• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nikon D800

F

F.d. 2944

Guest
Hej alla fotografer (Ludde)
Skrev i en tidigare tråd att jag bokat en D4 Nikon.
Har avbeställt och tänkt om efter mycket vånda.

Under ett par år har jag levt med en D3a och en D700a
Kamerorna har samma sökare, upplösning och slutare och det kändes tok att lägga ut 50.000 på en D3 till när jag handlade.

Jag gick över till digitalt helt och hållet 2000, sedan dess, fram till de här två kamerorna har jag alltid haft två hus av samma sort.
Alla knappar sitter lika osv.

Några veckor efter lanseringen av flaggskeppet D4 med 16 mp och mycket en fotograf önskar sig släpper man Nikon D800???

En kamera som liknar D700 i en del men

MED 36 MEGAPIXEL SENSOR I FULLFORMAT!!!!

Har tänkt och tänkt. Vad prioriterar jag snabbhet? stora bildfiler?
Efter mycket vånda kom jag till beslut.
Har bokat två D800 med batterigrepp och extra batterier.
Leverans 23 mars (Hoppas jag)
Behåller min D3a och säljer D700:an

Nu till resten av problemet.
Har 103.000 bilder i mitt Lightroom och det börjar redan bli segt i min iMac 24 tum som har fyra år på nacken.
Inser att D800:ans råfiler på runt 40 mb blir ett problem.

OK, har tittat på en iMac med värsta bestyckningen och 2 mb på grafikkort och 16 gb ram samt en ny extra skärm, Eizo med hårdvarukalibrering.

DÅ KOMMER NÄSTA PROBLEM!

D800 stödjer usb 3 men det har Apple flaggat upp att man inte kommer att göra. Låååånga ner laddningar.

Uff, får se hur det går. Har ställt frågan till Scandinavian hur vi Macfotografer skall hantera detta.

Ludde/Anette som du förstår är tråden skriven som en fråga till dig och hur du tänker. Som naturfotograf borde ju bildfilerna locka och långsamheten stoppa.
Hade kunnat skriva detta i ett privat PM men det finns kanske någon som uppskattar att följa det här tekniksnacket fotografer emellan.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Nikon D800

Stöder inte kameran fireWire då? det är ju ändå en bättre teknik än USB och supportades iallafall förr av Mac.
Nej såg just att den inte gjorde det.
Extern kortläsare till datorn som är firewire eller vad nu mac valt att satsa på istället för USB3?

Är ingen "Mac kompis" men google gav detta Sonnet - Allegro USB 3.0 PCIe: SuperSpeed USB 3.0 PCI Express 2.0 Card kan det va en lösning? Mac Pro kanske inte är detsamma?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Mac har både FW 400 och 800.
Men inte Nikon D800, varför vet jag inte.
Man kunde ju tänka sig att använda en kortläsare men det verkar inte heller finnas.
Dessutom har man utvecklat sin egen överföring Thunderbolt.
Bifogar mitt mail till min kontakt på Scandinavianphoto som ett litet klarläggande.

Nu när D800 kommer med sina enorma råfiler, hur blir det för oss Mac-användare?
Apple har ju flaggat upp att man inte kommer att stödja usb 3 som kameran gör.
I stället satsar man på sitt eget Thunderbolt.
Det kan ju bli ganska segt att ladda ner en tre-fyrahundra bilder med usb 2.

Var inne och letade lite på kortläsare både thunderbolt (fanns inga) och även firewire (verkar ha utgått överallt)
Det här kanske är värt att kika på, jag lär ju knappast bli ensam om problemet.
Syns på fredag.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Tack Tummen
Läste igenom länkarna men blev inte klok på om det finns någon existerande produkt som löste problemet.
Men som det står kommer det nog att finna tillverkare som producerar adapters.
Den stora frågan är väl om Thunderbolt blir en flipp eller flopp.
Tydligen kräver Apple ganska stora licenspengar av tillverkarna.
Där tror jag dom biter sig i tummen.
Den som lever får se, 2 D800a blir det nog i alla fall, sen får det va segt ett tag. Man kan ju alltid plåta i DX läge och "bara" få runt 20 mp.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Nu skriver vi snabbare än vi hinner svara :)))
Den ser ju förhoppningsfull ut.
Sedan skall ju även minneskorten svara upp mot resten.
Priset får man nog leva med.
Om "leksakerna" är dyra vet jag inte riktigt.
En yrkesfotografs "rygga" ligger väl runt kvartsmiljonen.
Tror inte att en duktig snickares uppsättning verktyg är så mycket billigare.
Det är förvisso inte kameran som gör bilden men vi som jobbar med grejorna måste ju ha prylar som tål att kasta runt med. Dessutom två hus för säkerhets skull.
Dessutom har man två hus då det oftast inte finns tid att byta "glugg"
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Nikon D800

Alltså, jag har ju bokat D4:an, för jag ser mest till de förbättringar som gjorts på filmsidan som jag verkligen är i behov av, bland annat medhörningen, den är guld värd.
Jag tycker det är overkill med dessa enorma bildfiler, jag har verkligen inte användning för så många MP. Jag jobbar i huvudsak med bildspels och filmproduktion. Sekundärt med utställningar och print, och de bilder jag dragit upp hittills i 120 x 100 cm storlek har varit kanon. Och då har de många varit tagna med D300:an...

Jag är också i behov av högre ISO tal, det har man satsat på D4:an.

Jag förstår inte riktigt varför man fläskar på med 36 MB

Men inget är väl skrivet i sten, jag lär väl klämma och känna på bägge husen nästa fredag på fotofestivalen
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Nikon D800

Hej Gomer !
Alldeles rätt, tycker det är intressant att följa diskussionen mellan er som har foto som levebröd. Man inser att ingen kamera passar alla. Man gör sitt val utgående ifrån vad man prioriterar mest, sannolikt måste alla köp också i viss mån bli en kompromiss. Fotar själv som amatör även om jag ställer ut och då säljer bilder. Tacksam att "bara" ha foto som hobby, den där romantiska föreställningen folk har om att det måste vara underbart att ha sin hobby som yrke stämmer inte, i alla fall anser jag det. Det grundar jag på mitt eget yrkesliv med 41 års anställning som musiker i Kungl Hovkapellet, orkestern som är verksam på Operan i Stockholm. Min hobby blev mitt yrke och upphörde därmed att vara en hobby. Därmed inte sagt att jag inte tyckt om mitt yrke, men från 15 års ålder hade jag en inriktning som jag hoppades skulle leda till en bana som yrkesmusiker. Hoppsan, det här blev visst ett sidospår, ber tusen ggr om ursäkt. Själv kör jag med en D300 och har dragit upp hyfsade kopior på 50x150 cm. Snabb autofokus är ett stort plus när man gillar att plåta såväl fotboll som balett.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo::msn_note:
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Nikon D800

Förstår heller inte riktigt varför man drar på så när det gäller upplösningen. Ska man ha nytta av detta måste man upp i enorma förstoringar. Anser att optiken har större betydelse. Naturligtvis är det suveränt om kameran tillåter att skruva upp ett högt ISO utan bilderna blir gryniga.

Lite vid sidan om till Harry Hymer. Att vara kulturarbetare i alla fall som amatörmusiker är väl inget man blir fet på. Hörde denna lilla fina historia.

Anders, hur mycket tjänar du om året? Det blir väl någon mille om året. Ojdå vad jobbar du med? Är generaldirektör. Du då Lars, vad tjänar du? Det blir väl knappt 100.000 om året. Jaha du, vilket instrument spelar du då.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Jag håller med er om upplösningen, kanske lite overkill men ibland kan det t.ex. vara bra att gå in och beskära om en bild, göra delförstoringar.
Jag tror dessutom att det finns en "pixelmani" hos vissa kunder, dom vill ha så högupplöst som möjligt.
Jag kör ju rätt mycket uppe i Insjön åt ett katalogföretag. Där använder vi bakstycken från PhaseOne och deras kameror. Detta även när vi tar bilder för webben. Allt sparas högupplöst för framtida produktioner. Tänket man har är att man aldrig vet i vilket sammanhang bilden kommer att användas.

Så här tänkte jag när jag bokade om. Ingen av mina kameror har filmfunktion idag, vill ha. Behöver inte riktigt snabbheten i D4:an. Min D3a gör tio bilder i sekunden, har aldrig utnyttjat det fullt ut.
Vid event, pressfoto behövs höga ison, därför behåller jag min d3a, den täcker det behovet.
Nikon D4 kostar 55.000:- inkl. moms.
För lite drygt 60.000:- får jag två D800 med batterigrepp.
Alltså två kameror som filmar minst lika bra som en D4a

Janne, när det gäller optik så strävar alla kollegor jag känner och även jag efter att hålla bländare 2,8 eller bättre genom hela "vagnparken"
Det gör att gluggarna man använder genomgående håller hög kvalitet och väl matchar 36 mp

Om allt håller hämtar jag mina nya "leksaker den 23e mars, skall bli spännande.

Ludde, här har du en jämförelse mellan D800a och D700a som alltså har samma sensor som D3.
Another Nikon D700 vs. Nikon D800 high ISO comparison | Nikon Rumors

Här en film gjord med D800
Nikon D800 Joy Ride - first official video - YouTube
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nikon D800

Gomer, det skulle vara intressant om du visade lite privata bilder när du så småningom kört in dig på D800.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nikon D800

OK!

Här finns en intressant artikel som jämför olika kameror, från mobilkameror till D700.
Tyvärr är inte Nokia 808 (41 megapixel) med i jämförelsen:

Är mobilen bättre än kompaktkameran? - Mobil.se

Sensorstorlek
2469184393.jpg


NokiaSensor.jpg
 
Senast ändrad:

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Nikon D800

Hej Gomer!
Det finns en Firewire kortläsare Dolock 800 hos Macoteket i Stockholm för ca 500 kr.
Jag har inte testat själv, men flera av mina fotografkolegor använder den.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Tack Jorma
Åker ner i dag, jobbar på Rum & Trädgård på Kista i morrn.
Fredag vet jag om det blir någon tur neröver i nästa vecka, slår en pling i så fall.
 
A

Amatören

Guest
Sv: Nikon D800

Tänkte bara flika in att D800 har ju stöd för både CF och SD kort och SDkortläsare har du ju i iMacen. Med tanke på filstorleken så behöver du kanske ändå köpa nya minneskort?
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Nikon D800

Jag tänker inte byta till D4an. Min D3s och Leica M9 duger för stillbilder. För filminspelningar har jag en stor videokamera som fungerar utmärkt till TV-produktion.
Det är overkill att filma med en kamera med en 24x36 sensor. Det duger för biografer. En videokamera i samma prisklass som en D4 är lättare på alla sätt och vis, t.o.m. betr. vikten. Dessutom finns det många funktioner som som en D4an saknar.
T.ex att filma med en Glidecam och Nikon D3/D4 kräver mycket kraft i armen.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Nikon D800

Peterpan
Jag trodde vi snackade D800, tråden heter visst så???
 
Toppen