• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

No smoking

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag är visserligen rökare själv men tar naturligtvis hänsyn till min omgivning & strör inte fimpar omkring mig gör jag inte heller. Men det kanske skall till ett förbud för det är väldigt många som inte bryr sig & struntar i miljö & omgivning. Att sedan dra in hälsoaspekter i detta är inte helt rätt. De som röker är fullt medvetna om att det kan förkorta livet eller i alla fall påerka hälsan negativt. Var & en bestämmer över sitt egna liv & lever därefter.

Kristian676, eftersom du vet vilka länder du pratar om kan du väl tala om vilka?
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är alltid ett ofog att pracka på någon restprodukterna efter ens aktiviteter.

Om det är pisset efter min stödbensöl eller tobaksrök från grannen, sak samma.
Inget någon skall behöva utsättas för.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Turkmenistan vet jag att dom förbjudit tobak men vilka fler är det ???
Även Bhutan, där trodde ingen att det skulle funka. Man rökte som i Indien, dvs alla och alltid. Men det fixade sig, under en rundresa där i tre veckor såg vi inte en enda som rökte. Så vill man så kan man.
Och det är förstås tobak som är förbjuden i landet.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
enligt lag är det förbjudet att förfölja minoritets grupper.
Rökare är en minoritets grupp.
Är inte inte rökare och jag försvarar inte rökning
Men fri vilja är något vi inte får ha.
gäller inte bara rökning utan många saker.
men man upptäcker det när det är försent..:wideeyed:
moms som 1960 infördes som en tillfällig omsättningsskatt på 4,2%:rolleyes:
25 öre på bränsle priset för att stötta SJ, togs aldrig bort utan gick till något annat. o_O

ironi ;)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Och det var just för den här invändningen (om än ironisk) som jag la till den sista meningen om Bhutan. Det är alltså tobak som förbjuds i alla former! Rökare är inte förbjudna. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ser ut til at Sverige nå har kopiert de gjeldene regler her i Australia. Minst 10 m fra inngang til butikker, serveringssteder og andre offentlige steder. Røkeforbud der det er barn - gjelder og i hjemmet. Nøytrale tobakspakker med helseadvarsel (produktnamn i mindre skrift nedenfor advarselen). Ingen omsetning av e-vap innenlands (men heller ikke forbud mot å importere til eget bruk).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Rökning borde förbjudas på ALLA campingplatser i hela Europa där det finns risk att röken "når" till närliggande ickerökare. Med andra ord, separera rökare från icke rökare så ingen känner sig varken straffad eller drabbad!!

Förklaring: i vintras hade vi ett par kedjerökande grannar under några veckor som förpestade luften för både oss och alla andra runt om. Om vinden blåste i "fel" riktning, då gick det inte att vistas utanför husbilen, eller att ha öppet fönster! Det är inte OK att tvinga sig på andra med varken cigarettrök, högt spelad musik eller hundskall i tid & otid. Visst rökte jag själv en gång i tiden och säkerligen "störde" fler ickerökare, bl.a. mina egna barn, men den tiden är förbi för länge sedan (bara skuldkänslor kvar)...

upload_2019-4-6_8-16-26.png
Bild: lån från nätet
 
D

Deleted member 11118

Guest
Rökte i unga år, vi satt på jobb och nästan alla rökte, vi rökte i bilen, på krogen, ja vi rökte näst intill överallt. På 60 talet visste man inte bättre, idag vet man och jag tycker det är bra att man inte får röka överallt. Hade ciggen uppfunnits idag hade den aldrig fått säljas. Rökfri sen 35 år.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Man kan väl tycka att det finns viktigare saker för driftiga politiker att ta sig an ?? Man behöver bara ta en titt i tidningen för att inse detta ? Skulle få vilken driftig politiker som helst att svärma ut i arbetsiver ????
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Att sedan dra in hälsoaspekter i detta är inte helt rätt. De som röker är fullt medvetna om att det kan förkorta livet eller i alla fall påerka hälsan negativt. Var & en bestämmer över sitt egna liv & lever därefter.

Kristian676, eftersom du vet vilka länder du pratar om kan du väl tala om vilka?
Det handlar ju inte bara om rökarnas hälsa. Vi som är allergiker har ofta tvingats passera ett gäng rökare t ex direkt utanför en järnvägsstation mm.
Ett land som totalförbjudet rökning på offentliga platser, hotell, stränder mm är Thailand.
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Har slutat röka den 27/12 2018, men vad jag tycker, är en god whisky och en god cigarr, kan ni inte unna oss de?
rökat många cigarrer sedan 10 år tillbaks utan att dra halsbloss, med just en god whisky & cigarr
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Ja det är ju bra att värna om rökarnas hälsa & även de passiva rökarna
MEN hur många dör av tex.dubbdäck , då menar jag att dom river upp skadliga partiklar ur asfalten som är mycket mer hälsovådliga och större spridning än rökning.

Och nu går säkert dubbdäcks fanatikerna igång :)
menar att det finns annat att lägga tid o pengar på för politikerna/utredarna

Rökare som visar hänsyn är bra , rök lite avskilt släng inte fimpar överallt. samma gäller snusare men där är det inte lika mycket gnäll på övriga 'moral tanter' som kan o vet bäst..

Inse att livet är farligt att leva o var och en gör sitt bästa av det.
pollen allergiker kanske vill förbjuda saker som skapar pollen , nån som tänkt på det ?? kanske dags för en utredning ?;)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Tycker man borde vaccinera mot tobak/nikotin samtidigt med andra vaccinationer så vi slapp alla dessa svårbehandlade nikotinrelaterade sjukdomar och lidande. Det håller inte att försvara rätten till denna kultur.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tycker man borde vaccinera mot tobak/nikotin samtidigt med andra vaccinationer så vi slapp alla dessa svårbehandlade nikotinrelaterade sjukdomar och lidande. Det håller inte att försvara rätten till denna kultur.
Bästa vaccinet borde väl vara att helt enkelt förbjuda all försäljning av tobak. Hur svårt kan det vara?
 
Toppen