• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Bara fyra fem ggr om året sisådär. Min syn på andra länders människor - vad menar du med det? Visakortet fungerar över hela världen även i tyskland men som sagt - ibland är det ändå bra med kontanter. Jag har aldrig skrivit om ec-karte vad nu det är. Jag menar visa och mastercard. Läs gärna vad jag skrivit innan du kommenterar tack

Din syn på andra människor? Du skriver ju om att dom allihopa< bara begår försäkringsbedrägerier. Det är väl en förfärligt människosyn.

Du som är så berest vet inte vad EC Karte är för nåt? Ett betalsystem som hela Tyskland betalar med.
Men du skall ändra på det för 90 millioner människa. Undrar vad dom skall göra när affären inte tar Visa? Kontanter skall man ja inte heller ha med sig.

Och försäkringarna i andra länder är ju också dumma och naiva och betalar snällt ut när folk lurar dom?????
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Trodde i min enfald frågan gällde hur andra turister använder kort eller kontanter när de är på "rulle" och inte hur du använder kort eller kontanter.:confused:


Du påstår ju att det inte går att använda kort i tex. Danmark. Jag har använt kort i Danmark och i flera andra länder utan problem - nu senast under dryga tre veckor i Norge. Det var bara ett ställe som det inte gick att betala med kort och det var när vi skulle åka båten till svartisen norr om Moirana - där fanns vare sig mobiltäckning eller el. Kort funkar inte överallt men nästan. Om folk vill ha med sig tjugotusen i kontanter i husbilen är det ju deras sak men det känns som en onödig risk. Visakortet känns enklare och framför allt säkrare både när man rör sig i en stad tex. eller när man sover. Varför skulle andra inte ha visakort eller mastercard då dessa ju används över hela världen ? Har också alltid haft kontanter men man är väl inte sämre än man kan ändra sig
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Din syn på andra människor? Du skriver ju om att dom allihopa< bara begår försäkringsbedrägerier. Det är väl en förfärligt människosyn.

Du som är så berest vet inte vad EC Karte är för nåt? Ett betalsystem som hela Tyskland betalar med.
Men du skall ändra på det för 90 millioner människa. Undrar vad dom skall göra när affären inte tar Visa? Kontanter skall man ja inte heller ha med sig.

Och försäkringarna i andra länder är ju också dumma och naiva och betalar snällt ut när folk lurar dom?????



Jag har ALDRIG påstått att alla begår försäkrinsbedrägeri - jag säger bara att det förekommer och detta har jag från säker källa. Är det en förfärlig människosyn att vara realist och säga som det är ? Man kan tro att du jobbar som journalist för de är ju vana att förvränga och blunda för sanningen både i press och media dagligen.
Finns ec-karte över hela världen som visa och mastercard ? Tror inte det. Det finns faktiskt andra länder än tyskland men även där finns väl visa och mastercard.
Hur menar du att jag skulle ändra på det och varför ?
Tyskarna får ha vilka kort de vill men åker de utanför sitt land vore det väl bra med ett kort som gäller överallt istället för massor med kontanter i olika valutor
 
Senast redigerad av en moderator:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Tyskarna får ha vilka kort de vill men åker de utanför sitt land vore det väl bra med ett kort som gäller överallt istället för massor med kontanter i olika valutor

Nyss hävdade du ju att de aldrig hade några kontanter med sig utan att det bara handlade om försäkringsbedrägeri när de blivit rånade på kontanterna, hur ska du ha det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

De fleste banker i Tyskland bruker i dag EC/Maestro som utenfor Tyskland er et Mastercard debitkort. Innenlands så fungerer disse kortene både på de gamle EC betalterminalene og på de nye mer internasjonale terminalen som støtter også kreditkort. Debitkort terminaler krever normalt tilgang til nettverk om det ikke ligger inne i chipen på kortet et tilstrekkelig beløp som ikke trenger autorisasjon og pin verifikasjon. Kreditkort med chip kan autentiseres uten nettverk og fungerer også med signatur som en backup løsning.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Jag har ett EC-Karte med Maestro funktion, vilket de flesta EC karte har idag.
Utfärdat av tysk bank och super att ha med sig utomlands eftersom det fungerar i princip överallt, även där inte vanliga kreditkort funkar.

Mitt fungerar inte som ett Mastercard om jag t.ex handlar med det i Sverige, utan det är ett betalkort och dras direkt från kontot.

Fick testat det i somras när jag kom hem från semestern och var iväg o handlade i livsmedelsaffären, så hade jag glömt att byta till den svenska plånboken, så jag hade bara "semesterbörsen" med mig.
Då betalade jag utan problem med mitt EC-Karte, dock blev ju kursen dålig, ungefär som när man växlar tillbaks utländska valörer här hemma.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Du påstår ju att det inte går att använda kort i tex. Danmark. Jag har använt kort i Danmark och i flera andra länder utan problem - nu senast under dryga tre veckor i Norge. Det var bara ett ställe som det inte gick att betala med kort och det var när vi skulle åka båten till svartisen norr om Moirana - där fanns vare sig mobiltäckning eller el. Kort funkar inte överallt men nästan. Om folk vill ha med sig tjugotusen i kontanter i husbilen är det ju deras sak men det känns som en onödig risk. Visakortet känns enklare och framför allt säkrare både när man rör sig i en stad tex. eller när man sover. Varför skulle andra inte ha visakort eller mastercard då dessa ju används över hela världen ? Har också alltid haft kontanter men man är väl inte sämre än man kan ändra sig

Jag nämnde Danmark, inte Norge när det gäller kortproblem.:rolleyes:
(Äpplen och päron)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Kan ingen öppna en ny tråd som handlar enbart om konto/betalkort i Europa & Norden (Norge funkar utmärkt med flera olika kort)? Vi är mycket intresserade av ämnet då det gäller att vi ska klara oss med vår HB utomlands på bästa tänkbara sätt. Låt gärna den här tråden om "Törnrosa familjen" fortsätta i trådskaparens anda. Vi har klubbens egen "GNÄLLTRÅD" om någon känner sig manad att utmana Euramobil 742's kommentarer. Personligen tror jag inte att han/hon menar något illa egentligen, alla lär vi oss nya saker (inte minst om oss själva), varje dag så länge vi lever...
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Att tro att alla har samma beroende av kort som vi är befängt.
De som tvivlar kan ju ta en tripp över till vårt närmaste grannland i söder, Danmark, och försöka flörta med danska handlare och Visa-kortet.
Vill man vara framgångsrik med kort i Danmark skall man nog vara utrustat med en "Dankort".

De som har varit längre perioder i ex. Tyskland har säkerligen märkt att när det gäller kortanvändning är nog Tyskland att betrakta som ett U-land.
Det är faktiskt inte mer än c:a tre år sedan jag blev tvungen att ta mig till en bankomat i Burg för att en bensintapp vägrade kort.
(Finns faktiskt även campingplatser i Norge som avskyr kort av någon anledning.)



Ser faktiskt ut som du nämner Norge här.....
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Kan ingen öppna en ny tråd som handlar enbart om konto/betalkort i Europa & Norden (Norge funkar utmärkt med flera olika kort)? Vi är mycket intresserade av ämnet då det gäller att vi ska klara oss med vår HB utomlands på bästa tänkbara sätt. Låt gärna den här tråden om "Törnrosa familjen" fortsätta i trådskaparens anda. Vi har klubbens egen "GNÄLLTRÅD" om någon känner sig manad att utmana Euramobil 742's kommentarer. Personligen tror jag inte att han/hon menar något illa egentligen, alla lär vi oss nya saker (inte minst om oss själva), varje dag så länge vi lever...


Nej. Jag menar inget illa alls. Jag talar bara om som det är men det passar inte alla tydligen. Det begås brott inom alla samhällsgrupper - även husbilsägare
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Stölder förekommer.
Men att stänga av gaslarmet med foten genom takluckan :confused:
Han tänkte spruta in gas :confused:
Ska ut i husbilen och gömma avstängningsknappen till larmet nu :wideeyed:
Gäller att ligga steget före tjuvarna.
//Jocke
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

De franska tjuvarna går visst omkring med stegar och gas-tuber innan de gör inbrott.
Sen är de snabba på att plocka ned grejerna från taket och försvinna så ingen märker något.

En nyhet för mig är att fransmännen är försedda med teleskop-ben som kan stänga av ett golvmonterat gaslarm genom en taklucka.
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

De franska tjuvarna går visst omkring med stegar och gas-tuber innan de gör inbrott.
Sen är de snabba på att plocka ned grejerna från taket och försvinna så ingen märker något.

En nyhet för mig är att fransmännen är försedda med teleskop-ben som kan stänga av ett golvmonterat gaslarm genom en taklucka.

Beror på för mycket intag av grodlår
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Tjuvarna måste även vara narkosutbildade, tagit reda på vad personerna ätit och vad de väger och om de har några andra sjukdomar eller allergier.

Sprutar du in gas i en husbil så så mannen somnar, så dör barnen och troligen även kvinnan. för att inte bli mördare krävs ansiktsmasker och noggrann uträkning av dosen samt noggrann mätning av gasen.

Enligt polisen har de aldrig kunnat påvisa att gas använts i något fall, inte ens hundarna markerar gas.

Det är en myt. Det behövs ingen gas, en bra inbrottstjuv går in och plockar klockan av armen på oss utan att vi vaknar. Myten har uppståt för att vissa av oss vägrar tro detta är möjligt, men efter ett långt körpass, en öl/vin till middagen så sover man bra.
 
Toppen