• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbilsägare idag, vilken försäkring är "bäst"

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Har en Renault Dethleffs Rt6844 -07 då Folksam höjde i våras till 8160 kr med rabatter, 680 kr/mån. Avställningsförsäkring 1367 kr med rabatter. 114 kr/mån. Tog jag IF försäkring 5580 kr 465 kr/mån.
När jag har avställt 6 månader per år förlorade jag cirka 800 kr då IF inte har avställning på sin försäkring.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Försäkringar är verkligen en djungel. Mina erfarenheter från ett antal hem, bil, båt, MC och husbilsförsäkringar genom åren är att man inte sparar några pengar på att vara trogen samma bolag för fler försäkringar eller behålla dem över längre tid.
Sätten att beräkna premien varierar friskt mellan bolagen och dom verkar uppdateras ofta. Lockpriser och inofficiella "kampanjer" med tillfälligt låga priser för att få nya kunder förekommer säkert hos försäkringsbolagen precis som hos andra vinstdrivande företag.

Har man tid och ork bör man se över och utmana alla sina försäkringar varje år anser jag. Finns garanterat många sköna tusenlappar att spara där. Sen är det ju givetvis viktigt att bolaget uppträder smidigt och effektivt om man får en skada men där får man heller inte glömma att väga in hur ofta man bruka råka ut för skador och verkligen har kontakt med bolagen.
Vi t.ex. har hus, båt, 2 st mc, moped, släp, 3 personbilar och 1 husbil som används men har hittills varit förskonade mot skador. Senaste skadan vi vållade var för 8 år sedan då markisen blåste sönder på en husbil. Sen finns det givetvis dom som har mer otur och råkar ut för skador hela tiden och då är det kanske värt att betala lite extra för 24/7 tillgänglighet och personliga kontaktmän m.m.
 
F

F.d. 56559

Guest
Folksam,om du har ditt boende där får du en sjukförsäkring i 6 månader för två bra om man åker utomlands.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Håller du dig inom EU fungerar det blå kortet utmärkt, extra sjukförsäkring behövs inte.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När man räknar på försäkringspremie skall man titta på hur man använder bilen,hur lång tid är den avställd,vilken premie betalar man för påställd resp. avställd.
Försäkringspremien man får av bolagen är för påställd bil hela året.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Folksam,om du har ditt boende där får du en sjukförsäkring i 6 månader för två bra om man åker utomlands.
Gäller under förutsättning att du inte åker hem mer än högst 7 dagar under resans gång. Du får inte heller ställa av bilen oavsett om du bor i den eller ej om den står still en längre period.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Helt meningslöst att jämföra kronor sins emellan , då måste förhållandena vara likvärdiga d v s likadan husbil bo i samma län mm har man flera försäkringar i samma bolag d v s helkund , skadefria år kan inverka mm. Vad man däremot kan jämföra är försäkringsvillkoren hos olika bolag vilket skiftar en hel del. Vi bytte från Lf till Folksam , vilket blev dyrare , men den har reseförsäkringen som vi var ute efter. Ska man lösa separata reseförsäkringar för 2 personer blir det kostsamt om man reser längre perioder som vi gör.
 
Toppen