• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny medlem

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej alla husbilsvänner.
Har tjuvläst Era kloka ord rätt länge,men blev till sist full medlem (betald också). Vi, Kati och jag bor i Halmstad,har en Pilo´s byggd på en MB 508
78-an (snart veteran).Har funderat på att byta men konstaterar att vi har allt som fungerar perfekt så varför byta .Har bytt motor till en ny som i skrivande stund har rullat ca 50 000 km.Amanda (så heter vår skönhet)
har en sjukdom som proffsen från mersan ej kan bota (eller så kan dem inte).Bilen är för gammal .
Här har jag en fråga till Lasse & Marion. Fungerar styrservo i Er 508-an?
Eller kanske finns det någon annan i forumet som har kunskap om varför styrstervon ej fungerar. Har hört talas om, att ventilerna troligen är täppta.
Vi syns snart på vägarna.
rastplats.gif
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Ny medlem

Hej Perrovski, du Kati och Amanda är hjärtligt välkomna till Husbilsklubben.se
Jag hoppas att ni håller Amanda rullande, det är ju helt fantastiskt att en snart 30 årig Mercedes med en Pilo på fortfarande fungerar, så länge tror jag inte att dagens bilar kommer att hålla.

Bigge
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ny medlem

Jag hade en 508D högbygge som racingbuss förut och den krånglade lite med servostyrningen. Efter ett oljebyte i den så fungerade den bra sedan, antaglligen var det nåt skit i nån ventil till och från. Dom är även känskiga på drivremmen så att den inte slirar vilket man inte hör då motorn är så lågvarvig.
 
F

F.d. 5098

Guest
Sv: Ny medlem

Vad för skall vi köpa nytt när det finns 508
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ny medlem

Precis vad jag fågade mej också. Tyvärr så är det som så att vi som bor i dom större städerna där miljöfolket från landsorten regerar ínte får åka med gamla dieselbilar, dom är ju inte miljöklassade. Att bo 10 minuter utanför Stockholm city och inte få ta sin MB 508D in är rätt sorgligt. Min gamla mycket fina 508 rullar fortfarande ute på "landet" och den luften som den "spyr ut" blåser även in hit i Stockholm. Nej, jag skulle aldrig ha sålt den bilen om det inte hade varit för att jag inte fick använda den bara för att jag är Stockholmare!
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Ny medlem

Du får la flötta till landet. Välkommen till Göteborg, hls kurt.b
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ny medlem

Göteborg är en mysig stad, helt klart! Men Göteborg införde miljözoner samtidigt som Stockholm och var dessutom så nitiska att stadens brandbilar skulle bara få ha kört ut på utryckning och sedan bogseras tillbaka till stationerna, ja det låter inte klokt men så var det och man bytte motorer och fordon... Så tyvärr så har ni inte lättare där heller när fordonsägare drabbas retroaktivt som det blev i det här fallet. Men det var helt ok att turistbåtarna låg/ligger vid Stockholms ström och spyr ut tjockoljerök än idag dygnet runt...
 
Toppen