• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norrländska vägar

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du behöver inte ens ta till en grusväg.
Jag bodde i Västerbottens inland i ett antal år.
Det gick inte att köra MC med passagerare på de Norrländska asfalterade vägarna utanför E4an.
(visserligen en Ultra Classic, men skillnaden mot Mälardalen är extrem.)
 
F

F.d. 55374

Guest
Så här kan det se ut när trafikverket har lagt ny beläggning på en av våra europavägar.
untitled.png
 
S

Sören-6830

Guest
I en annan tråd har det framkommit att dom Norrländska vägarna är det inget fel på, vill visa ett hur en länsväg kan se ut mitt i landet.
Tommy R
Visa bilaga 160972
Grusvägar som ser ut på det sättet finns inte bara i Norrland, går även att hitta i andra delar av landet. Hur vägar upplevs beror säkert också på vilken typ av bil man kör. En husbil är oändligt mycket känsligare än en bra personbil.
Kanske sköttes grusvägarna bättre förr. Jag sålde på den tiden salt för alla ändamål utom för hushållen till, förutom Norrland, kommunerna runt Stockholm. Av detta skäl var jag engagerad i hur speciellt grusvägarna sköttes. Där användes kalciumklorid vilket tillsattes i samband med hyvling. Detta band det fina materialet i vägen vilket gjorde att den höll sig fin och inte blev gropig. Eftersom det inte är en billig metod kanske man nu för tiden har råd att sköta vägarna på samma sätt. Bara till Jämtlands grusvägar gick det åt ganska många järnvägsvagnar per .år
Och för att uppleva dåliga Europavägar behöver man inte åka längre än till t ex en av Sveriges mest trafikerade leder, motorvägen Trelleborg-Helsingborg som bitvis är under all kritik.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Så här kan det se ut när trafikverket har lagt ny beläggning på en av våra europavägar.
Ser ut som en hjulspor utbedring - typisk på nordlige veier som utsettes for piggdekk. Overflaten ligner mye på oljegrus eller kaldasfalt. Du vil finne det samme i mestepartenn av Norge også.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !

Norrlandsvägarna slits hårt av transittrafik till både Norge och Finland. Detta gäller då främst E4:an, men även inlandsvägarna belastas hårt av såväl virkes- som malmtransporter från inlandet till kusten. Vägunderhållet är i många stycken helt undermåligt.
För er som färdas med husbil rekommenderar jag en avstickare från E4:an ut till det vackra Bjuröklubb en av Västerbottenskustens pärlor med massor av besökare varje sommar samt en bofast befolkning. Vägen är dock så dålig att du riskerar att få allvarliga skador på bilen så kör försiktigt.
BBa.
 
F

F.d. 55374

Guest
Vi har kört ett antal ggr. Kiruna-Ystad både med husvagn o husbil, vi har även åkt i östra Tyskland o Tjeckien på små o stora vägar, även en hel del i Norge. Har aldrig någonstans sett så dåliga vägar som i Norrland. Och du Sören får gärna visa upp en bild på en länsväg i ditt område som min första bild.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hadde jeg fortsatt bodd i Dalsland så hadde det ikke vært noe problem å finne slike veier, spesiellt om våren hvor de fleste grusveiene har aksellast restriksjoner så jeg ikke kunne kjøre der med min husbil. Grusveier med mer moderate restriksjoner var dog kjørbare i 20 til 30 kmh :D

Og teleskott på større veier, selv om de holdt på å få kontoll på E45 før jeg flyttet. Riksveg 272 kunne være underholdene på våren, en burde enten kjøre sakte eller huske hvor en burde krype over.
 
S

Sören-6830

Guest
Vi har kört ett antal ggr. Kiruna-Ystad både med husvagn o husbil, vi har även åkt i östra Tyskland o Tjeckien på små o stora vägar, även en hel del i Norge. Har aldrig någonstans sett så dåliga vägar som i Norrland. Och du Sören får gärna visa upp en bild på en länsväg i ditt område som min första bild.
OK, du vinner!
Klart är att Norrland har Europas sämsta vägar alla kategorier...
 
F

F.d. 55374

Guest
När det gäller E14 hade trafikverket planer att göra sträckan Sundsvall-Stöde till 2+1 väg men det blev bara infarten till Sundsvall, pengarna försvann kanske till en annan del av landet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vem som lider av dom värsta vägarna vet jag inte då jag inte åkt överallt men något jag tycker mig ha märkt är att kvaliteten på nyasfalteringarna vid ombyggnader av vägar och korsningar verkar ha rasat rejält.

Även fast hela området kan vara nytt så är vägarna som lapptäcken med ibland centimeterhöga skarvar mellan plättarna dom gjort klara. Ibland kan något som en vanlig ny rondell upplevas som en tvättbräda.
Som amatör kan man tycka det är bättre att det är grus tills allt är klart sen asfalterar man allt på en gång.
Eller kanske man bara börjar bli en gnällig gammal gubbe:(
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Betr nyasfalterade vägar, kan det vara så att man först lägger ett bärlager, som ligger upp till ett år. Detta bärlager kan ha väsentliga ojämnheter och skarvar. Sedan läggs en slityta där ytojämnheterna tas bort. Detta är en metod man använde tidigare för att få släta, fina vägar.
 
F

F.d. 55989

Guest
Jag undviker Norrland just för vägarna.
Alldeles för mycket vägarbeten där det verkligen är usla vägar.
Är rädd om husbilen (bara 7,5m lång bil) och krypkör, så möter man en stolle i en stor lyxig husbil som kör som om det brann någonstans. Tack för det stenskottet.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hadde jeg fortsatt bodd i Dalsland så hadde det ikke vært noe problem å finne slike veier, spesiellt om våren hvor de fleste grusveiene har aksellast restriksjoner så jeg ikke kunne kjøre der med min husbil. Grusveier med mer moderate restriksjoner var dog kjørbare i 20 til 30 kmh :D

Og teleskott på større veier, selv om de holdt på å få kontoll på E45 før jeg flyttet. Riksveg 272 kunne være underholdene på våren, en burde enten kjøre sakte eller huske hvor en burde krype over.
En liten parentes bara , du menar nog rv 172 om du är i Dalslandstrakten, 272 är N Uppsala:yes:
 
F

F.d. 55374

Guest
Jag undviker Norrland just för vägarna.
Alldeles för mycket vägarbeten där det verkligen är usla vägar.
Är rädd om husbilen (bara 7,5m lång bil) och krypkör, så möter man en stolle i en stor lyxig husbil som kör som om det brann någonstans. Tack för det stenskottet.

Tycker du skall ändra dig och åka upp till Norrland, den natur du hittar här kan du inte hitta i någon annat område i landet. När det gäller dåliga vägar så har det blivit mycket bättre sedan vi började campinglivet för ca 35 år sedan, men det finns så mycket mer att göra. Startade denna tråd för att den med åkkomfort spårade ur och även innehöll lögner.

Gott nytt år
Tommy R
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Kan åka ut här runt om i Sörmland och finna lika dåliga vägar så Norrland har inte så mycket sämre än resten i landet. har kort från polcirkeln , Luleå , Kalix området med bra vägar
 
Toppen