• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Så du menar att tyskar och norrmän är oärligare än svenskar?[/QU

Jag tror bara inte att någon kör runt med en massa kontanter i husbilen när det finns kort som funkar överallt (nästan) i världen. Kameror, kikare, mobiler, datorer,gps, tv mm.mm har väl alla med sig i dag oavsett nationalitet och oavsett om man är ute en helg eller på långfärd. Varför skulle det finnas mer att stjäla i en utländsk husbil än i en svensk ? Jag tror inte det och då återstår väl bara bedrägeri rent logiskt. Hur många svenska husbilar har blivit rånade på natten utomlands eller här hemma ? Inte många. Vi ligger ofta på parkeringar både här, i Norge och ute i Europa och har aldrig varit med om (tack o lov) eller hört om någon som blivit rånad. Vi är dock mycket noga med larm och låsta dörrar. Har extralås på både hyttdörrar och bodelsdörr. Värdesaker ligger i ett låst värdeskåp som sitter gömt. Ska bara skaffa ett basebollträ också att ha jämte sängen. Ingen kommer in i vår bil utan att vi vaknar. Ännu säkrare känner jag mig ute i skogen eller vid någon sjö långt från stora vägar. Det är upp till var och en om man alltid låser eller om man "glömmer" det. Glömmer man att låsa kan man ju glömma försäkringen också för den gäller ju ändå inte om bilen är olåst.....
 
Senast redigerad av en moderator:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Varför skulle det finnas mer att stjäla i en utländsk husbil än i en svensk ? Jag tror inte det och då återstår väl bara bedrägeri rent logiskt.

Varför tror du att turister oftare blir rånade över huvudtaget, oavsett om de åker charter, husbil eller något annat?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Att tro att alla har samma beroende av kort som vi är befängt.
De som tvivlar kan ju ta en tripp över till vårt närmaste grannland i söder, Danmark, och försöka flörta med danska handlare och Visa-kortet.
Vill man vara framgångsrik med kort i Danmark skall man nog vara utrustat med en "Dankort".

De som har varit längre perioder i ex. Tyskland har säkerligen märkt att när det gäller kortanvändning är nog Tyskland att betrakta som ett U-land.
Det är faktiskt inte mer än c:a tre år sedan jag blev tvungen att ta mig till en bankomat i Burg för att en bensintapp vägrade kort.
(Finns faktiskt även campingplatser i Norge som avskyr kort av någon anledning.)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Jag tror bara inte att någon kör runt med en massa kontanter i husbilen när det finns kort som funkar överallt (nästan) i världen.

Vem vill använda sitt kort på varenda liten suspekt restaurang, pub eller gatuförsäljare i sydeuropa ens om det skulle gå? Inte jag i alla fall men jag är väl för gammalmodig eller misstänksam av mig som föredrar kontanter till alla småutgifter och mindre restauranger.
Inte en enda ställplats som vi stannat på söder om Heiligenhafen tar för övrigt kort heller.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

I Tyskland betalar också många med kort men med sitt EC Karte.
Euramobil vet du hur många tyskar som har problem här att kunna tanke, få ut pengar eller betala med det????

Euramobil vad är med alla Svenskar som har inbrott i Spanien i sina bilar? Är det också försäkringsbedrägeri?

Du med din syn på andras länder människor åker väl inte utomlands (kan man ju hoppas)

framsidan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

De tyskar jag känner har inte Visa-kort. De har Eurocard som det gjordes försök med i Sverige för flera år sedan men här fungerar det dåligt. Så nog känner sig dessa turister tvungna att ha med extra mycket kontanter.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Noen er mer utsatt for ran og innbrudd enn andre, hadde en engelsk kollega på et prosjekt i Lisboa for noen år siden - han var den eneste som var utsatt for ran. Selv gikk jeg gjerne rundt i sentrum sent på kvelden og følte meg trygg, selvfølgelig så jeg ut hvor jeg skulle gå for å redusere risiki. Men samme engelskmann ble også ranet og skadet i sentrum av Stockholm på dagtid!

EC-karte uten Maestro (MasterCard produkt) fungerer ikke utenfor Tyskland.
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Husvagnar och "husbilar" är campingfordon??????
Var någonstans kan man i legala sammanhang läsa om husbilar. Ordet husbilar är ett icke legalt uttryck. På mitt regbevis står det lätt lastbil med boinredning.
Personbil 2 är ett relativt nytt legalt uttryck.
I Tyskland säger man Wohnwagen, Norge och Danmark Bobil, på engelska mobilhome osv
Campingfordon kan väl se ut som helst och de är inte nödvändigt att ha dem på campingplatser heller!

Leve bobilsfolket!
lach
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

och mobilhome finns inte i engelska språket. Mobile home betyder villavagn. Motorhome är korrekt uttryck på engelska för husbil!

Tyskarna säger Wohnmobil eller förkortat Womo om sina husbilar.

Jappe
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Vi bor ju i Helsingborg,och åker ofta över till Danmark,,vi har tydligen haft tur,vi handlar ofta på Lidl,Netto,Nyborgs,Kvickly,och alltid betalt med Visakort,har alltid funkat.
Men Kvickly tar "gebyr",men inte Lidl.
Ingrid:confused:
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Att tro att alla har samma beroende av kort som vi är befängt.
De som tvivlar kan ju ta en tripp över till vårt närmaste grannland i söder, Danmark, och försöka flörta med danska handlare och Visa-kortet.
Vill man vara framgångsrik med kort i Danmark skall man nog vara utrustat med en "Dankort".

De som har varit längre perioder i ex. Tyskland har säkerligen märkt att när det gäller kortanvändning är nog Tyskland att betrakta som ett U-land.
Det är faktiskt inte mer än c:a tre år sedan jag blev tvungen att ta mig till en bankomat i Burg för att en bensintapp vägrade kort.
(Finns faktiskt även campingplatser i Norge som avskyr kort av någon anledning.)



Inga problem med visa eller mastercard i danmark förutom att de tar en avgift på alla utländska kort. Har inte haft några större problem i vare sig tyskland eller norge. Som jag skrev tidigare funkar det inte överallt så lite kontanter är bra att ha. Jag har absolut inget beroende av kort som du tycks tro. Jag tycker bara det är säkert och smidigt.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

I Tyskland betalar också många med kort men med sitt EC Karte.
Euramobil vet du hur många tyskar som har problem här att kunna tanke, få ut pengar eller betala med det????

Euramobil vad är med alla Svenskar som har inbrott i Spanien i sina bilar? Är det också försäkringsbedrägeri?

Du med din syn på andras länder människor åker väl inte utomlands (kan man ju hoppas)

framsidan

Bara fyra fem ggr om året sisådär. Min syn på andra länders människor - vad menar du med det? Visakortet fungerar över hela världen även i tyskland men som sagt - ibland är det ändå bra med kontanter. Jag har aldrig skrivit om ec-karte vad nu det är. Jag menar visa och mastercard. Läs gärna vad jag skrivit innan du kommenterar tack
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Vem vill använda sitt kort på varenda liten suspekt restaurang, pub eller gatuförsäljare i sydeuropa ens om det skulle gå? Inte jag i alla fall men jag är väl för gammalmodig eller misstänksam av mig som föredrar kontanter till alla småutgifter och mindre restauranger.
Inte en enda ställplats som vi stannat på söder om Heiligenhafen tar för övrigt kort heller.


Nu besöker jag inte så många suspekta restauranger som du. Vi lagar vår egen mat och går vi ut och äter blir det på en finare restaurang för att äta något gott. Wienerschnitzel tex. Jag har aldrig påstått att kort funkar överallt. Läs gärna vad jag skrivit om du ska kommentera
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Tro gjør man i kirken. Dette her vet du ganske enkelt ikke, og da bør du holde deg for god til å dømme andre. Jeg vet noe annet av egen erfaring, og det passer absolutt ikke inn i din teori.


Jag är inte medlem av någon kyrka så det går inte. Däremot har jag åkt runt i europa från italien i söder till nordkapp i norr under snart 30 år med bil och husvagn, motorcykel, bara bil samt de senaste tio åren med husbil så lite erfarenhet har jag samlat på mig under åren. Jag dömer ingen och det borde inte du göra heller. Givetvis förekommer inbrott men det förekommer även försäkrinsbedrägerier även bland husbilar såväl som bland övriga grupper i samhället. Detta är ingen teori utan den bistra verkligheten
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Inga problem med visa eller mastercard i danmark förutom att de tar en avgift på alla utländska kort. Har inte haft några större problem i vare sig tyskland eller norge. Som jag skrev tidigare funkar det inte överallt så lite kontanter är bra att ha. Jag har absolut inget beroende av kort som du tycks tro. Jag tycker bara det är säkert och smidigt.

Trodde i min enfald frågan gällde hur andra turister använder kort eller kontanter när de är på "rulle" och inte hur du använder kort eller kontanter.:confused:
 
Toppen