• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som flyr vintern...........?

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Dom som bor i södra Sverige har mycket kortare transportsträcka i Sverige. Vi bor i ett avlångt land så norrlänningar har låååååmgt til färjor och broar :)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Dom som bor i södra Sverige har mycket kortare transportsträcka i Sverige. Vi bor i ett avlångt land så norrlänningar har låååååmgt til färjor och broar :)
Tror inte det har att göra med avstånden till färjor och broar. Vi flyttade från Skåne för 30 år sedan och vill inte flytta dit igen, det beror mest på vädret. Här i Dalafjällen och närheten till Norrland och Lappland har vi ju garanterat 4-årstider men i södra Sverige är det ju bara en-årstid (höst året om). Det är förmodligen det som ni från södra Sverige flyr från. En vinter med riktig snö och många minusgrader går inte att fly från, den måste upplevas.
Naturligtvis är detta vår syn på det hela och vi respekterar de som inte tycker som vi.;)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Som jag personligen resonerar - Exempel: Avstånden till ..
  1. Kiruna 134 mil
  2. Jokkmokk 121 mil
  3. Luleå 115 mil
  4. München 91 mil
  5. Paris 108 mil
  6. Venedig 120 mil
  7. Medelhavet/Franska Rivieran 154 mil
Jokkmokk eller Venedig? Kiruna eller Medelhavet?

Söderut får man slåss med mer trafik, men det är varmare och det finns många fler sevärdheter att utforska. För att inte tala om upplevelserna längs vägarna, Mosel- och Rhen-dalarna till exempel. Alla Altstadt. All kultur. Alla vindistrikt. Hygge i Danmark. Mmm.

Jag kommer norrifrån en bit uppåt, kring Dalälven i mitten av Dalarna, och säger trots det:
  • Jag har sett all den snö, de skogar och de insjölandskap jag behöver se. Visst är det vackert också. Men jag har hur mycket som helst mer intressant kvar att upptäcka i Europa
  • Och jag har fördelen att snabbt kunna nå kontinenten - 3 mil plus 20 min färja till DK
Men, det är förstås jag det. :)

Edit och PS: Det blir nog en resa norrut i sommar ändå, till Rättvik och goda vänner där. Men där går också gränsen för mej. DS
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det beror nog på hur man upplever vad som är frihet i "husbilsresesammanhang", vilket förstås skiljer sig åt oss husbilister emellan.
  • För mej är inte frihet härvidlag att vara ensam/ostörd i naturen, eller att ha friheten att kunna ställa mej /parkera varsomhelst i naturen, låt vara i en aldrig så underbar natur. För mej: Trevligt ett tag, men trist i längden
  • Det är i stället friheten att kunna åka vart jag vill, att besöka och se intressanta platser kulturellt, att knalla omkring i en gammal stad, att äta och dricka gott kanske på en trottoarservering och betrakta folkvimlet, att uppleva historiens vingslag, etc, etc.
Jag är kanske alltför rastlös?
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Jag behöver inte resa ca 1000mil eller vara ute i husbilen 300dagar året jag blir nöjd om jag åker till Lysekil kungshamn Varberg Halmstad och runt i södra delen med Gotland o Öland o kanske en bit upp i Norrland ,huvudsaken är att man gör som man själv vill ,så får besserwisser göra vad dom tycker ! ,,mvh håkan
 
F

F.d. 55374

Guest
Förstår att vi ser på frihet med husbil på olika sätt. Frihet för oss är att kunna välja var vi skall övernatta, i vårt område som är norr om Dalälven har vi den friheten. Här är det inget problem att hitta platser att fricampa, det kan vara vid havet, en insjö, och inte minst i fjällen.
Tommy R
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Bor i vanliga fall i Södermanland, just nu provar vi att övervintra i Spanien.
Meden månad kvar tills vi börjar åka hem, så är väl det inte ”bara positivt”... blir lite långtråkig
Långtråkigt? Med all natur och kultur som erbjuds? Allt från Granada till att titta på lodjur i det vilda. Sen kan man ju lätt åka till Portugal om man totalt ledsnar på Spanien.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Långtråkigt? Med all natur och kultur som erbjuds? Allt från Granada till att titta på lodjur i det vilda. Sen kan man ju lätt åka till Portugal om man totalt ledsnar på Spanien.
Vi reser med hundar, vilket begränsar oss lite grann, samt inga cyklar.
Dessutom vart stilla en camping sedan 15/12..... men den 25/2 rullar vi vidare mot Portugal
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vi reser med hundar, vilket begränsar oss lite grann, samt inga cyklar.
Dessutom vart stilla en camping sedan 15/12..... men den 25/2 rullar vi vidare mot Portugal
Tja, så kan man förstås göra. Själv skulle jag nog bli galen (alt mer galen) av att stanna så länge på en och samma camping. För mig är själva vitsen med husbil att man kan åka när och vart man vill. Och ibland åka tillbaka. Då brukar det inte bli så långtråkigt. Lycka till och säg till om ni vill veta vart ni ska ställa kosan för att kika på de fantastiska spanska lodjuren! (Om hundarna kan vara ensamma några timmar).
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det är skönt med en eller två veckor av fin vinter, med vit eller silveraktig/blåaktig snö, solen som strålar några timmar, några enstaka minusgrader, ingen vind. Problem för mig börjar om det blir flera veckor av fuktighet, mörker, kyla och kraftiga vindar. Då skulle jag gärna fly söderut mot flera timmar solen om dagen, värme och torrt väder. Kroppen behöver ljuset för att fungera bra. Tänk bara på melatonin och kortisol, på vinterdepressioner. Men en så länge får jag arbeta, att fly vinter ... det kan bli något för framtiden.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Var hittar man dom?
Doñana National Park
och
Parque Natural de la Sierra de Andújar
är två av de mer lättillgängliga områdena. Lätta att se är dom inte, ligger det ett lodjur på en sten med stenar i bakgrunden är det knepigt. Har sett en familj (6 djur) med två ungar som lekte på stenmurar. Där var de lättsedda! En upplevelse som går utanpå det mesta. Absolut enklast, förstås utan garantier, är att åka med en guide in i det privatägda och därför avspärrade området. Vi var ute mellan 15 -20 på kvällen. Det finns en informationsanläggning för parken i Andujar. Dom har kontakt med guidefirman. Bästa tid är den här tiden på året. Finns en hel del andra däggdjur och många fågelarter i området. Dessutom i vacker natur.

Länk till guide:
https://www.iberusmedioambiente.com/
 
Toppen