• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nivåmätare spilltank

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Har problem med att givaren larmar för full tank på avloppet. men inget kommer ut.
någon som vet hur den fungerar?
Var den sitter på tanken?
Hur man kommer åt den?
Bilen är en Knaus -12

mvh
P-O
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: nivåmätare spilltank

Många givare är små rör. Efter ett tag kan det samlas fett och annat som täpper till givaren och då visar det fullt.

När det händer för mig bukar jag fylla gråvattentanken med rent vatten till hälften och en liter klorin. Därefter kör jag runt och låter det skvalpa runt. När jag sedan tömmer tanken är den som ny.
 
F

F.d. 53335

Guest
Sv: nivåmätare spilltank

I min tank sitter två pinnar som mäter nivån. När den visar fel öppnar jag tanklocket och drar med fingrarna på pinnarna så de blir rena. Sen fungerar det igen. Men det är kanske inte alla som kommer åt tanken lika lätt som jag. Två gånger om året tejpar jag en diskborste på en pinne och skurar tanken.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: nivåmätare spilltank

Det siste passer bra med cbe følerne som N-B bruker, hender en må gå noe hardere til verks. Har renset ganske mange slike, spesiellt om en bil har stått med nesten full gråvatn tank i lengre tid. Den filmen som legger seg på følerne og undersiden av lokket kan gi full tank selv ved nesten tom. Vasket gjerne med T-rød når det var ill.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: nivåmätare spilltank

I min tank sitter två pinnar som mäter nivån. När den visar fel öppnar jag tanklocket och drar med fingrarna på pinnarna så de blir rena. Sen fungerar det igen. Men det är kanske inte alla som kommer åt tanken lika lätt som jag. Två gånger om året tejpar jag en diskborste på en pinne och skurar tanken.

Har du en Knaus bodel?
Var sitter ditt tanklock?
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: nivåmätare spilltank

Det finns givare som sitter på utsidan tanken och som inte har kontakt med vätskan.
Känns mer driftsäkert och jag ska ha det till min tank.
 
F

F.d. 53335

Guest
Sv: nivåmätare spilltank

Nej, jag har en Kabe och tanken sitter lätt åtkomlig i garaget.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: nivåmätare spilltank

ingen som vet hur det ser ut på en knaus?

Hade en Knaus Sun Ti 2012, men den har dubbelgolv och där ligger tankarna. På Sky Ti gissar jag att den hänger under bilen. Dock var det sådan givare med två pinnar som beskrivits tidigare i vår Sun Ti...
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: nivåmätare spilltank

Hej
Har nu försökt med Klorin under en resa på 80 mil utan positivt resultat.
Nästa tripp blir med diskmedel i tanken, så får vi se hur det går, om spilltanksmätaren börjar fungera igen.

Snarken 2
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: nivåmätare spilltank

Vissa gråvattentankar har helt enkelt skruvar genom tankens sida, kolla var flera tunna trådar tar vägen längs tankens sidor. Kan sluta i ett antal rostfria skruvar som gör kontakt med vätskan i tanken. Om utsidan blir smutsig, kanske under isolering, kommer mätaren visa 25 50 eller 75 % även om den är tom. Tvätta ren utsidan vid kablarna med WD40 eller liknande. Gäller då tanken hänger under bilen...
Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen