• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny släckare som klarar brand i lithiumbatterier

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Ny släckare som klarar brand i lithiumbatterier

Jag har försökt att följa utvecklingen om kunskapen om bränder i lithiumbatterier. Vad jag har förstått så är det ganska stor skillnad mellan de olika lihiumbatterierna när det gäller brandrisk och brandutveckling. Vad räddningstjänsterna och andra aktörer i brandskyddet har inriktat sig i sin utveckling av bekämpandet av batteribränder, är det främst i lagerupplag av sådana batterier som finns i mobiltelefoner och liknande. När det gäller bränder i LiFePo4-batterier verkar det inte finnas så mycket undersökningar eller skrivet om, men som jag har förstått det så är inte riskerna vid bränder i dessa batterier inte lika stora och släckningen inte lika svår som vid bränder i andra lithiumbatterier. Att problemen med brand i LiFePo4-batterier inte uppmärksammats alls lika mycket, tolkar jag som om att räddningstjänsterna inte ser detta som ett lika stort problem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny släckare som klarar brand i lithiumbatterier

Det finnes endel video fra forsøk på å starte brann i LiFePO4 batteri, brannkåren et sted i Tyskland kom lengst og fikk til en full nedsmelting med røkutviking - men ingen flammer. Røken var damp av elektrolytten.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Ny släckare som klarar brand i lithiumbatterier

Brand i batteribilar är ett stort bekymmer, även om det inte hänt så mycket har man i Frankrike gjort ganska avancerade försök, och nedkylning krävs under flera timmar då inneboende energi och successiva kortslutningar ger återtändning.
 
Toppen