• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåreglering av GW & BW med rasperry Pi

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej ni kunniga på Raspberry Pi

Jag tänker modifiera mina tankar på min HB.
Jag vill kunna pumpa ut min svartvattentank med en avfallspump, sedan vill jag att när tanken är tom så skall nästa pump starta och spola gråvatten in i toa tanken varpå avfallspumpen startar igen. När gråvatten tanken är tom skall den pumpen stoppa samt att avfallspumpen skall stanna när toa tanken är tom..

Har sett att det finns diverse ultraljudssensorer man kan använda, men är tveksam till dess pålitlighet samt funktion i detta fallet. Några tipps?

Min tanke är att jag sedemera skall integrera systemet med batteri övervakning, solpaneler, kameror osv.
Så man får en webb baserad "smart" husbil..

ska ta med prylarna ut på arbete och använda mina fria stunder till att knåpa med detta. I Juni/Juli tänkte jag bygga systemet med slangar o ventiler.. förhoppningsvis fungerar styrningen av dessa då ;)


Tipps och tankar är välkommna. Ni som undrar varför? så är svaret att därför att det är en utmaning och ett kul projekt. Klagomålsavdelningen för detta projekt stängde tyvärr 01/01/2019 ;)

//Freddy
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tycker du skall leta givare bland båtprylar. Givare till avloppstankar är ett problem eftersom rester av toapapper och annat kan göra att flottörer m.m. hänger sig. Så där krävs litet speciella grejor. Man kan ju också ha en timer i programmet som övervakar att pumpen inte går för länge. Längre än vad som behövs för att tömma en full tank behövs ju inte.
Här är några olika givare i alla fall:
Tankinstrument

Gobius givare är litet intressant eftersom den monteras på utsidan av tanken och detekterar vätskenivån genom att dess vibrator kommer att ändra frekvens när den hamnar under tankens vätskenivå.

På Elfa finns massor av givare men de kostar i allmänhet 10X mer än de man hittar i båtaffärerna. Kvaliteten är å andra sidan avsedd för industriellt bruk.

MVH
Hans
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Kul idé… kanske en Arduino eller en ESP8266 och ett par ultraljudsensorer kan vara något för dig. Billiga sensorer finns hos Aliexpress tex JSN-SR04T. Sedan lite programkod och en gratistjänst för lagring och presentation av mätdata i mobil eller dator. Förslagsvis thingspeak, Blynk eller Cayenne.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hva med å kombinere flere typer sensorer? Ultralyd som måler avstanden til overflaten, flotør og gjerne flere. Tomkjøring kan detekteres med en impeller på vatnstrømmen like etter pumpen, dette burde være den mest driftssikre føleren, og kan gjøre jobben slik du beskriver funksjonaliteten. Full tank kan detekteres med en forenklet flotør med magnet og reedkontakt.

ESP og Arduino kan gjøre jobben, og er så billige at en kan benytte flere. R-pi har fordelen i et litt kraftigere OS, selv om en kan gjøre mye av det samme på de mindre enhetene. Det finnes webserver libraries for Arduino, så for dette ene prosjektet kan det hele løses med en ESP med innebygget WiFi.
 
Toppen