• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Det var det mest underliga exempel jag hittade. Så, lämna elaka insinuationer utanför och tala klarspråk nu, vad anser ni har hänt den svenska trebarnsfamiljen Isacsson från Bromma?
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Ja vad som hänt står ju i första inlägget. De balde sova på rastplats längs större väg (högriskområde). De blev rånade av en tjuv som troligen iaktog dem såg när de gick ock lade sig. Starta klockan och gick till avtin när de medt troligt var i djupsömns stadiet.

Jag förstår inte varför man övernattar på rastplatser vid stora vägar. Sväng av motorvägen kör in i en liten byhåla och stanna vid badstranden eller vid kyrkan. Lungt trygt och säkert. Bara se till att man inte synns från stora vägarna.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Fanns en medlem "Finnkolingen" som hade en egen upplevd berättelse. Även där fanns det många som tvivlade på riktigheten. Själv hade han tydligen ett helvete med att få ordning på bil, papper och myndigheter.

Alla kan väl inte fara med osanning.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Jag tycker det är beklämmande att en journalist inte kan skilja på rån och stöld.

"Rån är en form av stöld från person med inslag av våld eller hot om våld."
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Läser man artikeln så ser man att det bara är spekulationer av pressen. Men anta att tändargas amvänts, hur många flaskor behövs för att fylla en husbil? 50 eller kanske 200?

Enligt artikeln har man funnit spår av Hexan.

Detta ämne finns även i många livsmedel - t.ex. bordsmargarin.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

De franska tjuvarna går visst omkring med stegar

...eller så klättrade de bara upp på stegen baktill?

Men vad vet jag, det kanske är för självklart? Jag har tyvärr inte så konspiratorisk fantasi... :D
 

Bilagor

  • Isacson.jpg
    Isacson.jpg
    27,5 KB · Visningar: 825

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Citat:
Ursprungligen postat av*T.Rantzow*
” fransmännen är visst försedda med teleskop-ben som kan stänga av ett golvmonterat gaslarm med tårna genom en taklucka "



Johnssma, kan du inte hitta en bild på lång-benad fransman också ?

//T
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Både stegarna, gastuberna och teleskopbenen är dina påhitt.

När jag läser artikeln hittar jag inget av det, bara en familj som trodde att de skulle bli gasade, baserat på den tioårige sonens vittnesmål, ett barn som redan var uppskrämt av den tidigare inbrottstjuven som blev påkommen inuti husbilen. Att de trodde att det förekom gasning berodde på att de blivit varnade för det, vilket har sin förklaring i att artikeln är fyra år gammal, från tiden när det här forumet svämmades över av gaslarmsinstallationer och varningar om husbilsgasningar.

Fakta är: Det skedde ingen gasning, där fanns inga gastuber, där fanns inga stegar, och där fanns definitvt inga teleskopben. Hur vore det om vi nu höll oss till artikeln istället för att fabricera egna uppgifter? (Det är just så vandringssägner skapas och byggs på)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Vad jag hoppades med att lägga ut länken var att någon skulle utropa "Försäkringsbedrägeri!" vilket vissa är väldigt snabba med här inne, i så fall hade vi kunnat få igång en intressant diskussion. Nu var inte någon som nappade tyvärr tillräckligt frispråkig så det blev tyvärr inte så, det enda resultatet blev bara riktigt dåliga skämt på den stackars familjens bekostnad vilket jag inte vill vara del av.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Med tanke på dina låga ålder, 45 år, så tillhör du ” junioren ” i denna ”senior ” klubb.

Man kan sammanfatta dig som att du fortfarande är i stadiet ” still shiting yellow ” här i hbk.

Vi gamlingar genomskådade artikeln direkt som ett påhitt, förmodligen från en campingägare.

//T
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Vad jag hoppades med att lägga ut länken var att någon skulle utropa "Försäkringsbedrägeri!" vilket vissa är väldigt snabba med här inne, i så fall hade vi kunnat få igång en intressant diskussion. Nu var inte någon som nappade tyvärr tillräckligt frispråkig så det blev tyvärr inte så, det enda resultatet blev bara riktigt dåliga skämt på den stackars familjens bekostnad vilket jag inte vill vara del av.

Försäkringsbedrägeri!!!
Blev det roligare ?
Fakta... du hänvisar till en artikel i Expressen :rolleyes:
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Med tanke på dina låga ålder, 45 år, så tillhör du ” junioren ” i denna ”senior ” klubb.

Man kan sammanfatta dig som att du fortfarande är i stadiet ” still shiting yellow ” här i hbk.

Vi gamlingar genomskådade artikeln direkt som ett påhitt, förmodligen från en campingägare.

//T

Den var lite låg T rantzow, vi som inte passerat 50 skulle kunna göra oss lustiga över vad seniorer skiter i och det slutade vi med för cirka 48 år sedan.


lars
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Inga problem med visa eller mastercard i danmark förutom att de tar en avgift på alla utländska kort. Har inte haft några större problem i vare sig tyskland eller norge. Som jag skrev tidigare funkar det inte överallt så lite kontanter är bra att ha. Jag har absolut inget beroende av kort som du tycks tro. Jag tycker bara det är säkert och smidigt.

Vissa problem finns det med kort i Danmark. Försökte i Gileleje i en fiskaffär betala med Visa, Amex, Mastercard. De tog bara dankortet annars kontanter. Danskarna har blivit bättre men kort funkar inte överallt om man inte har dankortet.

Satt i somras på en restaurang skulle betala, de tog inga kort, fick gå till en automat och hämta kontanter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Eldre betalterminaler i Danmark har ikke støtte for annet enn dancard, men jeg trodde disse var utryddet til fodel for de nye som leser chip i stedet for magnetstripe om kortet er utstyrt med chip. Men bankene sponser ikke utbyttingen, så det finnes sikkert efternølere der som andre steder.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Fanns en medlem "Finnkolingen" som hade en egen upplevd berättelse. Även där fanns det många som tvivlade på riktigheten. Själv hade han tydligen ett helvete med att få ordning på bil, papper och myndigheter.

Alla kan väl inte fara med osanning.

Läste det som fanns kvar av den och annat han råkat ut för här på forumet. Tack för tipset, förstår nu att det inte är någon tillfällighet.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Hej Johnssma

Du påstår att jag fabricerar egna uppgifter på Expressen artikel.
Att jag bara producerar dåliga skämt på den stackars familjens bekostnad, vilket du inte vill vara del av !!

Nu benar vi upp Expressens artikeln från början så skall vi se hur trovärdig den är.

Vid första inbrottet sov fem personer plus en hund i en 30 år gammal Hymer husbil, ( snacka om compact living ) med ett ny-installerat hus-bilslarm.

Trots detta kompakta boende med 5 personer och hund kan en tjuv passera ett avancerat husbilslarm och gå omkring och genomsöka husbilen, lasta ut telefoner, dator, kläder, dvd-spelare etc utan att hunden reagerade i husbilen.

- Hur pålitlig låter denna historia på en skala ?

Nu tar vi inbrott nr 2.
Citat från artikeln; ” De såg en fot genom ventilationsluckan i taket och det hördes steg från taket, tjuven hade stängt av gaslarmet och försökte spruta in gas genom luckan. Han skulle gasa oss och det värsta var att de inte gav upp. Då började Göran Isacsson backa husbilen men då var tjuvarna redan borta från taket ”

Jag anser mitt inlägg var mer än väl berättigad.
" De franska tjuvarna går visst omkring med stegar och gas-tuber innan de gör inbrott.
Sen är de snabba på att plocka ned grejerna från taket och försvinna innan någon märker något, dessutom försedda med teleskop-ben som kan stänga av ett golvmonterat gaslarm genom en taklucka."

Frågan är: Kan någon köpa denna fot-genom-taklucka-historia ?
- Knappast.

Nu till inbrott nummer 3. ( cykelstöld )
Trots två inbrott fortsätter familjen sin semester i Frankrike som inget hade hänt, trots att det mesta har blivit stulet i husbilen, även bilnycklarna.

Som sagt, vi gamlingar köper inte sådana här korkade historier.

//T
 
Toppen