• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är EZA monterad i husbilen

F

F.d. 50176

Guest
>JOE50

Ok låter onekligen som det fungerat som sig bör för dig! Skall bli mycket intressant att prova den här setupen med LiFePO4 batterier (EZA i detta fall 2st 130Ah EZA) och förhoppningsvis nu slippa alla störande moment med elförsörjningen som varit sista 8 åren.

Ska bli intressant prova det här, byter in "gamla" husbilen imorrn och kör första testen innan sommaren nu i veckan i underbara Svenska Fjällvärlden.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
>JOE50

Ok låter onekligen som det fungerat som sig bör för dig! Skall bli mycket intressant att prova den här setupen med LiFePO4 batterier (EZA i detta fall 2st 130Ah EZA) och förhoppningsvis nu slippa alla störande moment med elförsörjningen som varit sista 8 åren.

Ska bli intressant prova det här, byter in "gamla" husbilen imorrn och kör första testen innan sommaren nu i veckan i underbara Svenska Fjällvärlden.

Var kul att du ska testa dina batterier. Berätta hur det fungerar för dig.

JOE
 
F

F.d. 56628

Guest
Hur förhåller det sig med EZA och laddning under nollan? När jag kommer till husbilen och den har stått i minusgrader startar jag bilen och därmed också laddning från motorn. Dessutom står den utomhus, och med solcell på taket laddar det också oavsett temperatur. Är EZA skyddad mot skadlig laddning under nollan, någon som vet?
Tony
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag har kollat kall laddning om EZA med JR larmcentral och EZA i Frankrike och svaret va från båda att man kan ladda eza i princip hur kallt det än är men den tar inte mot så mycket laddning när det är minusgrader förrän han känner av att den har fått rätt temperatur.
Om jag va du skulle jag ladda EZA fullt och stänga av den...urladdningen är bara 3%/år .. ev.dra ut kontakterna röda och gula för att jag är osäker om den tar emot laddning när den är avstängt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56628

Guest
Tack Sacce! Misstänkte nästan att dom tagit med temperatur i beräkningen när dom satte ihop EZA-lådorna. Har en sk plåtis med Alde, och den lilla EZAn. Det håller omkring två dygn innan det kryper ner mot tjugo procent, och då blir man orolig som gammal batterislav i båt. Men det är bara att starta motorn och ladda en halv timme på tomgång, eller flytta runt bilen om det låter bättre, så är det nästan fulladdat igen. Och när jag kommer hem igen är det alltid fulladdat, magico!
 
Toppen