• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny dator, vilken skillnad!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Min gamla dator, en Acer Aspire One har fungerat bra i några år men på sista tiden har den blivit så slö så att jag t.o.m. somnade ibland när den letade efter nästa sida.

Så, jag köpte en ny med 8 Gb Ram och 250 Gb SSD-disk, också det en Acer, 13,3 tum. Den nya WiFi-tekniken 802.11a/b/g/n/ac gör en otrolig skillnad! Inga väntetider alls. Datorn är blixtsnabb. Jag gillar den skarpt!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

De 8 GB har og mye å si i forhold til en maskin med 2 GB, selv 4 er noen ganger marginalt. SSD kontra HD er forskjellige verdner, så med alle 3 forbedringer på en gang - hold på hatten!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

Grattis Jappe,

Jag måste säga att jag är mäkta imponerad med att du "stått ut " med din tidigare Netbook (PC) så här länge, tyder på stort tålamod, eller :):):)

Kikade själv på en sådan när det begav sig men föll för en Asus EEE,
det var det lilla formatet som lockade, dock så var ju dessa små skapelser vingklippta redan från butiken, jag köpte med ssd, men var tvungen att komplettera med mer ram-minne tidigt.
Känner igen väntandet, jag stog ut nåt år innan jag fick nog, ligger i garderoben sen några år.

Ha de gött med din nya pc :cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

Min "gamla" dator har 4 GB Ram och 500 GB SSD som jag knött in alldeles själv. Jag har lämnat in den till den store datorgurun på Orust, Johanssons pöjk och är nyfiken på om han har lyckats återuppliva den. Har han gjort ett bra jobb så kanske jag lämnar tillbaka min "nya" och knör in ett 8 GB ramminne i den "gamla". Spännande! 13,3" känns lite stort. Jag gillade 11,6" bättre. (Extra skärm givetvis för foton m.m.)

Netonnet är aldrig omöjliga när det gäller återlämning. Jag har frestat deras tålamod många gånger!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

Min nåværende pc kjøpte jeg for mange år siden som b-vare hos netonnet, beste kjøp så langt. Har i denne Acer 4 GB RAM og har selv byttet fra 64 GB SSD til 500 GB SSD, fortsatt holder det om jeg restarter en gang i uken og ikke kjører tung bilderedigering - da blir de 4 for lite og det er ikke mulig å øke.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

Jag har hämtat min gamla Acer från Johanssons pöjk och nu var den återuppstånden från de halvdöda - såpass snabb faktiskt så jag blir nyfiken på hur den skulle uppföra sig med ett större ramminne på 8 GB.

https://youtu.be/EKHwJ40i48Q

Kan det bli enklare?

Jappe
 
Senast ändrad:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

Vad har du för OS och version? Win 7 32/64 bit
Tänker på att alla versioner inte klarar 8 gb ram.

Dumt att slänga ut pengar på det som inte funkar från start...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

Det är en 64-bittare. Windows 7. Den fixar 8 GB.

Jappe
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

Ni som ska köpa nytt så rekommenderar jag intels processorer i3 i5 eller i7 och i generation 7.
Givetvis ssd disk samt bra med minne windows 10 samt en högupplöst bildskärm FHD.
windows 10 skalar dom högupplösta skärmarna mycket bättre än windows 7.
Jag jobbar hela dagarna(30 års erfarenhet) med sånt här men har idag precis påbörjat min semester.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

Den nya datorn fungerar glimrande. Bara två saker stör mig. Sökmotorn Bing tycks vara svår att bli av med och något märkligt som heter MSN som är en otrolig sörja av ointressanta ting bl.a. en "Stockholmskändis" som hade glömt att ta ut sin tampong. Blir jag av med de här två sakerna så behåller jag datorn.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

Og startside kan lett endres til en helt blank side eller hva som helst annet enn msn siden som blir enda merkeligere når en bytter søkemotor.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny dator, vilken skillnad!

Nu har jag knött in 8 GB ramminne i den gamla Acern så nu är den nästan lika snabb som den nya. Väldig skillnad mot tidigare. :)

Jappe
 
Toppen