• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är vi här.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Tack för det, hur ofta kommer han dit.
Finns en annan man som kommer i personbil och säljer grönsaker och hemmagjorda vårrullar som hans fru gjort.
Hon gör även god sås.

Jojje

Jag vet inte Jojje. Det är vår första dag här.
Och detta har vi gjort.
Lite sol.
DSC_0309.JPG
Lite Praia.
DSC_0312.JPG
Lite boule.
DSC_0315.JPG
Och sedan drack vi vin. (talar för oss själv.)

Krister o. Ursula.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Nu är vi här.

Glömde att hans hustru brukade hämtade tvätt mån, ond, fre, man får den tillbaka efter 2 dagar.
Kanske gör hon det fortfarande.
Internet har ni hos Paul o Paula vid rondellen, det bruka bli en öl eller två och kolla intrrnet/nyheter.

Jojje
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Livet rullar på i en behaglig takt här i Alagoa. Polisen åker genom här en gång om dagen.
Vad det betyder får framtiden utvisa.
Daglig förströelse.
DSC_0318.JPG

Igår föreslog ett par av deltagarna att vi skulle ha en "after boule",vilket blev mycket uppskattat. Det var vin, tilltugg och mingel och ett glatt gäng.
DSC_0320.JPG

DSC_0321.JPG

Idag har vädret varit lite sämre med lite regnstänk. Kommer att bli så ett par dagar. Eventuellt kraftigt regn i morgon. Men efter regn kommer sol.
I kväll blir vi några stycken som går ut och avnjuter en middag på någon restaurang här.
Krister o.Ursula.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Och vi står längst in och såg ingenting av detta förrän man slagit hål i en mur på andra sidan vägen och fått undan det mesta av vattnet. Ägarna till ställplatsen har bott här i 20 år och inte upplevt så kraftigt regn tidigare. Mer regn skall komma enligt prognosen.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 37
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Därför drog vi till Vera.
Just nu strålande sol och 25°.
:)

Det är bara att gratulera, många platser i Spanien hade en tuff natt vad man såg på det spanska nyheterna, som går bra att se från Alagoa.
Här slog vi ihjäl den regniga eftermiddagen med sekvens och one card med Kjell och Annmari.

Idag började jag dagen med fem vandringar till vattenkranen och fyllde upp vattentanken.
Efter morgonkaffet (ZOEGAS) så hade Henry, Kjell och jag en teknisk service av solpaneler så att vi fick ut max efter några solfattiga dagar.

Sen gick jag och Ursula ner på stranden då vädret var bättre. Det var riktigt skönt där.
DSC_0326.JPG

DSC_0328.JPG

DSC_0329.JPG

Klockan två på eftermiddagen kunde vi plocka fram boulekloten igen då det torkat upp på marken.
Hamnade som vanligt i laget som blev sist. Jag börjar förstå vem som är orsaken då medspelarna brukar variera.

Alagoa är ett ställe där många svenska husbilsåkare mellanlandar och stannar längre eller kortare tid. Antalet svenska bilar ligger omkring tiotalet hela tiden.

Efter var sin 400 gr lasagne i folie från Lidl som går utmärkt att tillaga i ugnen, så blir det ryggläge framför tvn med det inhemska programmet eller svt-world.
DSC_0331.JPG

Hälsn. Krister o.Ursula.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Har nu startat dagen med vattenhämtning och tömning samtidigt med soluppgången.
I dag blir det en dag på praian och enligt väderprognosen blå himmel, 20-25 grader och
obetydlig vind några dagar framöver.
Fler svenska bilar har anslutit, så på boulen var vi 20 personer i går.
Tyvärr fick vi inte spela färdigt då polisen kom och gav oss förhållningsregler och bad oss gå bort till idrottsplatsen i fortsättningen när vi skall spela.
Dom bad oss också att inte ha stolar, mattor och pallar utanför bilarna.
Anledningen till besöket av polisen, var att någon hade ringt och klagat. För övrigt var poliserna trevliga och korrekta.
Men vi var två par som löste detta med att gå bort på sportcafet och ta en fika.
DSC_0332.JPG
Fyra cappuccino stor bakelse som gick att dela på fyra och tre stora congnac, till ett pris på 13euro.
Sedan hem för sen middag och svt-world.
Och ytterligare en dag hade gått.
Krister o.Ursula.
 

Munka

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
12997
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Ni ser ut att ha det riktigt bra, tur pappa har inloggning här så vi har full koll på er
Ni får komma hem till våren så får vi ta en tur ihop i vår nya bil

Ha det riktigt gött
Kram på er båda
Linda, Stefan, Elliot och Noel
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Har varit utan internet några dagar. Men igår tog jag och Kjell våra scootrar och åkte in till Tavira. Då passade jag på att fylla på MEO abonnemanget med 15 euro, och när man inte använt alla gigabyten förs överblivna över till nästa 15 dagar.
Så nu har jag 24 gb att nyttja.
Dagarna rullar på. Sista tiden blå himmel var dag och 25 grader och över 20 grader i vattnet. Så kommer det att att bli minst till fredag.
Vi lämnade in tvätt i går morse och kunde hämta det på kvällen rent slätt och fint, 6 kg 9 euro.
Idag tar jag och Kjell en scootertur när vi lämnat av Annmarie och Ursula på stranden och sedan blir det ett dopp i eftermiddag.
DSC_0334.JPG

Krister o.Ursula.
 
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Nu är vi här.

Undras om det är vår gamla husbil som står mittemot er? Köparen skulle till Portugal i oktober. Ha det gott! Janne o Kerstin
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Undras om det är vår gamla husbil som står mittemot er? Köparen skulle till Portugal i oktober. Ha det gott! Janne o Kerstin

Hej.
Vi reagerade också att det kunde va er förra bil. Kan inte fråga då han åkt vidare.
Jag tror han hette John. Träffar troligtvis honom igen.
Hälsn. Krister o.Ursula.
 
F

F.d. 25060

Guest
Sv: Nu är vi här.

Godkväll! John Persson från Hörby. Kul att se att han kommit fram efter en del strul innan starten. Vi har nu 13 grader varmt! ( ute).
Hälsa John om ni ser honom.
JoK
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Vi är nu inne på tredje veckan i Alagoa och fyra veckor sedan vi startade resan. Det är snart tid att tanka lpg. Passar på att göra det om vi åker till marknaden i Castro Marin på lördag.
Det som händer är sol och bad varje dag och lite mingel på kvällarna.
Antal övernattande husbilar kan uppgå till ett femtiotal var natt.

Lite bilder från husbilslivets vardag.

Snäckor som letar snäckor.
DSC_0345.JPG

En läsare.
DSC_0347.JPG

En vass sak.
DSC_0349.JPG

Tvättexpressen.
DSC_0355.JPG

En gammal Pilot bensinare från GB av samma årgång som vår första husbil,en 88a fast vår var halvint.
Denna bil är konverterad till gas sedan tio år tillbaka och inköpt ny av en broder för att övertas av nästa broder.
DSC_0356.JPG

Här en lösning på ett bilsläp som är utdragbart. Måste vara en lätt bil, kanske en typ eumoped.
DSC_0354.JPG

Krister o.Ursula.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Nu är vi här.

Hej Krister och Ursula
NU är vi i Silves Motorhome park. kommer att stå här i 2 dagar, sen får vi se om/vart vi far, eller stannar kvar.
Vi har ett måste, det är att vara framme i Fuengirola i god till till den 27/1 2016.
Gittan har en platta som skall in på service/lagning.
Det är köpt hos Daytona i Funkan, ASUS Sverige hann inte laga den innan vi skulle i väg.

Hälsningar Jojje
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Vi har nu flyttat på oss. Vi fick åka iväg i går eftermiddag en liten tur och tanka gas, för vi ville inte chansa på att gasen räckte. Tankade på en BP station 3,5 km bort.
Vi lämnade Alagoa idag för Castro Marin. Vilket de flesta svenskarna gjorde.
Efter att vi provianterat på Lidl och Intermarche i Villa Real, står vi nu på skolans parkering i Castro Marin och skall besöka marknaden imorgon.
Ikväll var vi ute och käkade med Nonne, Laila, Kjell och Annmarie på en liten mysig restaurang. Det blev fem revben och Ursula tog fisk. Så nu är man mätt.


Vår nya husvagnsgranne i Alagoa som kom i går kväll innan vi lämnade platsen. Ett par från Argentina som levt i Spanien i tjugofem år.
DSC_0358.JPG

Eftermiddagsmingel i Castro Marin.
DSC_0361.JPG
Sittande: Ursula, Annmarie, Nonne, Kjell, Laila.
Stående: Lars-Åke, Birgitta, Roland, Peter, Maud.

På väg till krogen.
DSC_0363.JPG

Krister o.Ursula.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Efter ett uppvaknande med ytterligare ett fruktansvärt dåd när vi slog på nyheterna, gjorde människorna här tagna och var samtalsämnet på morgonen.
Lite senare på förmiddagen besökte vi marknaden och gjorde lite inköp.
Vid ett tiden var vi nöjda och gick tillbaka till bilen.
Eftersom vädret kommer att bli fint framöver åkte vi tillbaka till Alagoa. Eftersom det är helg fanns det inte många platser kvar att parkera på
Men platsen vi hade tidigare vid husvagnen var ledig. Kanske ville ingen parkera där men argentinaren är trevlig.

Eftersom vi stod på skolans parkering i Castro Marin, då ställplatsen är stängd under marknaden, kunde jag inte låta bli att reflektera över skolans in och utfart. Det är kanske så det måste se ut i framtiden.
DSC_0364.JPG

För Annmarie och Ursula fanns mycket att plocka i.
DSC_0368.JPG

En av marknadens serveringar. Lite för rökig i min smak.
DSC_0371.JPG

Det fanns också möjlighet att åka Tuk Tuk.
DSC_0372.JPG

På eftermiddagen gick jag och Ursula längs stranden bort till ställplatsen i Manta Rota. Den såg ut att va fullbokad. Det ser trångt ut. Bilarna har inget stort avstånd mellan stötfångarna.
Detta är torget i Manta Rota mellan ställplatsen och parkeringen där det också står husbilar ibland.
DSC_0375.JPG

I kväll blir det en tv kväll så man är utvilad för sol och bad i morgon.

Hälsn. Krister o.Ursula.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

En morgon i Alagoa kan se ut så här.

Uppstigning kl. sju för vattenhämtning i dricksfontänen i gryningen.
DSC_0376.JPG

Medan morgonsolen stiger över klitterna.
DSC_0377.JPG

För att sedan fortsätta med nästa bestyr.
DSC_0378.JPG

Och sedan väntar vi på bagarbilen som kommer 8,10 för inköp av dagens bullar.
DSC_0379.JPG

För att sedan få den efterlängtade frukosten.
DSC_0382.JPG

Och nu blir det ännu en dag på praian.
Krister o.Ursula.
 
Toppen