• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny fast gasoltank

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den fabriksmonterade gasoltanken var 10 år gammal, och dessutom rostig.
Jag har inte vågat använda den pga rost, så den skall bytas.

Nu är en ny och ännu större tank (92 kg gasol) på väg hem.
Jag köpte denna:
LPG-Tank Cilinder 230 Liter (450 x 1571) incl. appendages tankkast
Bra firma att ha att göra med.

Installationen blir lika som den tank som satt original, det finns gott om plats och lastförmåga.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Hej Michael S!
Kör du husbilen på LPG? Då har du nog valt rätt tank.
Ska du använda LPG till alla gasolförbrukare i husbilen hade jag nog valt de de röda tankarna.
Vad är skillnaden?
Som jag förstår kommer flytande LPG ur den svarta tanken och förångad LPG ur den röda tanken.
Allt beroende på var uttaget är placerat på tanken.
/ Leif C
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes tanker med to uttak, ett for flytende for drift av bilmotor og et for gass for annet forbruk. Forskjellen er at røret inne i tanken går ned til laveste punkt for flytende og opp til høyeste punkt for gass. Den som det er lenket til i innlegg 1 har røret ned til bunnen og er for motordrift. Det er ikke med på tegningen noe rør til toppen. Nå sitter hele innmaten for tanken i en adapterplate så en ombygging er en enkel sak.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det stämmer att det är en motorgas tank.
För att få ut gas byter jag ut övertrycksventilen mot en gaskran med inbyggd övertrycksventil.
Vätskefasuttaget pluggas.
Exakt som Concorde gjorde med originaltanken.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Adapterplaten sitter på denne tanken 52 grader ut fra toppen. Om overtrykksventilen sitter øverst som den burde så kan det fungere, men det kan ved full tank bli litt problem med flytende gass ut til regulatoren. På min 110 liter var det et kort rør på innsiden opp til toppen av tanken. Var tilstedet hos Wyhnen når de monterte adapterplaten på tanken, de hadde 3 forskjellige uttaks opsjoner, flytende og gassform eller begge deler fra samme tank.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ved spesialbehandlig finnes det mulighet for å få LPG tank som ikke ruster og som slipper 10 års revisjon. Installerte en slik hos Wyhnen i 2009. Behandlet innvendig og utvendig med galvanisering og spesiallakk, pluss steinslag beskyttese utvendig. Nå ble det ikke til at vi beholdt bilen - det dukket opp en emigrasjon som ikke var planlagt den gangen :D
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den nya tanken kommer att få en omsorgsfull behandling av tunt rostskyddsmedel, samt fram och underkant behandling med stenskottsskyddande rostskyddsmedel, mao "body".

Om den nya tanken med rostskydd, vilket originaltanken saknade, är fin efter 10 år så byter jag tank igen.
(eller inte :msn_wink:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Første fylling har problemer med luften i tanken som ikke komprimeres, etter en god bruk av blussene på spisen rettes dette. Da vi monterte hos Wyhnen så hengte de på en ekstra tank som de presset luften over i. Du bør etter litt tid etterfylle slik at du får ut all luft fra tanken.
 
Toppen