• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är det växellådan Peugeot J5

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Varje år något nytt. Det har varit ett vinande på 4 o 5 i 10000 mil. Men nu har ett allvarligare problem uppstått. Det går inte att växla ner från 3 an till 2 an. För att kunna växla ner måste jag stanna bilen. Ibland går det inte att växla upp från 2 an till 3 an, det bara rasslar. Men i 99 fall av 100 så går det att växla upp till 3 an utan problem. Pratade med en växellådsfirma han menade att det inte är lönt att renovera den utan köpa en utbyteslåda (han sålde inga själv) Men den kostar 25000kr.
Vad har jag för alternativ? Alternativ 1.Skrota bilen, ligger nära tillhands.
Alternativ 2 plocka ner lådan med kompisars hjälp. Öppna lådan och titta hur det ser ut, misslyckas man med detta går man till alternativ 1.
Då varken jag eller mina vänner har kunskap om detta så känns alternativ 2 inte så lockande.
Har läst Jankros växellådstråd många gånger, men det känns ändå inte så enkelt.
Har även kollat hos Axel-Augustin men hittar inga drev till 1,2,3, eller 4. Synkringar finns och lager. Men måste man byta drev och man hittar inga sådana, då har man rivit lådan i onödan.
Varför byter jag inte till en fabriksrenoverad låda? Känner att jag inte vill kosta på Pärlan så mycket. Måste sätta en gräns och det gjorde jag före detta problem.
Ha det
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Nu är det växellådan Peugeot J5

Hej har du provat att byta olja i växel lådan?
Oftast hjälper detta mycket.
annars hittar du säkert på blocket eller bildelsbasen
MVH
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Nu är det växellådan Peugeot J5

Finns flera stycken på tyska Ebay. Renoverade för 900 euro och uppåt.
Sök på getriebe Peugeot J5
Lycka till
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Nu är det växellådan Peugeot J5

Tack Bror. Blir lite orolig att beställa från Tyskland. Det verkar "för billigt"
Samt passar lådan? Du vet Citroën, Peugeot, Fiat likadana bilar, motorer, och växellådor. Fast det har vi lärt oss att det finns skillnader, ibland stora. Finns det olika utväxlingar på växellådorna?
Tur att det är vinter.
Ha det
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nu är det växellådan Peugeot J5

Hejsan Peter, tråkig följetong med div. strul hela tiden.
Men ju mer man byter ju mindre finns det ju kvar som kan gå sönder :).

Jag förstår att växellådor inte är så lockande att plocka i, föredrar även själv andra alternativ även om jag kanske kan :p:.
Men efter svar från bekymmrade rynkade ögonbryn, huvudskakningar och förslag på priser på beg. eller renoverade lådor här i Sverige som kan få vem som helst att tappa lusten så finns det ju andra alternativ.

En variant är ju Bror's förslag på beg. eller helst genomgångna och delvis renoverade lådor på internet, som kostar ungefär hälften av vad en skitig osäker låda från en skrot här kostar
.
Det finns även firmor som har lite special med delar till DUCATO's olika äldre modeller.
En bra firma som tyvärr har lagt av fanns i England, så nog om det :oops:.
Det finns en firma i Nederländerna som har en avdelning till DUCATO m.m.
Jag har aldrig handlat där men de verkar vara seriösa och jag tror de hör till en större skrotfirma som grund.
Man behöver nog skriva eller prata med dem om vad man behöver. Jag tror det kan vara ett bra alt, men vet inte var de ligger prismässigt tyvärr.
Här är deras hemsida.
Engines and gearboxes

Det du behöver tänka på är att det finns lite olika utväxlingar på lådorna, beroende på som tidigare nämnts. Bensin eller diesel, 14" eller 16" hjul på bilen. Lite luddigt även om man läser på, men olika finns det.
Även om det funkar så kan nog fel variant av låda bli tråkig om den inte stämmer med utväxlingarna.
Kort sagt, du skall ha en likadan låda till din bil som du redan har.

Angående Axel A. delar till växellådor så har de troligen alla drev m.m. fortfarande. Jag har letat tidigare och då fann jag allt som finns inne i lådorna i stort sett, men allt dyker inte upp direkt när man "bara" klickar sig fram till rätt bil. Det brukar dyka upp mer om man klickar på Tyska språket och söker på delar i stället, men det blir svårt när man som jag inte är något vidare på tyska :oops:. De funkar ju även bra med mail eller samtal. Men du vill säkert ändå gå en annan väg.

Lycka till och hör av dig här om du inte hittar det du behöver.

JANKRO.

Ps. Du hann lite före med ditt inlägg som jag inte såg. Men fick kanske lite svar ändå.
Det är inte för billigt i Tyskland..... Problemet är att det är för dyrt i Sverige :D.
 
Senast ändrad:
F

Fd.16159

Guest
Sv: Nu är det växellådan Peugeot J5

Var i samma situation före en tio år sedan med en Peugeot J5 som gått 15000 mil.
Problemet här var att 5:an o 4:an släppte och att alla växlarna var väldigt tröga att få i.
Körbar men inte mer.
Jag öppnade lådan för att se vad som var fel och därefter avgöra om det blev skroten eller någon form av renovering.
Dreven var helt ok ävan om 5:an var något mer sliten. Synkringarna slitna men verkade fungera.
Så jag bestämde mig för att bara byta lagerna.
Kostnaden låg på 2500:- för lagerna. Lagerna köpte jag hos min lokala Citroenhandlare
Antingen fungerade det eller inte så hade jag bara förlorat lagerkostnaden.
Fick ihop lådan och den gick utan problem 5000 mil till då jag sålde bilen vidare.
 
F

F.d. 50813

Guest
Sv: Nu är det växellådan Peugeot J5

Vad för motor har du och hur gammal är bil har kanske en ok låda
Bengt
 

stig ingemansson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
18861
Medlemskap
2024
hej jag vet att tråden är gammal det är våra lådor med så det blir aldrig in aktuelt kan bara kommentera med att det lönar sig inte att köpa begangnad låda. att renovera skälv med alla delar blir dyrare än att köpa en helrenoverad låda alltså inte en genomgången låda en genomgången låda är precis vad det låter öppna och titta. nya eller beg delar vet du inte. när jag öppnade min låda som var genomgången för 4 år sedan så var femman s växel gravrostskadad difrensial lagerna var helt slut. delar för att renovera finns inte att köpa för en helrenovering varken i tyskland england. har nu köpt låda från holand fick tips av en kollega ett seriöst företag dom säljer inga lösa delar men renoverar med ett års garanti fick erbjudande om två st helrenoverade till ett bra pris har nu monterat den ena har en kvar om någon är intresserad med allt så kostar den 20.000 kr då får du behålla din gamla. lådan är peugot J5 2,5 TD 1989
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej Peter! Jag har en låda ifrån en Peugeot J5 -91 2,5 som jag köpte ifrån en skrot!
Jag skulle ha till min 2,5td Ducato -91 ,kan bekräfta att det inte är samma låda, det sitter nåt generator fäste som inte Ducato har, sen är det olika genomgående axlar mot växellåda!
Skicka ett sms om du är intresserad, jag har ingen bil den passar på, o har en annan genomgången vxllådan i den!
070-5512431 Alf
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Varje år något nytt. Det har varit ett vinande på 4 o 5 i 10000 mil. Men nu har ett allvarligare problem uppstått. Det går inte att växla ner från 3 an till 2 an. För att kunna växla ner måste jag stanna bilen. Ibland går det inte att växla upp från 2 an till 3 an, det bara rasslar. Men i 99 fall av 100 så går det att växla upp till 3 an utan problem. Pratade med en växellådsfirma han menade att det inte är lönt att renovera den utan köpa en utbyteslåda (han sålde inga själv) Men den kostar 25000kr.
Vad har jag för alternativ? Alternativ 1.Skrota bilen, ligger nära tillhands.
Alternativ 2 plocka ner lådan med kompisars hjälp. Öppna lådan och titta hur det ser ut, misslyckas man med detta går man till alternativ 1.
Då varken jag eller mina vänner har kunskap om detta så känns alternativ 2 inte så lockande.
Har läst Jankros växellådstråd många gånger, men det känns ändå inte så enkelt.
Har även kollat hos Axel-Augustin men hittar inga drev till 1,2,3, eller 4. Synkringar finns och lager. Men måste man byta drev och man hittar inga sådana, då har man rivit lådan i onödan.
Varför byter jag inte till en fabriksrenoverad låda? Känner att jag inte vill kosta på Pärlan så mycket. Måste sätta en gräns och det gjorde jag före detta problem.
Ha det
Såg att det var gammalt inlägg
men jag reagerade att någon sagt att det inte lönar sig att renovera jag har renoverat dessa lådor många gånger och senast i dag till en J5 och Axel Agustin har drev men du måste skriva och fråga och det är väldigt sälland at drev till 1-4 är dåliga ditt problem är 2ans synkring som är vanligt om man har fel olja

/MM
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan matmdat, Ja nog lönar det sig för det mesta att renovera lådor till gamla husbilar, och samtidigt så finns det lite för diffus information om de genomgångna, renoverade, testade m.m. som är till salu.
Det finns ju inte mycket info om vad de olika begreppen innebär.
Säkert inte allt, troligtvis inte ens alla lager..... Ja man vet inte. De som håller på mycket har väl något grundkit som bytes och visuell koll på vad som kanske behövs utöver det, men säkert inte mer än nödvändigt.
Inget ont menat med det, för det är säkert svårt att fundera ut vad som bör göras med en låda som ligger på bänken som man inte vet ett skvatt om.
(Peter har fixat till sitt lådproblem.)

Men det var inte det som jag skulle skriva om. Om du håller på med lådor ibland så finns ju Axel A. tillhands, men jag skulle bara visa dig om du inte sett ett ställe i England som säljer massor med delar till husbilarna och då bl.a. det mesta som finns inne i växellådorna faktiskt, bl.a. olika utväxlingar beroende på utförande, bil och motor.
De har även delar till de nyare sexväxlade lådorna som även de kan knaka på högsta växlarna om man är oförsiktig.
Klicka på länken och vidare på Transmission m.m. så kommer massor upp. (Har inte kollat prisläget i förhållande till Axel A. men ibland är det ju viktigare att kunna hitta delar, än hur högt priset är.)
Motorhome & Commercial Vehicle Parts and Spares Retailer

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fanns en hel del svåra delar där inget opris direkt och de tog ju små order också, bokmärkte sidan så jag vet var jag ska leta.
 

Thore

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
26387
Medlemskap
2021
hej jag vet att tråden är gammal det är våra lådor med så det blir aldrig in aktuelt kan bara kommentera med att det lönar sig inte att köpa begangnad låda. att renovera skälv med alla delar blir dyrare än att köpa en helrenoverad låda alltså inte en genomgången låda en genomgången låda är precis vad det låter öppna och titta. nya eller beg delar vet du inte. när jag öppnade min låda som var genomgången för 4 år sedan så var femman s växel gravrostskadad difrensial lagerna var helt slut. delar för att renovera finns inte att köpa för en helrenovering varken i tyskland england. har nu köpt låda från holand fick tips av en kollega ett seriöst företag dom säljer inga lösa delar men renoverar med ett års garanti fick erbjudande om två st helrenoverade till ett bra pris har nu monterat den ena har en kvar om någon är intresserad med allt så kostar den 20.000 kr då får du behålla din gamla. lådan är peugot J5 2,5 TD 1989
Hej har du din låda kvar ? Om det är så köper jag den
 
Toppen