• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny medlem: Hej, om jag kan få en åsikt Fiat ducato hobby 550

F

F.d. 52590

Guest
Hei. Jag är ny medlem. Nordmann i Stockholm så ursäkta min Svorska..

Jag har aldrig förut ägd en husbil, jag vil köpa nogot billigt, rund om 40.000 - 60.000.

Jag har hittat en Fiat ducato hobby 550 tm -88 for salu för 40.000
Den er senaste besiktigat 2016/10, så det kan vara ulika saker naturligtvis.

Det jag öskar åsikt på är följande:

1. "Lite fukt finns, är ju gammal bil". Bör jag innhenta en fukt-test, ock vad kostar det?
2. "är lite trälig i lägga o tvåans växel men det är inget som påverkar, är tydligen någon sjukdom på dessa modeller." Stemmer det ?

Annars tänker jag at ta bilen til besiktning för egen räkning för at kolla eventuelle problem för en eventuell handel.

Nogot mer jag bör vara uppmerksam på ?

På förhand tack !

//Edvard
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Edvard!
Här själv haft en -91 Euramobil... så gamla bilar kan ha små eller stora fukt skador, på min fick jag riva ut halva husbilen invändigt o laga bygga nytt, tog lång tid o hade jag inte gjort allt jobb själv hade det inte varit ekonomiskt försvarbart!!
Säger förra ägaren att det är fuktskador så dra öronen åt dej, lukta invändigt, tryck på plåten utvändigt, ska vara stummt!!

Växellådorna behöver bytas olja rättså ofta, är typ tvåan trög att få i så är synkringen dålig, den blir bara sämre, inte bättre, ,så den måste bytas ..utbyteslådor kostar mycket, 10-25000kr + jobb tänk på det!!
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Hade svårt att växla upp och ner till tvåan. Hittade 6x3 mm metallbitar på oljepluggen. Bytte låda kostade 13000kr om jag minns rätt. Svårt att hitta bilar utan fukt när dom är så gamla. Har fixat fuktskador på min. Bytte hela golvet i husbilen. Så att göra en fukttest är bra
Lycka till
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej har en 90 a själv med bensinmotor, fungerar utmärkt tycker jag. Klart att det finns saker att åtgärda på gamla bussar, men ekonomiskt så kanske det lönar sig om man gör jobb själv. Har man inte råd med en nyare bil och ändå vill uppleva husbilsliv, så varför inte. Även nyare bussar kan dras med diverse fuktproblem och så vidare, inte helt enkelt detta. Jag hade en liten budget och letade i två år och tittade på väldigt många husbilar, jag hittade en i bra skick med mycket utrustning. Ha inte så bråttom kolla noga allt du kan, och läs så mycket som möjligt om problem med olika bussar.
Om du köper en gammal buss så kanske det borde finnas med i beräkningen att ordna och fixa, men det kan ju kännas lite roligt att sätta sin egen prägel på bussen.
Men att köpa för 500 000 kanske inte leder till en felfri buss det heller, finns mycket marginal kvar att laga för mellanskillnaden. Skattefri buss ger lite mer pengar till bränsle, försäkringen borde inte heller vara så stor kostnad. Man får väga kostnader eventuella reparationer mot pris och egen kunskap och vilja att fixa och laga. Men upplevelsen kan bli fantastisk ändå.
Så ha inte bråttom, ta god tid på dig att kolla igenom bussen, läs mycket och var ärlig mot dig själv om hur mycket du klarar av och har tid till.
Titta på många husbilar och lycka till.
 
F

F.d. 52590

Guest
Tack för eran erfarenheter. Efter å ha kollat rundt så tycker jag at 40.000 är lite mycket med så stora fel, Så jag ser mig om efter en annan.

Tack så mycket!

//Edvard
 
Toppen