• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbil med snål led belysning

ErikHus

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
25834
Medlemskap
2021
All belysning har led teknik, utom huvudstrålkastare, bakljus, broms och blinkers, jag vill byta till led, gärna med lödöron så slipper man kommande glapp och sämre ljusstyrka.
Finns det godkända led lampor , någon som kan mera om detta ?
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Ny husbil med snål led belysning

De kommer sakta men säkert. Först och främst till bak-, blinkers och bromsljus men med dagens bajonetter/fattningar naturligtvis. Enbart lödöron får du nog vänta på vad biltillverkarna väljer sen tror jag ju inte att lödningarna är speciellt mycket hållbarare...
 

ErikHus

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
25834
Medlemskap
2021
Sv: Ny husbil med snål led belysning

Tack Leif för ditt svar, du har så rätt, förstår bara inte att det tar så lång tid, jag söker vidare, vi har just parkerat bilen för vintern, så detta blir ett projekt till våren.
/Erik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny husbil med snål led belysning

For LED i hovedlys trengs spesiell optikk, lamper med dette er relativt dyre ennå. Men de burde holde bilens levetid. Har sett mange LED hovedlys pærer for normale hovedlykter beregnet på halogen, men de jeg har sett mangler E merket for å være lovlige i Europa. Her nede selges det H4 med nesten 300W LED og kjølevifte for omlag 250 kr paret. H3 og H7 med vifte er og ganske vanlig, kjekt når det mangler lysregler ;)
 
Toppen