• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny plåtis, fel på centrallås vid "manuell" manövrering?

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vi har en ny Ducato X250 plåtis, byggår 2018. Två Fiatnycklar medföljde, den ena sammanbyggd med en fjärrkontroll och den andra en "gammaldags" nyckel utan fjärrkontroll. Bilen har låscylinder endast på förardörren. Passagerardörren, sidoskjutdörren och bakre dörrarna kan utifrån låsas/låsas upp enbart via centrallåset.
Med fjärrkontrollen fungerar låsning och upplåsning som det skall, men om jag använder nyckel i förardörrens lås är det bara förardörren och passagerardörren som låses/låses upp, inte sidoskjutdörren eller bakdörrarna.

För mig verkar detta vara ett fel. Manualen säger: Genom att vrida metallinsatsen i låset på förarsidans dörr moturs går det att låsa upp alla dörrarna. Och " alla dörrarna" måste väl också inkludera sidoskjutdörren och bakre dörrarna? Eller har jag fattat fel, alternativt missat någon inställning som skall göras i inställningsmenyn på instrumentpanelen?

Tacksam för kommentarer från er som har samma modell och kan bekräfta om beteendet hos vår bil är "standard" eller som jag tror, fel.

//Mats
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
På min 2015 är det på samma sätt vid upplåsning. Dock, vid låsning med nyckel i förardörren låses alla dörrar. Jag tycker att detta är bra. Det är inte alltid man vill låsa upp bak/sidodörr bara för att man låser upp förardörr. Skulle jag vilja låsa upp även bak/sidodörr använder jag knappen som finns på förardörrens armstöd.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tack för svar essge!
Om man har lämnat bilen och låst med extra säkerhetslås, t.ex. HeoSafe, så sitter ju dessa vanligen på insidan av förarhyttens dörrar men på utsidan av sidoskjutdörr och bakdörr. Skulle fjärrkontrollen inte funka och man behöver låsa upp med nyckel, ja då står man där med upplåst förar- och passagerardörr som dock är spärrade inifrån. Övriga dörrar är fortfarande låsta ... :(
 
Toppen