• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordamerika

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Brownsville, Texas 6 november 2019

Det är nu dags att göra en sammanfattning av vår resa västerut.

Vår resa började ju egentligen i slutet av augusti när vi tog omvägen om Tomas i Spanien strax utanför Gibraltar.

Därefter flyg till London och från London direkt till Denver, Colorado.

Stefan min gamle vän som jag inte sett på40 år plockade upp oss påflygplatsen och tog oss till Aspen där han bor sedan 40 år tillbaka.

Efter att ha tittatpåannonser och åkt runt och tittatpåolika husbilar såblev det en i Denver.

Vi fick låna Stefans bil,körde till Brighton norr om Denver och den blev precis såsom vi vill ha det tvåslideouts vilket innebar att vi fickfullt kök badrum och dusch.

När vi kom tillbaka till Aspenbodde vi in oss i,nästan tror jag,14 dagar.

Därefter börjar vi vår resa till de olika nationalparker som vi hade bestämt oss för att besöka, och floder, Coloradoriver och Riogrande

Första resan gick till Moab och Archers.Därefter tog vi oss lite mer västerutoch hamnadei Salt LakeCity för att genast bege oss norrut in i Idaho och upp till West Yellowstone,vilket är ett bra ställe att utgåifrån omman ska in i parken.Några dagar fick vi stanna där innan vi kunde åka in i parken eftersom det hade snöat och vägarna inte var farbara. På nätterna var det hiskeligt kallt, som mest -18 men på dagarna blev det plussgrader och snön tinade bort ifrån vägarna.

Deflesta har kanske hört om Yellowstonenågon gång, men vet kanske inte riktigt vad det är.

Nationalparken haren yta på 9000 km².Yellowstone är ganska svårt att beskriva men för några miljoner år sedan såvar det en aktiv vulkan och det gör att jordskorpan är ganska tunn på många ställen.Detbubblaroch ryker och det sprutar upp vatten i gejsrar.Den mest kända gejsern som heter Old faithfulvar en magnifik upplevelse attfår se.I området runt omkring Faithful är detunderjordiska sjöar somsom bubblar upp i och bildarmöjliga färger på marken från turkos till orange.Just gejsernOld Faithfulfull sprutar upp nästan exakt var 90:e minut.Men tar man en rejäl promenad i området såfinns det fler gejsrarsom sprutar upp lite mer random.

Vildelivet iparken består bl.a. av björnar både grizzly och svartbjörn, bison, hjort, elk och vargar.Vargen var egentligen utrotad men den planterademan tillbaka in 1995 och den lever nu i symbios med de övriga djuren i parken.

Vi fick se varg elk och bison när vi var där.

Efter några dagar i Yellowstonefortsatte vi till Nationalparken Teton som ligger strax söder om Yellowstone.Den körde vi egentligen bara igenom för vi fick inte tag på någon camping.

Strax nedanför ligger också staden Teton Village med skidorten Jackson Hole där jag en gång tog ett världsrekord. Backarna där har största fallhöjden i Nordamerika med de brantaste backarna vilket naturligtvis är en förutsättning om man vill sätta rekord.Strax söder om Teton liggerstadenJackson,mest känd för sina trätrottoarer.För min del såkänns det mer som en turistfälla och i vart fall inte sågenuint som när jag var där för 40 år sedan.

Efter flera tips frånandra såpåbörjar vi resan söderut i Wyoming och om man följer floden Green riversom såsmåningom flyttade ihop med Colorado floden så tar man sig tillnationalparken Flaming George.

Det är just här som man har funnits såmycket dinosaurier ute i öknen.Vi äkte där till ett center där man kunde se fossilerna av riktiga dinosaurieben sparade i en hel klippvägg.

Vi fortsatte sedan in i norra Colorado och tog oss tillbaka till Aspen där vilagade lite mat för resantillsammans med Stefan.Redan nästa dag åkte vi tillbaka västerut till Moab Utah. Där besökte vi Nationalparken Archer med alla stenbågarna.Stefan hade också åkt med till Moab och efter fyra dagar där var det dags att säga hej dåtill Stefan för en lång tid framöver.

Nu bardet av söderutdär viväljer vill följa Coloradoflodenin till Grand Canyon som ar ett stort område med Nationalpark inte bara intill floden. I närheten av Grand Canyon finns en ort som heter Page, där stannade vi några dagar och besökte då en slot Canyon som är en väldigt trång Canyon mycket vackert utmejslad av vatten.Därefter var det dags för Las Vegas, mitt ute i öknen.Om Las Vegas kan man tycka lite av varje,människans framsida eller människas baksida,men det inget ställe som vi längtar tillbakatill.

Efter Las Vegas ett kort besök på Hoverdammen mennu ville visöderut några 100 mil.Här gällde det att bita ihop och bara köra på. Vi siktade påBrownsville i Mexikanska golfen precis pågränsen till Mexiko och en viss temperatur skillnad var det första som slog oss för här är det 40+ jag menar 30+. Enviss skillnad från -18 till +30 men som turär har vi luftkondition i bilen även när vi står stilla.Nu kommer vår resa att fortsätta längs kusten i Mexikanska golfen,Texas,Mississippi,Missouri,Alabama,och Florida.

Vi är ett par som reser runt i Amerika i husbil som vi har köpt och trodde nog att vi skulle sälja bilen när vi reser hem men det har varit så roligt och så omtumlande att vi har bestämt oss för att behålla bilen och fortsätta våran upptäcktsfärd på andra sidan Atlanten.

Är ni någon som funderar på att göra något liknande så kan vi säkert bistå med råd eller tips

Vi finns på polarsteps och sociala media i en sluten grupp på Facebook vilja ha kontakt så mejla mig till JE @ kustens .se

Vi är nu i Brownsville västra Texas precis på gränsen till Mexiko och vi fortsätter nu till Florida för att vara i varmare trakten under vintern.

Vi kommer till våren att ta oss till södra Kalifornien för att följa Stillahavskusten norrut ända upp till Alaska, så dit kommer vi till sommaren.

Är det så att någon har intresse och köpa bilen efter oss, eller alternativt köpa halva bilen så är det bara att höra av sig.

Bilen har dubbla A/C hjälpkärra varmt och kallt vatten kyl och frys

Två Slideouts.

Bilen är helt fullutrustad inkl internet

Man kan ev köpa halva bilen och dela på den med oss.

Prishint cirka 300 000 kr
 
Toppen