• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

No smoking

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Faktaresistans förekommer inom alla områden. Sverige har bara hälften så många tobaksrelaterade cancerdödsfall per år som övriga Europa, detta beroende på att många svenskar föredrar snus framför cigaretter. Ändå lyckas korkade politiker förbjuda snus inom EU. Jag tänker inte ange någon källa, fakta finns i massor på nätet.
BBa
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Knarrevik, är du säker på att det är fakta du hittar på nätet, eller journalisters behov av nyheter förmedlade från olika intressenter i branschen, eller från politiker eller möjligen miljöaktivister m fl. ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej !
Faktaresistans förekommer inom alla områden. Sverige har bara hälften så många tobaksrelaterade cancerdödsfall per år som övriga Europa, detta beroende på att många svenskar föredrar snus framför cigaretter. Ändå lyckas korkade politiker förbjuda snus inom EU. Jag tänker inte ange någon källa, fakta finns i massor på nätet.
BBa
Är inte varje dödsfall lika tragiskt även om antalet har halverats om det nu är sant?
Och vem ha sagt att snus är ofarligt?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Knarrevik, är du säker på att det är fakta du hittar på nätet, eller journalisters behov av nyheter förmedlade från olika intressenter i branschen, eller från politiker eller möjligen miljöaktivister m fl. ?
Det bästa är att läsa på tillverkarnas egna hemsidor så slipper man artiklar skrivna av mutade s.k. journalister.
Som den om Volvos omställning till elbilar.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Passiv snusning är ju jättefarligt det vet ju alla. Fakta finns i massor angående faran av rökning respektive snusning.
BBa
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är inte varje dödsfall lika tragiskt även om antalet har halverats om det nu är sant?
Och vem ha sagt att snus är ofarligt?

Här kan du läsa om antalet dödsfall i trafiken Knarrevik..... När artikeln skreva så var Transportstyrelsen rädd för att då hamnade på samma siffra som 2011... och detta året var det året då flest omkom på våra vägar.... så den har inte halveras som du skrev.... allt hittade jag på nätet.... precis som du skriva i inlägg.60.... Idag är det enklare än någonsin att ta reda på fakta på nätet!....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Här kan du läsa om antalet dödsfall i trafiken Knarrevik..... När artikeln skreva så var Transportstyrelsen rädd för att då hamnade på samma siffra som 2011... och detta året var det året då flest omkom på våra vägar.... så den har inte halveras som du skrev.... allt hittade jag på nätet.... precis som du skriva i inlägg.60.... Idag är det enklare än någonsin att ta reda på fakta på nätet!....
Du har rätt, antal förolyckade har gått ned från nästan 1100 när jag tog körkort trots att fordonsparken var en bråkdel av dagens. Orsaken till nedgången beror till stor del på att nästan alla numera använder säkerhetsbälte. På den tiden fanns det många som hävdade att bältet skulle förvärra statistiken.
Idag vet vi bättre!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Det finns en baksida till att statistiken över dödsolyckor i trafiken blivit bättre.
Antalet dödade i trafiken har minskat tack vare att bilbälte och andra skyddsanordningar hela tiden förbättrats men även då ambulans/helikopterassistans utvecklats och blivit effektivare.
Andelen mycket svårt skadade har dock ökat som följd av detta, människor som tidigare hade omkommit som nu överlevt men får leva med sviterna efter detta, ryggsmärtor, förlamningar m.m.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du har rätt, antal förolyckade har gått ned från nästan 1100 när jag tog körkort trots att fordonsparken var en bråkdel av dagens. Orsaken till nedgången beror till stor del på att nästan alla numera använder säkerhetsbälte. På den tiden fanns det många som hävdade att bältet skulle förvärra statistiken.
Idag vet vi bättre!

Ahha.... när du tog körkort...... sorry Knarrevik men jag är tydligen den ända personen här på Hbk som inte viste att du räknade ifrån när du tog ditt körkort :confused: ... men jag räknade ifrån år 1900 och framåt.... så då fick du ändå fel på att trafikdöden inte har ökat.... :p
 
Senast ändrad:
Toppen