• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nitisk P-vakt i Västervik

Lasse&Inger

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
8675
Medlemskap
2025
Jag och min fru besökte Västervik igår em. Gjorde ett påkallat "snabbstopp" i på en P-plats på Skeppsbron. Lämnade förarplatsen ca 2 minuter och gick på toa i bilen. Hustrun gick bak för att hämta något under tiden. Döm om min förvåning när jag kommer tillbaka till förarplatsen och upptäcker att det sitter en gul lapp på framrutan. Under denna korta tid hann någon nitisk P-vakt lappa bilen för att vi stannat i en ruta avsedd för buss eller bil med släp. Tiden som vi stod där var 1 min och 37 sekunder enligt P-boten. Efter ett sådant välkomnande har jag god lust att uppmana andra att inte stanna i Västervik. Lasse :mad:
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Överklaga. Ofta kan man göra det direkt på nätet och man behöver oftast inte betala böterna innan man fått ett svar från det vaktande bolaget.
Jag anser att det är för kort tid även om skyltning kanske säger att du inte får stå där.
Vid akuta ärenden så kan det mesta vara tillåtet om det inte är trafikfarligt.
Skriv varför ni stannade just där i överklagan. Akut nödig, Koll att utrustningen är okej. Glömt att stänga en dörr som for upp mmmm
Jag har gjort det flera gånger och fått igenom mina överklaganden nästan varje gång.
Lycka till //Tony
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Du kan väl inte mena att andra ska bojkotta Västervik för en P-vakts agerande.
 

berraboys

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12404
Medlemskap
2024
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Nu är det så att du har stått med husbilen på parkering avsett för buss och du har ju en registrerad personbil kl2 ej buss och får alltså inte parkera där bussen ska stå.Olaglig parkering med andra ord och du har parkerar fel.P vakten gör sitt jobb och tiden har ingen betydelse så vad är felet. inte p vakten utan du som står fel. Svälj förtreten och gör rätt näste gång utan att uppmana folk att bojkotta västervik.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Från Transportstyrelsen

Vad är stannande?
Med att stanna menas att stå stilla med ett
fordon, utom när man stannar
1. för att undvika fara,
2. för att trafikförhållandena kräver det, eller
3. för att parkera (se nedan).

Vad är parkering?
Att parkera innebär att ställa upp ett fordon
med eller utan förare, utom när man gör det
1. för att trafikförhållandena kräver det
2. för att undvika fara, eller
3. för att låta en passagerare stiga i eller ur
fordonet eller för att lasta av eller på gods.

• Du får inte parkera inom ett
avstånd av 30 meter från en
plankorsning. Plankorsning är en
korsning mellan en väg och en
järnväg eller spårväg som går
på en egen banvall.

• Du får inte parkera framför
infarten till en fastighet, eller så
att in- och utfart till fastigheten
försvåras.

• Du får inte parkera på en hållplats
för bussar, spårvagnar eller
skolskjuts. Du får stanna på en
hållplats, men bara för att passagerare
ska kunna kliva i eller ur
och under förutsättning att du
inte hindrar buss, spårvagn eller
skolskjuts.
Om inget annat anges gäller
förbudet 20 meter före och
5 meter efter hållplatsmärket.

• Du får inte parkera på en
mötesplats som märkts ut
med märket för mötesplats.
H
 

Lasse&Inger

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
8675
Medlemskap
2025
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Hejsan,
Tack för tipsen. Jag har naturligtvis överklagat idiotin och hoppas att det sunda förnuftet segrar.

Hälsar Lasse
 

Lasse&Inger

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
8675
Medlemskap
2025
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Hej Sören,

Vi vände oss först till polisen för att vädra vårt missnöje. Polisen hänvisade till kommunen då de får ta emot mycket klagomål från husbilsförare i liknande fall. Kontaktade Monica Johansson på kommunkontoret och fick ungefär samma besked som du fått. Har överklagat till transportstyrelsen, men har väl ingen större förhoppning om någon ändring. Så det är bara att betala och glömma.

Hälsar

Lasse
 

Lasse&Inger

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
8675
Medlemskap
2025
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Tack Ralph för ett utförligt svar. Enligt polisen jag pratade med ska man ha klivit ur bilen för att det ska tolkas som att man stannat. Och det hann vi inte.

Hälsning

Lasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Det måste väl ändå vara fel. Om man ställer sig på en plats som är avsedd för buss eller bil med släp så skulle man ju i så fall kunna stå där över natten om man inte lämnar sitt eget fordon. Låter inte logiskt. Detta innebär i så fall att vem som helst kan ställa sig på en plats avsedd för HB utan att få en bot.

Bennie
 

Lasse&Inger

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
8675
Medlemskap
2025
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Hej,

Jag har körkort och vet vad som gäller men i nödens stund hann jag inte uppfatta skyltningen. Det blev jag varse när jag gick ut och tog bort lappen och lyfte blicken. Är man 70+ kan det bli lite bråttom till toan. Vi hade inte för avsikt att parkera utan skulle leta ställplats för helgen. Ingen behöver bojkotta Västervik för min skull. Valet är fritt och ditt. Det händer så mycket tokigheter och skrivs så mycket dumheter. Igår fick jag till exempel en inbetalningsavi från transportstyrelsen på fem (5) kronor för Infrastrukturavgift. Har svårt att se att det kan bli ett plus i slutändan. Brevpapper, porto, utbärning miljökonsekvenser, etc. :wub:

Hälsar

Lasse
 

Lasse&Inger

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
8675
Medlemskap
2025
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Hej Bennie,

Nej jag försöker inte rättfärdiga att man ska parkera mot gällande regler. Det är inte heller det som det handlar om i detta fall. Utan att en P-vakt som inom någon minut lappar bilen och försvinner, väl medveten om att vi precis stoppat motorn och är kvar i bilen. Det känns som ett straff i förebyggande syfte. Som om vi tänkte parkera. Det är som att få böter för fortkörning för att man kanske kommer att köra för fort.

Hälsar

Lasse
 

lagerbrax

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6595
Medlemskap
2025
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Övervakningstiden vid stopp förbud felaktigt fordonsslag handikap plats kollektivkörfält busshållplats för nära övergåsställe gatukors trafikhinder är 1 minut ( lika med skriv omedelbart). Polisen har fel man måste inte kliva ur fordonet först.Men här borde P-vakten fått undan er bil med en tillsägelse.
Stannande räknas så fort alla hjul står still utom när trafiken kräver så.
MVH Christer
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Lasse

Det var så jag menade, du hade gjort fel & p-vakten lappade. Sedan kan även jag tycka att han var osmidig som inte sa till & gav dig en chans att flytta på HB'n. Den typen av p-vakter är förhoppningsvis inte så vanliga, det är ju dom som ger resten av kollegorna dåligt rykte & blir illa sedda.

Bennie
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Har råkat ut för detta i Västervik också,parkera absolut inte på bussparkeringen.
Flyttade mig till rätt ruta,alla hjulen måste stå innanför strecken, även om det som i mitt fall innebär att bilen sticker ut 2meter i körbanan på parkeringen.
Nu blev p-vakten nöjd med jag tyckte inte var ett bra sätt att parkera på.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Nitisk P-vakt i Västervik

Här löper man samma risk om man ställer sig på en lastbilsparkering såtillvida husbilen inte är lastbilsregistrerad, då går det bra.
Det innebär att här är det mycket lättare att parkera och övernatta i en LB-registrerad husbil än en Pb2.
 
Toppen