• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Tyckte jag var tvungen att lägga på frigolit - det bildades pölar på taket! Skall jag säkra med spännband också innan öglorna gett med sig?? Hängslen och livrem alltså??

Ställ bilen med lite lutning, vinden hjälper till att hålla taket fritt från väta och snö. Vid storm ser överdraget ut som en spärrballong vilket tyvärr också rycker sönder öglorna längst ned. Med spännband runt bilen blir det inga påfrestningar, funkat i flera år.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Vi har kört med JULA-täcket för 4:e året nu. Ett tips för att förenkla påläggningen efter första året är att spraya på ett F fram och V vänster och H höger plus B för bak. Det är ganska mycket tyg att hantera och det är svårt att orientera så att allt kommer rätt i synnerhet om man står på taket, om man inte har varit väldigt systematisk vid ihopvikningen.
Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Nu blir det andra året med Julatäckningen för vår del, kan konstatera att täcket klarade förra vinterns stormar med upp till ca 35 sek/m, helt utan anmärkning/synbart slitage. I våras tog jag av skynket, vek upp sidorna på taket och rullade ihop det framifrån och ner i förvaringssäcken.

I dag kunde jag nu enkelt inför vintern;
¤ lägga på de urskurna 10 cm och 5 cm cellplastskivorna vissa sammanfogade med dubbelhäftande matt tejp, framifrån över takfönster, antenn och solceller
¤ rullade ut Julatäcket bakifrån och framåt över taket och drog sedan ner sidorna.
¤ drog och knöt ihop en (svart) stormlina förankrad i nederkant runt husbilens 4 yttre hjul, avsedd att nyttjas vid ev storm/orkan (dras till då för att minska onödigt fladder i täckningen, gäller alla linor som går över taket och till andra bilsidan).
¤ Givetvis knöts täckningens nedre delar ihop under bilen men de klarar inte enligt min uppfattning att stå emot riktigt hårda vindar som vi ofta utsätts för på Bästkusten.
¤ På högra bilsidan finns en dragkedja i täcket vid bodelsdörren, så att man enkelt kan titta till bilen invändigt - enris, torrbollar, alla dörrar skåp öppna, propparna isatta i disk, handfat och dusch!
¤ Har aut-låda som ligger i körläge, med icke åtdragen handbroms(obs!) och stoppklossar.
¤ Samtliga batterier sitter kvar i bilen och laddas bara när man slår på en strömbrytare inne i huset (laddning sker ca 2 dgr/varannan vecka).

Bilderna nedan visar materiel, täckningsprocedur och förankring, observera att asfalten (som är rätt ny) skyddas med restvirke och höjer husbilens ena sida för vattenavrinningens skull. Det tog mig ca 1,5 tim att ensam täcka över husbilen!
 

Bilagor

  • 2014-11-12 11.34.37 (640x360).jpg
    2014-11-12 11.34.37 (640x360).jpg
    192,1 KB · Visningar: 191
  • 2014-11-12 11.36.12 (640x360).jpg
    2014-11-12 11.36.12 (640x360).jpg
    226 KB · Visningar: 188
  • 2014-11-12 11.45.46 (640x360).jpg
    2014-11-12 11.45.46 (640x360).jpg
    229,7 KB · Visningar: 187
  • 2014-11-12 12.11.54 (640x360).jpg
    2014-11-12 12.11.54 (640x360).jpg
    237,4 KB · Visningar: 192
  • 2014-11-12 15.03.58 (640x360).jpg
    2014-11-12 15.03.58 (640x360).jpg
    187,7 KB · Visningar: 193
  • 2014-11-12 15.04.37 (640x360).jpg
    2014-11-12 15.04.37 (640x360).jpg
    219,3 KB · Visningar: 183
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Hej. Tack Relax för beskrivning och bilder, undrade just om man skulle lägga det på bilen hel eller taket först och sedan sidorna.
/sören
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Nu blir det andra året med Julatäckningen för vår del, kan konstatera att täcket klarade förra vinterns stormar med upp till ca 35 sek/m, helt utan anmärkning/synbart slitage. I våras tog jag av skynket, vek upp sidorna på taket och rullade ihop det framifrån och ner i förvaringssäcken.

I dag kunde jag nu enkelt inför vintern;
¤ lägga på de urskurna 10 cm och 5 cm cellplastskivorna vissa sammanfogade med dubbelhäftande matt tejp, framifrån över takfönster, antenn och solceller
¤ rullade ut Julatäcket bakifrån och framåt över taket och drog sedan ner sidorna.
¤ drog och knöt ihop en (svart) stormlina förankrad i nederkant runt husbilens 4 yttre hjul, avsedd att nyttjas vid ev storm/orkan (dras till då för att minska onödigt fladder i täckningen, gäller alla linor som går över taket och till andra bilsidan).


¤ Givetvis knöts täckningens nedre delar ihop under bilen men de klarar inte enligt min uppfattning att stå emot riktigt hårda vindar som vi ofta utsätts för på Bästkusten.
¤ På högra bilsidan finns en dragkedja i täcket vid bodelsdörren, så att man enkelt kan titta till bilen invändigt - enris, torrbollar, alla dörrar skåp öppna, propparna isatta i disk, handfat och dusch!
¤ Har aut-låda som ligger i körläge, med icke åtdragen handbroms(obs!) och stoppklossar.
¤ Samtliga batterier sitter kvar i bilen och laddas bara när man slår på en strömbrytare inne i huset (laddning sker ca 2 dgr/varannan vecka).

Bilderna nedan visar materiel, täckningsprocedur och förankring, observera att asfalten (som är rätt ny) skyddas med restvirke och höjer husbilens ena sida för vattenavrinningens skull. Det tog mig ca 1,5 tim att ensam täcka över husbilen!

Att "plasta in" bilen på detta sätt verkar riskabelt. Har sett allt för många fukt o mögelskadade båtar och bilar som klätts in på detta sätt. Det måste till en "sjujävla" ventilation för att ventilera bort fukt o kondens som stannar i påsen. Ni som gör så här har ni aldrig problem eller ni vill inte erkänna det för andra??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Att "plasta in" bilen på detta sätt verkar riskabelt. Har sett allt för många fukt o mögelskadade båtar och bilar som klätts in på detta sätt. Det måste till en "sjujävla" ventilation för att ventilera bort fukt o kondens som stannar i påsen. Ni som gör så här har ni aldrig problem eller ni vill inte erkänna det för andra??

Det blir ingen fukt under Julas överdrag tack vare material och sinnrik ventilation, det kan jag försäkra efter att ha använt överdraget under fem säsonger på den sjätte.

Man kan alltså inte likna överdraget med en presenning!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Julatäckets takdel är av material som ventilerar genom det ser ut som tjock toapapper med små hål..+där tak och vägg möts finns det ventilerande nät som täcks av en tygflik från taket..:yes:

Jag bugar o bockar för denna information. Många med mig har säkert undrat hur man kan "plasta in" sina ögonstenar så här. Men nu har vi ett bra svar om hur täcket fungerar. Tack även till Anders! :spinny:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Att "plasta in" bilen på detta sätt verkar riskabelt. Har sett allt för många fukt o mögelskadade båtar och bilar som klätts in på detta sätt. Det måste till en "sjujävla" ventilation för att ventilera bort fukt o kondens som stannar i påsen. Ni som gör så här har ni aldrig problem eller ni vill inte erkänna det för andra??
Tommy & Elisabeth, inte utan att man känner sig lite dumförklarad. Slika "skrönor" föder inget förtroende, varför så negativ (räckt med att bara "undra" och få svar?) när du uppenbarligen inte visste vad ett "Jula husbilsöverdrag" var, än mindre hur det fungerade eller ens dess materielegenskaper/funktion.

När jag köpt mitt Julatäcke hösten 2013, blev jag överraskad över täckets genomtänkta funktion, hur välgjort det var, den höga materialkvaliten och inte minst det låga priset - snacka om FYND jag gav bara 1.200:-!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Om du läser mitt inlägg en gång till så kritiserar eller dumförklarar jag varken dig, täcket eller någon annan. Jag har sett bilder här på forumet och även i andra forum på hur man "plastar in" sina bilar. Denna bild som jag reagerade över såg ut som alla de andra. Jag ställde frågan om ni som har detta täcke aldrig har problem. Sacce och Anders svarade på ett upplysande sätt som jag också tackade för. För övrigt tycker jag mig minnas att du inte är så lätt att dumförklara (av tidigare trådar att läsa).
Jag ber därför alla som jag sårat om ursäkt för mitt inlägg.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Efter lite fundering så köper jag att Julas täcke fungerar bra, men bara söder om snözonen. Här i Dalarna har vi ett konstant snötäcke från december till april på en husbil som står ute. Har man då värme p bilen så blir det en isskorpa på taket på ca 5cm och kanske upp till 30-50cm snö. Då har det inte så stor betydelse om taket är av "andasfunktion" för is och snö förhindrar andningen. Fungerar Julas täcke även då? Jag har svårt att tro att så är fallet eller har jag fel.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Jag har köpt ett Julatäcke och skall lägga på det under helgen, min fundering är om det verkligen håller tätt, det verkar vara gjort av nån sorts tyg. Men det vittnas ju om att det funkar bra och då är det nog så.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Taket är tillverkat i flera lager och håller tätt!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Efter lite fundering så köper jag att Julas täcke fungerar bra, men bara söder om snözonen. Här i Dalarna har vi ett konstant snötäcke från december till april på en husbil som står ute. Har man då värme p bilen så blir det en isskorpa på taket på ca 5cm och kanske upp till 30-50cm snö. Då har det inte så stor betydelse om taket är av "andasfunktion" för is och snö förhindrar andningen. Fungerar Julas täcke även då? Jag har svårt att tro att så är fallet eller har jag fel.

Om snön lägger sig på taket i stor mängd får man naturligtvis skrapa av det mesta med en mjuk borste.

Eftersom taket rör sig i vinden blåser mindre mängder bort av sig självt.

Jag själv har aldrig värme på under vintern eftersom varm luft kan hålla mer fukt som lättare blir mögel!
Däremot skadar det inte med bättre luftcirkulation med en fläkt eller dylikt.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Har lyft upp mitt Julaskydd utmed mitten av HB-taket med utskurnan cellplastskivor runt och mellan takfönstren som i mitt fall ligger i enslinje med varandra, se bilder inlägg 23. Syftet med cellplasten är att säkerställa bilens ordinarie självventilation utan tillsyn, trots ev snölast.

Jag antar att flera kollegor ovan har haft samma tankar med sina lösningar för att lyfta Julatäcket. Kanske är det både "hängslen och livrem" eftersom täckningens båda långsidor normalt är väl ventilerade ca 1 dm från taket på bilsidorna, under en löst hängande skyddsflerp = perfekt självventilation i bilen så länge täckningen rör sig, vilket den ju normalt alltid gör (om inte t.ex snölast täpper till det fria luftflödet)!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Om du får 50 cm snö på taket, låter du det ligga kvar ?
// Janne
Det beror i vilken period vi är. Är det ca 15-30 minus tar jag inte bort snön. Vid den temperaturen väger snön ingenting. Om det däremot ligger mellan ca 0-8 minus då sopar jag bort en del av snön.
Det är därför jag ställer frågorna om täcket för här uppe kan det om det vill sig komma snö i perioder så det blir att skotta varje dag. Det är ju som bekant inte det lättaste att skotta av taket på en husbil och inte var och varannan dag.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Om snön lägger sig på taket i stor mängd får man naturligtvis skrapa av det mesta med en mjuk borste.

Eftersom taket rör sig i vinden blåser mindre mängder bort av sig självt.

Jag själv har aldrig värme på under vintern eftersom varm luft kan hålla mer fukt som lättare blir mögel!
Däremot skadar det inte med bättre luftcirkulation med en fläkt eller dylikt.
Kan lova dig Anders där vi bor och där bilen står så blåser det inte av någon snö från taket.
Vi använder vår bil hela året så vi har satsat på ett så kallat husbilstält efter många funderingar. Vi börjar montera det i helgen. Hade först tänkt bygga en enkel carport men kostnaden rusade iväg så det får bli ett tält.
 
Toppen