• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny nordisk campingkoncern

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läste just i DI; Campingjätte blir stor så in i Norden efter sammanslagning

Ett norskt riskkapitalbolag köper upp de två största svenska fristående campingföretagen, First Camp och Nordic Camping & Resort.

Som kuriosa kan nämnas att båda företagen idag börjar sina egna presentationer så här;
- First Camp; ” First Camp är Sveriges ledande kedja inom camping ”
- Nordic Camping & Resort; ”Nordic Camping & Resort är Sveriges ledande kedja inom camping och resor.”
:)
Ja, båda verkar anse sig vara det ledande företaget inom camping i Sverige. Tolkar det att de troligen är gamla trätobröder, att slå ihop dem är nog en utmaning, att få 1 + 1 att bli två och inte 1,2. Lycka till.

När jag läser om företagens profil, affärsidé, bygger båda idag på den klassiska campingmodellen, familjesemester, aktiviteter och resortdrömmen, som troligen kräver kapitaltillskott för vidare utveckling av det konceptet.

Tror faktiskt inte att segmentet inom campingturismen som ökat mest de senaste åren, husbilsturismen, har så hög prioritet i dagsläget i den nya koncernen.

Kanske läge för HBK att uppvakta företaget och presentera möjligheterna att nå oss? Presentera våra behov och krav, för att få ett lyckat resultat i det växande marknadssegmentet.

TommyD
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Nordic camping & resort köptes ut från börsen av Norvestor för några år sedan. Var aktieägare från introduktion till uppköp och det var en bra affär. De satsade mycket på citynära campingar där man kunde få bättre beläggning året runt. De satsade även på ställplatser, tex. en i södra Stockholm. Underskatta inte konceptet, det var mer lönsamt än man kan tro!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nordic camping & resort köptes ut från börsen av Norvestor för några år sedan. Var aktieägare från introduktion till uppköp och det var en bra affär. De satsade mycket på citynära campingar där man kunde få bättre beläggning året runt. De satsade även på ställplatser, tex. en i södra Stockholm. Underskatta inte konceptet, det var mer lönsamt än man kan tro!


Jonas, kanske min kommentar till den nya campingkoncernen kan tolkas raljerande mot deras affärsidé och koncept, men det är absolut inte min mening, tvärtom.

Har stor respekt för campingbranschen i Sverige, som på egna meriter visat en otroligt fin utveckling och lönsamhet, de senare åren. Något som jag i andra tråder både visat på och kommenterat.

Vad jag däremot försöker få fram är att vi själva har ett jobb att göra. Att helt enkelt sälja in oss själva, visa på den potential som finns i husbilarna. Hur man kan attrahera oss som en lite annorlunda kundgrupp än den traditionella barnfamiljen som bor på campingen om sommaren.

Väl medveten om att inte alla med husbilar gillar campingplatser, men trots det finns det tusentals husbilsåkare som gillar campingplatsen och troligen är en och annan av dessa medlemmar i vår eminenta klubb.

TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Glädjande att se att den nya Campingkoncernen satsar på Norrlandskusten.

- First Camp, satsar på Höga Kusten området och gör en stor investering vid Smitingen Naturreservat. Precis som Pite Havsbad kallar man sig för Norrlands Riviera.
Hållbar campingsatsning i Höga Kusten - First Camp

- Nordic Camping & Resorts senaste satsning på Norrlandskusten är Sundsvalls Camping vid Fläsians Havsbad vi södra infarten till Sundsvall.
Nordic Camping växer

TommyD
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Det är fantastiskt att man satsar på natursköna "Norrland" men hur arbetet med att få denna koncern intresserad av HBK och våra behov/önskemål, kanske nåt för styrelsen eller nån delegation inom HBK att ta kontakt ?
Hasse
 
Toppen