• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

När vi nyligen fick se vår nya bil för första gången så visar det sig att det enbart sitter en Truma Combi 6 med gas som panna, vi fick aldrig någon info från vare sig återförsäljare eller från Detlefhs kataloger att det fanns en modell om heter Combi 6E som även har en elpatron så man när man står vid stolpe kan köra 230v och spara gas.

Vi känner oss lurade faktiskt för vi hade ju givetvis valt E modellen med både el och gas.

Det verkar ju inte gå att kompletera med elpatron utan man måste väl byta hela pannan anatar jag??

Bilen är en Detlefhs 6971 DB 2009.

Vi funderar nu på vad vi skall göra!

Jag har inte betalt bilen ännu.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Truma Combi pannan kom till 2008 års modeller.
Finns som Combi 4 och 4E samt Combi 6 och Combi 6E

Att den heter Combi är väl troligen för att den både värmer vatten och luft.

En bra nyhet är ju att frostvakten inte längre behöver ström, då slipper man tänka på att den vid längre förvaring drar ur bodelsbatteriet.

Nu har det också kommit en som heter Combi D6 som drivs med Diesel.


Die neue Heizung ist in zwei verschiedenen Ausführungen erhältlich.

Ideal für große Reisemobile:
  • Combi 6 – mit 6.000 Watt Heizleistung
  • Combi 6 E – mit 6.000 Watt Heizleistung und integrierten 1.800 Watt starken Heizstäben
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Exakt!

Vad gör vi nu då?

Enligt återförsäljaren kostar en ny Combi 6E 15500 + moms + montering och truma tar ej tillbaka vår panna.

Han skulle återkomma med "förslag" under nästa vecka.

Som sagt så fick vi aldrig info om att det fanns 2 st modeller vilket också återförsäljaren erkänner att han missat att informera om.

Min första tanke var o vägra lösa ut bilen, men frugan vill ha bilen för vi har väntat sedan oktober på den och en ny bil hinner ju inte komma till säsongen börjar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Det är nog "kört" eftersom du antagligen accepterat och skrivit på köpehandlingarna.
Ett alternativ är att sätta in en lös elpatron. Den borde gå att koppla in på nån slang.
Kollade på Husvagnsvensson och dom har en del patroner som kan passa. Sidan 34 i deras katalog: Husvagn-Svensson i Lidköping AB, Tillbehörskatalog 2009. Husbilar och husvagnar.
Calle
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Ja , som sagt det kan nog bli svårt att få dem att byta pannan till dig.

Det beror ju helt på vilket underlag som finns på din beställning.
Är det från en bil du sett med 6E pannan, då skall du ju ha det också om inget annat är skrivet.
Är det bara från en broschyr, borde där stå vilken panna som är standard och då får man ta det.
Har ni skrivet ett köpeavtal utan någon speciell notering, så får man väl acceptera något av ovanstående.

Beroende på hur ni sedan tänker använda er bil i framtiden, så är det ju också därmed mer eller mindre viktigt.
T.ex. så använder vi bara vår bil under den varma årstiden och står sällan på el, då har det mindre betydelse.
Skall man däremot vintercampa med den, då kan det ju vara värt mycket.

Beroende på det så kan ni ju försöka deala med handlaren om ett litet men bra tillägg?
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

"Värmare


I Trumas sortiment finns fyra olika typer av värmare:

*Truma Combi – den nya kompakta husbilsvärmaren med inbyggd varmvattenberedare och 230 volts elpatron.

*Trumatic C – också den en kombivärmare med inbyggd varmvattenberedare och 230 volts elpatron.
*Trumatic E – en kompakt och utrymmesbesparande modell för husbilar, båtar och nyttofordon.
* Trumatic S – den klassiska värmaren som kan kompletteras med 230 volts elelement (Ultraheat)."

Tycker nog att Aldes svenska hemsida är lite missvisande även om en försäljare naturligtvis borde veta bättre.
Tydligen hade vi tur som fick elpatron i vår panna även om vi inte är så imponerade över elpatronens prestanda. Är det minusgrader så är det bäst att använda gasen.

På Aldes hemsida står att det inte går att eftermontera en 230 V elpatron på Trumatic C och Combi för uppvärmning. Det finns endast 230 volts elbälte till Trumatic C för uppvärmning av varmvatten.

Visst borde ni kunna förhandla med säljaren om priset, särskilt som han medgett att han glömt att informera er om de olika pannorna.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Vi fick frågan om vi haft husbil innan när vi skulle beställa och vi sa nej eftersom vi inte har någon direkt erfarenhet av det.

Man kan inte ålägga en oerfaren köpare att besitta sådan kunskap att man kan svära sig fri som återförsäljare.

Återförsäljaren skulle i vårt fall haft den kunskapen om flera olika modeller på pannan att han skulle upplyst oss om de olika alternativen.

Vi påtalade att planerna var och campa mycket vid stolpe varvid man torde kunna förutsätta att säljaren då skulle föreslagit ovanstående modell då detta är en väsentlig del av själva husbilsfunktionen.

Säljaren har medgivit att ett misstag har skett då han underlät att upplysa oss om de olika modellerna.

Vi ska dock enbart sommarcampa, vår-sommar-tidig höst så det är möjligt att det går att lösa med 2 st tuber med automatisk switch mellan drifttub och reserv för att klara vattenuppvärmining under sommaren.

Vi plannerar även den del utlandssemester, med alla problem med utländska tuber och adapters och gud vet allt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Anledningen till min fråga var följande:
För cirka fyra år sedan behövde vi byta vår (vanliga) bil till en större då andra barnet var på väg. Vi hittade en mycket lämplig bilmodell och till vår stora glädje hittade vi ett exemplar som inte hade rullat som korttidsuthyrningsbil. Jag frågade säljaren hos bilhandlaren specifikt om detta.

Vi genomförde affären, fick bilen levererad och lämnade vår gamla som inbyte. Efter några dagar hittade jag en sak i handskfacket som gjorde mig misstänksam. Jag ringde och kollade upp saken, då visade sig att f.d. ägaren (ett bolag i komunen) hade använt den som korttidsuthyrningsbil till andra bolag inom komunen!

Jag blev "arg" och tog kontakt med säljaren. Efter en vecka bytte vi åter pengar och bil med varandra. Detta tycker jag visar på ett oerhört ansvarstagande och seriösitet från bilhandlaren.

Vi har i Sverige en "tacksam" lagstiftning då muntligt avtal gäller, för i pricip allt utom fast egendom. Om jag förstår rätt så har ni beskrivit era behov för försäljaren, som i sin tur har "erkänt" att ett misstag har skett.

Jag tror att om ni driver detta ärende med seriösa samtal i vänlig ton med säljaren + säljarens chef, ägaren till bolaget eller dyligt så finner ni säkert en bra lösning. Kanske kan de byta panna som någon skrev, eller kanske montera in en dieselvärmare, eller kanske rent av byte av bil?

Jag förstår att ni inte vill byta p.g.a. de anledningar som ni angett men frågan kvarstår: Kommer ni att ångra er om ni inte får möjlighet till eldrift?

Jag förstår er besvikelse. Hur som helst, hoppas att det löser sig så att ni blir nöjda, det är ju det som säljaren tjänar på. Något att tänka på är: En missnöjd kund kostar lika mycket som fyra nöjda kunder.

Lycka till!
/David
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Vi har en gasol panna och den drar inte mycket gasol. Det var vår första bil så visste ingen ting heller men det har gått mycket, bra det blir en sådan behaglig värme. Vi var ute när det var minus 2 grader.Hade en sådan härlig värme i husbilen. Så tveka inte för det att ni inte har elvärme.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Vi har en gasol panna och den drar inte mycket gasol. Det var vår första bil så visste ingen ting heller men det har gått mycket, bra det blir en sådan behaglig värme. Vi var ute när det var minus 2 grader.Hade en sådan härlig värme i husbilen. Så tveka inte för det att ni inte har elvärme.

Som sagt comi 6 går att kombinera med eltillsats men inte combi 4 och merkostnad vid beställning var ca 4500:- från god vän som arbetar på Alde. Men man får ganska mycket gasol för 4500:- brukar göra av med 1,5 tuber/år för vår sommar och höstcamping. Annars köp en stor värmefläkt gör bra ifrån sig även den.
Bara ett tips
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Ta det lugnt. Vi brukar åka utomlands under sommartid i cirka 5 veckor och klarar cirka 17-19 dagar/gasolflaska. Vi står sällan med el, kylskåpet ca 90 liter går hela tiden på gas,(Utom när vi kör) vi värmer vatten till disken på morgon och kväll och för att tvätta oss. Vi använder oss av en svensk flaska och så köpte vi en tysk flaska, som vi ser till att byta innan vi åker hem igen. Vi tycker att detta blir mycket billigare än dyra elavgifter på campingar och ställplatser. ( Tysk flaska brukar kosta ca 15 euro att byta på byggmarknader typ Bauhaus).
Mvh Lasse Å
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Säljaren har nu kommit med ett förslag:

Dom tar vår panna och sätter in en ny Combi 6E, vi får betala 10 tusen i tillägg,

Jag funderar dock på att köra med dubbla tuber med automatisk switch istället för jag tycker det blir för dyrt ändå.

Tror man klarar sig ett bra tag med dubbla tuber.

Vad tycker ni?
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Hej Bredbandsbandit!
När jag beställde min nya Adria Twin 2007 bytte jag, vis av tidigare erfarenhet, ut standardpannan 4002 till en 6002EH som är elvarianten. Prisskillnaden på pannorna var 5000:- som jag betalade extra. Eftersom vi ofta står på ställen där vi har möjlighet till el (hos barn/barnbarn, Camping Cheque/Campingcard-campingar, välutrustade stellplatser m.m.) så är detta värt mycket. Att få elvärmen fördelad via termostat ut i hela bilen är toppen. Jag kan välja 900 eller 1800w. Oftast räcker det med 900W och det höjer värmen ca 12 grader mot yttertemperaturen.
Vi är alla olika men jag skulle direkt ta erbjudandet om 10000:-. Det är det värt!

Hälsn Evert H
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Tar du erbjudandet så får du vad du vill ha. Du får också en bil som har ett högre värde den dagen det är dags att sälja (antar jag). Imorgon, när du vaknar, då vet du vad som är rätt.
/David
 
Toppen