Ny AC, inbyggd eller takmonterad?

Tråd startad i 'Värme/kyla i husbilen' av Denniz, 23 Januari 2019.

Taggar:
  1. Denniz

Denniz HBK Medlem

Kommun:
    Vallentuna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26454
    Har idag en inbyggd AC i husbilen som nu har slutat fungera och tydligen inte kan repareras utan måste bytas ut och reparatören rekommenderar istället en takmonterad AC.
    Men vad är bäst, fördelar/nackdelar med inbyggd kontra takmonterad?
    En sak som jag har hört lite om är att den takmonterade kan låta mer, är tyngre än den inbyggda samt att det kan bli en del kondensvatten som rinner ned utefter väggarna.
    Tar tacksamt emot era synpunkter!

2. Andy.T

Andy.T HBK Medlem

Kommun:
    Huddinge
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    19547
    Jag tycker att, om du redan har kanaler dragna så ska du satsa på en inbyggd.
    Personligen tycker jag dom fungerar bättre och så bygger dom inte på höjden.

Mvh Andreas

Kullas och Träsko gillar detta.
  3. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3512
    Har man plats så skulle jag välja en golvmonterad AC, skönt att få ner höjden och tyngdpunkten. Men en modern takmonterad AC är tyst och effektiv.

4. annette.bengt

annette.bengt HBK Medlem

Kommun:
    Svedala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    8123
    Det är helt beroende på vilken storlek du har på bilen!
    har själv en golvmonterad helt ok i (sovrummet) vill jag kyla ner hela bilen får det monteras en till
    golvmonterade har generellt för liten effekt för att klara ett fordon över 7,5m
    rekommendationen är över 7,5 m en takmonterad typ Dometic 3200
    har monterat otaliga Truma aventa och det är absolut inget fel men blir det varmt och bilen är lång så räcker dom inte till.
    Med vänlig hälsning Bengt

Klaus Möhrpahl och Michael S gillar detta.
  5. UffeA

UffeA HBK Medlem

Kommun:
    Falkenberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25368
    Har sett flera installationer på Knaus 900 där de monterat dubbla Truma Aventa. En klok lösning som innebär att aggregaten kan drivas lugnare och tystare.

6. JanneB

JanneB HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    20110
    Vi har Truma Saphir Compact (golvmonterat) som skulle räcka i hb upp till 5,5 m. Vi tycker att den fungerar effektivt även i vår som är strax under 7m.

7. UffeA

UffeA HBK Medlem

Kommun:
    Falkenberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25368
    Vi har en Aventa i vår bil som är 8,7m och den orkar precis, men det skulle bli bättre lugn med två parallella system

8. Michael S

Michael S HBK Medlem

Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Vi har en källarmonterad AC. (bil på 10x2,5 meter)
    Denna orkar inte med den värme som var i somras.
    Detta på av de bäst isolerade Europeiska husbilarna. (US bilar kan vara mycket bättre isolerade)

Jag funderar på att installera en AC till, en takmonterad för att få ner temperaturen.
    Den källarmonterade kan ta över när lagom temp uppnåtts, kanske den källarmonterade klarar att hålla temperaturen.

Takmonterade väsnas ordentligt!

9. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Største problemet med inbygget AC er å få den kalde luften dit den trengs. Optimalt installert så er det effekten i BTU som avgjør hvor mye en kan kjøle ned. Takmontert gir kun kjøling dit den kan blåse direkte, av denne grunn er det ofte flere slike på lange husbiler - spesiellt på US biler.

Hadde selv i Australia en 26 fot Winnebago med dobbelt tak og en ducted AC fra en takmontert enhet på 4000 BTU - den fungerte brukbart med sine 6 ventiler i taket. På varme dager rant det en liten bekk ned fra taket utvendig.

10. kenjon

kenjon HBK Medlem

Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9408
    Jag har aldrig haft en A/C.... men kall luft sjunker ju, så en takmonterad borde ge bättre spridning/täckning?

11. Livsnjutaren

Livsnjutaren HBK Medlem

Kommun:
    Vadstena
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3512
    En golvmonterad har oftast utblåsen uppe i takhöjd, men därimot har en takmonterad bättre spridning så att det blir lite effektivare kylning.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.