• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny GPS eller???

N

Nilo51

Guest
Har i två år kört med GPS ”garmin” som också används i det dagligen, men här om dagen när den precis starter upp - sluter den att fungera, va gör man när man knappt vet vilken väg man skall köra till nästa mål, jag kopplar upp mig på Googles mapp via mobilen och använder den som GPS, men men den tar mig alltid ut på motorvägen, men det är inte det jag vill, skall nu köpa en ny enbart till husbilen, men vilken??? Förslag!
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS eller???

Hej var ute för det en gång, men jag fick igång den. Tryckte på onknappen länge ett par tre minuter så startar den om , prova.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS eller???

Har också haft problem med min navigator flera gånger. Har ibland lyckats att få igång den med att trycka på resetknappen. Andra gånger har jag fått ladda upp den ordentligt med 230 volt, och inte bara via USB, för att den ska starta.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS eller???

Hvis du fortæller hvilken garmin model du har, så kan vi finde en brugsanvisning med beskrivelse af den rigtige måd at gøre reset på.

Det er nemlig forskellig fra model til modet.

Så hvis du finde modelnummer, så skal jeg forsøge at hjælpe.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ny GPS eller???

Tycker Google maps fungerar bättre och bättre. När man söker en destination blir den blåmarkerad samt att ett antal gråa alternativ dyker upp. Man kan också under ruttalternativ undvika:

- motorvägar
- vägtullar
- färjor

Skärmklipp 2017-08-09 12.38.02.png

Inte lika många alternativ som "riktiga" GPS:er, men dom börjar ta sig. Jag kommer på mig att använda Maps mer och mer. Mest beroende på att det är så enkelt att bara skriva in ett namn. Typ Biltema eller bilprovning så får man ett antal val.

Numera har jag nästan alltid på längre sträckor TomTom och Maps igång samtidigt. Är dom överens så följer jag det. Är det nya vägar följer jag Maps. Är det trånga vägar följer jag TomTom.
 
Senast ändrad:
R

Rolfevert

Guest
Sv: Ny GPS eller???

Har nu kört med TomTom go i 700 mil. I Början hade jag lite svårt för den men nu vill jag knappt använda någon annan!
Den har ännu inte gjort mig besviken. Är mycket snabb att leverera förändringar.
Rolf
 
N

Nilo51

Guest
Sv: Ny GPS eller???

Tack för alla fina råd. Har nu köpt en ny efter jag fått besked en reparation ville kosta ca 1,500 kr, skall testa den nya i helgen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ny GPS eller???

Jag köpte en Garmin Camper 770 LMT-D innan semestern. Vi rullade ner till Kroatien och Gunilla satt och kollade mig med Google Map med "Trafik" information. Google Map väljer bättre och snabbare vägar. Uppdaterar trafikinformationen snabbare än Garmin. Varje olycka är utmärkt i detalj. Alla köer och alla stopp i trafikflödet. Garmin funkar med Google är bättre.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS eller???

Men man kan inte ställa in höjd, bredd, längd, vikt i Google.
Då finns risk den skickar in en på max 3,5 t låga broar.

Nu är inte Garmin 770 Camper helt 100 men har räddat mig några gånger.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Ny GPS eller???

Kör bara google maps numera då man där kan välja olika rutter om det finns flera alternativ. Visar mycket bättre än GPS'en som finns i Kenwood
Lite kul att jämföra som syns på bilden.

2017-07-09.jpg
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS eller???

Jag provade nu idag från Båstad Camping till Trelleborg. Strax söder om Landskrona är motorvägen avstängd p.g.a. brobygge.
Detta sa inte Google Maps eller Garmin något om.
Däremot räknade Garmin om rutten snabbt som vanligt. Jag körde nästan ner till Malmö och Google "Beräknar ny rutt" Då stängde jag av den.
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Ny GPS eller???

Jag provade nu idag från Båstad Camping till Trelleborg. Strax söder om Landskrona är motorvägen avstängd p.g.a. brobygge.
Detta sa inte Google Maps eller Garmin något om.
Däremot räknade Garmin om rutten snabbt som vanligt. Jag körde nästan ner till Malmö och Google "Beräknar ny rutt" Då stängde jag av den.

Min google räknar om direkt.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Ny GPS eller???

Finns det olika "GOOGLE", en långsam och en snabb? Det hade jag ingen aning om. Trodde alltid att det finns bara en.
:confused:
Klaus
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Tycker också att Goggle maps är på många sätt bättre än våran Garmin om man har internet täckning. Garmin är bra som fartkameravarning och hastighetsmätare samt att man kan skriva in bredd, längd osv.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ny GPS eller???

Men man kan inte ställa in höjd, bredd, längd, vikt i Google.
Då finns risk den skickar in en på max 3,5 t låga broar.

Nu är inte Garmin 770 Camper helt 100 men har räddat mig några gånger.
Garmin camper, kan man välja vilka ikoner som dyker upp på kartan? Jag vill se "mina egna" HBK och fartkameror men vill inte se restauranger, bankomater o.d.
På min Garmin är det allt eller inget, irriterande.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Ny GPS eller???

@ Matrix Platinum
Vad är det för fäste till din Samsungplatta?

Någon som testat Garmin Drive 50LM GPS.
eller Garmin Drivesmart 51 LMT-D GPS.


Jojje
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Ny GPS eller???

Jag har samma erfarenheter. har kört med iGo,Here,TomTom och Garmin. Visst har iGo läckert gränssnitt men Google Maps är bäst när det gäller att navigera bort från en kö ellr olycka.Fast man kanske ska vara lite intresserad för att köra med 3 st igång samtidigt..
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Ny GPS eller???

Vi hade 3 st Gps igång första rundan till Spanien, en Garmin, en Navigon och en 7" platta med Sygic.
Allt var OK så länge 2 visade samma väg, när det blev 3 olika vägval sa Gittan STOPP och det var bara en som gällde. :twitcy:
Tror det var plattan med Sygic.

Jojje
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Ny GPS eller???

En fråga till er som kör Google maps eller appar för navigering. I somras var vi ute i Europa och upptäckte då att det var lite si och så med uppkoppling till internet. På många ställen i Tyskland var mottagningen så dålig att vi inte ens kunde använda telefonen. I Frankrike var förhållandena bättre. Jag antar att man kan ladda ner kartor, men kräver de inte mycket utrymme och hur gör man om man skall besöka många länder? Om man har laddat ner en karta över Tyskland och det visar sig vara kasst väder där och man vill åka någon annanstans, kan man vara spontan då eller är man begränsad till de kartor man laddat ner hemma? Vi kör en gammal hederlig GPS-navigator och har kartor över hela Europa och lite till. Vi kan dessutom knappa in bilens mått och vikt vilket är ett extra plus.
 
Toppen