• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Niesmann 77 eller 85?

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Har idag en husbil som är 7,56 lång. Funderar på ett byte till Niesmann 77 alternativt 85. Någon som har erfarenhet av någon av de modellerna?
77:an är 7,78 lång så drygt 2dm längre än nuvarande bil = mer eller mindre ingen skillnad.
85:an är 8,42 lång med boggie och nästan 90cm längre. Ni som gjort motsvarande byte i längd, hur upplever ni det? Ibland känns nuvarande bil stor när man ska parkera framförallt i Italien/ Kroatien. Hur har ni upplevt skillnaden?
Stabiliteten vid körning i blåst bör vara bättre med boggie?
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Vi började med en husbil L: 5,95 vad jag kommer i håg va den stor då, nu 18 år sedan nu med en L: 8,80 det går bra, för oss har vägar campingar, ställplatser blivet så mycket bättre, så oftas inga problem, fjärde Nisseman
Lycka till
Skoogis
P,s
Vi använder hb året om, skönt då på kalla vårar & höstar att ha utrymme inne. Våran rullande sommar sport stuga. Varm & go
 
Toppen