Nivåreglering av GW & BW med rasperry Pi

Tråd startad i 'Vatten o Avlopp' av Dj Freddy, 16 Februari 2019.

1. Dj Freddy

Dj Freddy HBK Medlem

Kommun:
    Mullsjö
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    9195
    Hej ni kunniga på Raspberry Pi

Jag tänker modifiera mina tankar på min HB.
    Jag vill kunna pumpa ut min svartvattentank med en avfallspump, sedan vill jag att när tanken är tom så skall nästa pump starta och spola gråvatten in i toa tanken varpå avfallspumpen startar igen. När gråvatten tanken är tom skall den pumpen stoppa samt att avfallspumpen skall stanna när toa tanken är tom..

Har sett att det finns diverse ultraljudssensorer man kan använda, men är tveksam till dess pålitlighet samt funktion i detta fallet. Några tipps?

Min tanke är att jag sedemera skall integrera systemet med batteri övervakning, solpaneler, kameror osv.
    Så man får en webb baserad "smart" husbil..

ska ta med prylarna ut på arbete och använda mina fria stunder till att knåpa med detta. I Juni/Juli tänkte jag bygga systemet med slangar o ventiler.. förhoppningsvis fungerar styrningen av dessa då ;)

Tipps och tankar är välkommna. Ni som undrar varför? så är svaret att därför att det är en utmaning och ett kul projekt. Klagomålsavdelningen för detta projekt stängde tyvärr 01/01/2019 ;)

//Freddy

2. Magnus Strandberg

Magnus Strandberg HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25033
    Gött å läsa sånt här. När nån frågar varför

För att jag kan å vill helt enkelt

Åsa o Hasse och Dj Freddy gillar detta.
  3. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Tycker du skall leta givare bland båtprylar. Givare till avloppstankar är ett problem eftersom rester av toapapper och annat kan göra att flottörer m.m. hänger sig. Så där krävs litet speciella grejor. Man kan ju också ha en timer i programmet som övervakar att pumpen inte går för länge. Längre än vad som behövs för att tömma en full tank behövs ju inte.
    Här är några olika givare i alla fall:
    Tankinstrument

Gobius givare är litet intressant eftersom den monteras på utsidan av tanken och detekterar vätskenivån genom att dess vibrator kommer att ändra frekvens när den hamnar under tankens vätskenivå.

På Elfa finns massor av givare men de kostar i allmänhet 10X mer än de man hittar i båtaffärerna. Kvaliteten är å andra sidan avsedd för industriellt bruk.

MVH
    Hans

Träsko och Dj Freddy gillar detta.
  4. Håkan o Britt

Håkan o Britt HBK Medlem

Kommun:
    Tjörn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3489
    Jag monterade en impellerpump från Biltema det funkar kanon,håkan

5. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25289
    Dj Freddy gillar detta.
  6. Daniel K

Daniel K HBK Medlem

Kommun:
    Luleå
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8801
    Kul idé… kanske en Arduino eller en ESP8266 och ett par ultraljudsensorer kan vara något för dig. Billiga sensorer finns hos Aliexpress tex JSN-SR04T. Sedan lite programkod och en gratistjänst för lagring och presentation av mätdata i mobil eller dator. Förslagsvis thingspeak, Blynk eller Cayenne.

7. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Hva med å kombinere flere typer sensorer? Ultralyd som måler avstanden til overflaten, flotør og gjerne flere. Tomkjøring kan detekteres med en impeller på vatnstrømmen like etter pumpen, dette burde være den mest driftssikre føleren, og kan gjøre jobben slik du beskriver funksjonaliteten. Full tank kan detekteres med en forenklet flotør med magnet og reedkontakt.

ESP og Arduino kan gjøre jobben, og er så billige at en kan benytte flere. R-pi har fordelen i et litt kraftigere OS, selv om en kan gjøre mye av det samme på de mindre enhetene. Det finnes webserver libraries for Arduino, så for dette ene prosjektet kan det hele løses med en ESP med innebygget WiFi.

Dj Freddy gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.