67 och johnssma, det var alltså inte funktionen inom HBK som var problemet utan att T.Rantzow gjorde sig till talesman för äldre. Kan det vara så att han på sina resor kommit att samspråka med personer som är äldre och då funnit flera som har samma åsikt i ämnet? Jag kan i alla fall inte se att "vi gamlingar" har något samband med hans förtroendeuppdrag.

Det känns alltså som att ni, herrar Roger67 och johnssma, drar lika höga växlar som ni försöker få T.Rantzow till att ha gjort.

Nja, vi skall väl inte överdriva.
Jag hävdade att Rantzow formulerade sig som att han hade mandat att föra en hel grupps talan. Rent teoretiskt kan det vara så men om vi skall hålla oss till verkligheten så var det nog mer olyckliga formuleringar i stunden. Sånt händer.
Jag tycker ändå att Johnssma har en mycket viktig poäng i att det är känsligare när det kommer från en funktionär.

Jag talar bara för mina egna åsikter men självklart är det ju trevligt om fler delar dem.;)
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Nu verkar tråden äntligen vara över? Bra, då kan jag svara Ingrid istället innan jag lämnar den.

Förr hade vi korta trevliga,lättsamma,hjälpsamma och humoritiska inlägg i husbilsklubben,,,nu är det långa tröttsamma "romaner"
som leder till noll och intet värde.
Ingrid:confused:

De korta, trevliga, lättsamma och humoristiska inläggen har flyttat till HBK på Facebook, där är betydligt lättsammare och gladare.
Det är en för många tråkig men naturlig utveckling jag sett på många forum. De tekniska och allvarligare (tråkigare) och långa diskussionerna samt lektrådarna brukar bli kvar på forumen då de passar facebook-formatet illa men allt annat tenderar att flytta till FB då det är som gjutet för snabba one-liners och korta frågor och snabba svar, allt som händer "just nu", alltså typiskt "socialajsande" ;) . Tyvärr kan man kanske tycka men så är det nästan överallt.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Precis som Bestliner skriver, denna tråd ger huvudvärk.

Men jag måste försvara mig mot Roger67 påhopp.

Citat:
” Nu tycker jag att herr Rantzow är ute och cyklar rejält.
Även jag tog åt mig av ditt riktiga lågvattenmärke i inlägg 93. Jag hoppas att du bara hade ordentligt med otur när du formulerade dig.”

Kanske uttrycket var lite grovt men det fanns en poäng i det.

För att ta ett exempel från några av dina inlägg.
När det uppenbarades sig att Familjen Isacsons husbil bara var registrerad för 1 passagerare.
Då svarar du följande:
Citat: ” Så du menar att det inte ryms 5 pers i den bilen ”

Sen skriver du att en Hymer 555 från 1988 är en rymlig husbil.
Den är ca 5,5 meter lång.
Enligt din mening, stor nog att rymma fem personer med hund plus en tjuv som genomsöker den. !
( En Hymer 555 är ungefär lika stor som dagens plåtisar )

Jag har inga problem med att ta tillbaks uttrycket ” Yellow ” om det bättrar på stämningen i tråden.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Ok, jag trodde vi hade luftat ämnet klart men jag svarar:

Ja, jag tycker definitivt att det var ett riktigt lågt inlägg.
Om du verkligen menar det du skriver så anser du att klubben är en seniorklubb och att de som är ”yngre” (under 50 ?..) är juniorer som är mindre begåvade och inte fattar bättre.
Framför allt klarar vi inte av att dra rätt(dina) slutsatser av en simpel tidningsartikel.
Bajssnacket kan jag ta men den nedlåtande attityden är inte trevlig...

Nu tror och hoppas jag att det inte var så du menade, att du bara formulerade dig lite ”olyckligt” och att jag och några till missförstod dig.

Citaten från mina inlägg om antalet personer förstår jag inte riktigt. Dom är väl självförklarande.
Jag har aldrig hävdat att artikeln absolut stämmer och att det verkligen var 6 personer + 1 hund i bilen. Det jag däremot har ifrågasatt är hur du kan dra den bestämda slutsatsen att det är helt omöjligt att familjen ens åkt i bilen bara för att den är registrerad för endast 1 passagerare.
Med samma slutledningsteknik så kan vi i så fall konstatera att det absolut inte finns några husbilar där ute som kör med mer last än vad registreringsbeviset tillåter...

För att inte bli långrandig så länkar jag bara till dom 3 Hymer 555 som fanns på Mobile.de. Det verkar t.o.m. finnas sitt och sovplats över till din långbenta fransman:D

Hymer 555 -91 4 sovplatser 5,60 lång
Hymer 555 -94 6 sittplatser och 6 sovplatser 5,60 lång
Hymer 555 -93 6 sovplatser 5,55 lång

Jag tror vi får snacka ut om det här när vi träffas någon gång ;)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Varför inte bara fråga Göran själv, Rantzow?

Det är ändå honom och hans familj du släpar i smutsen här inför "11.900 medlemmar" samt alla övriga icke-registrerade som är inne och läser på det öppna forumet, du tycker inte att han åtminstone borde få en chans att försvara sig innan du dömer honom offentligt? Namnet spårade ni ju upp i tråden och det finns bara en i Sverige.
 
Senast ändrad:
B

Bergåsen

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Retorik kan vara positiv i flera avseenden om den är glad och tankeväckande kanske skojfrisk, rentav briljant. Är den inte det så blir det bara torftigt! Är den dessutom självförhärligande så blir den pinsam!

Jappe

Tack för dina inlägg här på forumet Jappe! Läser dom med stor förtjusning.
Äldre och klokare stämmer bra på dig ;)
 
Toppen