• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nikon D800

F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Amatören
Vilken Mac har kortläsare?
Jorma
Var inne och hämtade min FW-läsare i går.
Kollade mot min usb2, ungefär en tredjedel av tiden.
Ser välbyggd och trevlig ut, finns på Scandinavian.
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Nikon D800

Hej Gomer !
Min iMac 21.5" har SD-läsare.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Hmm, det var ju inte så tokigt.
Då har förmodligen även 27 tummaren det.
Skall kolla tekniska spesen på Apples sida.
 
A

Amatören

Guest
Sv: Nikon D800

Ja alla (nyare) iMac och Macbook Pro/Air har läsare för sd kort.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Alltid lär man sig något nytt.
Mina "burkar" har drygt fyra år på nacken så det börjar väl bli dags med en uppdatering.
Först ut blir, som sagt, en 27 tummare med stora grafikkortet och 16 gig ram.
Bra att man kan trycka i kortet direkt i burken nu när man börjar filma.
Undrar bara vilken standard kortläsaren i datorn använder???
Mac skall tydligen inte stödja usb3, kan det vara så illa att den interna läsaren är en usb2-läsare???
Skall ställa frågan till Scandinavian om inte ni kommer med ett snabbare svar.

Redigerat
Var inne på Apples sida och fick inga bra svar där.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nikon D800

Jag tänker inte byta till D4an. Min D3s och Leica M9 duger för stillbilder. För filminspelningar har jag en stor videokamera som fungerar utmärkt till TV-produktion.
Det är overkill att filma med en kamera med en 24x36 sensor. Det duger för biografer. En videokamera i samma prisklass som en D4 är lättare på alla sätt och vis, t.o.m. betr. vikten. Dessutom finns det många funktioner som som en D4an saknar.
T.ex att filma med en Glidecam och Nikon D3/D4 kräver mycket kraft i armen.

Du har delvis rätt i ditt resonemang, det beror givetvis på vad varje enskild fotograf har för behov. Jag har lärt mig att aldrig kategoriskt rekommendera respektive avråda en pryl, då det är helt individuellt vad man söker för kriterier. Jag brukar göra så att jag bockar för de kriterier jag vill ha, sedan jämför jag de olika modellerna. Det kan vara bra att gradera hur viktiga egenskaperna är för en själv.
När det gäller filmkamera är det säkert så som du säger, att skall man enbart filma, är det bättre med en ren filmkamera. Men ska jag upp i den kvalitén på optik som jag nu kan använda till min systemkamera, så får jag betala betydligt mer. JAg får också en hel stor pjäs ytterligare att släpa på.
Jag vågar nog dessutom påstå att den optiken jag har till och med är bättre än vad som finns att tillgå under 100 000 kr till videokameror.
Jag har filmat med mitt 300/2,8, grymt snygga bakgrunder med den optiken och knivskarpt.
För min del så ska jag använda huset att både fotografera med och filma. Eftersom filmegenskaperna väger tyngst i valet av hus, är D4:an ett klart vassare alternativ jämfört med D800.
När det gäller riggar tror jag inte att det dröjer särskilt länge innan det finns riggar som gott och väl mäter sig med de som är till videokameror. Redan nu finns det mycket att välja på.
Att ha en stor sensor till filmning är bara en fördel, då man faktiskt kan plocka ut knivskarpa, högupplösta JPG bilder rakt ur filmen att användas till andra ändamål.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nikon D800

Alltid lär man sig något nytt.
Mina "burkar" har drygt fyra år på nacken så det börjar väl bli dags med en uppdatering.
Först ut blir, som sagt, en 27 tummare med stora grafikkortet och 16 gig ram.
Bra att man kan trycka i kortet direkt i burken nu när man börjar filma.
Undrar bara vilken standard kortläsaren i datorn använder???
Mac skall tydligen inte stödja usb3, kan det vara så illa att den interna läsaren är en usb2-läsare???
Skall ställa frågan till Scandinavian om inte ni kommer med ett snabbare svar.

Redigerat
Var inne på Apples sida och fick inga bra svar där.

Då har du samma dator som mig. Jag har inte kollat hur det är på min IMac, men på den lilla Macbook Pro:n finns det Thunderbolt, som ska vara mycket snabbare än USB. Jag använder det uttaget till projektorn, och när man kör filmer m.m. är det ju stora mängder data som skall föras över. Det fungerar iallafall klockrent för mig, inga problem med något.

Jag har en hårddisk med USB3, och jag upplever att det går bra mycket snabbare att föra över data på den disken jämfört med de andra med USB 2.

/Ludde
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Ja du Anette
Vi får verkligen hoppas att Apple "lättar lite på kjolen" när det gäller Thunderbolt.
Tydligen kräver dom ganska mycket pengar av de som vill utveckla verktyg till plattformen men skall dom svara upp mot usb3 krävs nog ett mer moderat tänk.
När det gäller tillbehör för filmning blir man ju mörkrädd, allt kostar hur mycket som helst.
Inte ens kaffebrus verkar ha fått till vettiga priser.
Varför skall dessa prylar i aluminium med några skruvar och muttrar kosta som dom gör?
Men sk...t samma, filma tänker jag börja med och det skall bli kanonkul, kosta (nästan) vad det vill.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Nikon D800

Aluminium och skruvar? har du någon bild för en som är ovan med allt över en kompaktkamera?
Apple försäker ständigt styra vilka standarder som skall råda.
Tydligen är spänningsmatningskontaktn så speciell att ingen får tillverka den förutom apple så andra som vill göra adapters för t.ex 12v måste köpa begagnade nätagg och sno kabeln från för att inte bli stämda av apple. sant eller skröna ska va osagt men det låter 100% Apple. Elektronisk komunism i en kapitalistisk förpackning.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Nja, när jag pratade om tillbehör i det här fallet rörde det sig mer om prylar till digitala systemkameror som man kan filma med.
Gå in på t.ex. scandinavianphoto och kolla.
En manick som man sätter fast kameran på för att få stadigare bild kostar runt 5000 spänn!!
Något för dig att bita i ;-D
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Yepp
Passar utmärkt, dessutom kan du sätta tanten ovanpå utan att få ryggbrock.
Fattaru vad jag menar nu med priser, finns inte en pryl under 2000
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nikon D800

Hade tyvärr inte så mycket tid att kolla kameror, men jag snackade lite med Nikons gubbar om skillnaderna vad beträffar filmning mellan D4 och D800.

Snackade också med Scandinavian Photo, och dom skulle testfilma med bägge husen nu i veckan. Men bägge säger att D4:an är bättre och lättare att jobba med när det gäller film. Bland annat kan man croppa filmen (före man börjar) med 2,7 ggr utan att förlora något, vilket låter som rena trolleriet...men detta skall vara sant. Man behåller 1920 men får en teleeffekt på 2,7 ggr. Bättre än att hänga på en converter. Skulle kunna tänka mig att detta är perfekt för djurfotografer.
Man kan också ta ut RAW filer av film, man får dom i Apple Pro Res 422, vilket är bästa kvalité. Då kan man också justera färger, exponering m.m. på ett helt annat sätt i FCP jämfört med nu, då jag får ut en AVI, som är som en komprimerad JPEG, man kan alltså inte göra något åt den efteråt. Men för att kunna göra detta fodras också en extern SSD disk, men en tillsats där man spelar in filmen på istället för minneskortet.
D800 är naturligtvis överlägsen när det gäller upplösningen på stillbilder.
Det optimala borde väl vara att i så fall ha en D4 och en D800 i väskan....:yes:

/Ludde
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Hmm, Anette.
När det gäller tekniksnack runt filmning är det bara att inse att du vet och kan så mycket som jag inte har en susning om i dagsläget.
Är pinsamt medveten om att jag måste lära mig massor runt filmdelen det närmaste året.
Håller med dig om att det bästa vore en av varje men för mig funkar det nog inte riktigt.
Tidigare hade jag alltid två hus av samma modell, enkelt, alla knappar sitter lika osv.
De senaste åren har jag kört med min D3a och D700.
Det har haltat lite och jag har inte varit helt tillfreds med två olika modeller.

Nu blir det två D800a främst med tanke på upplösningen.
Jag jobbar ju mycket för en av våra största tekniksäljare och då uteslutande i deras studio.
Normalt jobbar vi med mellanformat där (Phase One) men i bland får man stötta med sin egen utrustning.
Där har D3an inte riktigt räckt till och det gör inte heller en D4a med sina 16 mp.
Så det blir som sagt två D800, behåller dessutom D3an för jobb när det krävs snabbhet framför pixlar. Däremot får D700an gå till försäljning.

Åker ner till Scandinavian i Sthlm och hämtar minst ett hus nu i veckan.
Jag är NPSare så med lite tur får jag båda med mig hem.
Snackade med en god kompis som jobbar på Nikon, han hade plåtat med 800an i veckan och var klart impad, men det borde han väl vara med tanke på avsändarn på lönespecen :-D

Återkommer när jag har testat.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Anette
Hade nästan tänkt beställa min nya iMac i veckan.
Var inne och läste på 99se, tydligen anser alla som tror sig veta att det är en ny iMac "runt hörnet"
Jag får nog bita ihop lite och se vad ryktena säger närmaste tiden.
Har jobb under april som inte kräver någon datorkraft så jag kan nog avvakta en bit in i maj.
En helt ny iMac skulle ju smaka fågel.
En önskan vore att dom tog tillbaka 24" formatet.
Jobbar man med separat bildskärm som är kalibrerad känns 27 som lite för stort och 21,5 lite för litet.
Min 24" med en Eizo bredvid funkar perfekt på skrivbordet.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Skulle hämta mina kameror i går.
Besked från Scandinavian, NIX! Dom fick ETT demoex i går.
I bästa fall nästa vecka.
Jag är s.k. EPS:are (yrkeskund) och står på plats fyra.
Totalt 268 kameror beställda på Scandinavian i Sthlm.

Surt med 34 mil hit och dit utan kameror, tur att jag hade ett jobb att göra :))

Är bokad hela april i "bunkern" uppe i Insjön, skönt! Bara att gå dit, göra sitt med deras prylar och sedan hem och fakturera.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nikon D800

Snyggt!

Det lutar åt att jag säljer D700:an också, och satsar på en D800 samt D4.

Ska ringa min leverantör idag och snacka lite

/Ludde
 
Toppen