• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ngr hundbilder

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Tagna idag med canon 300mm4L I USM + extender 1,4
 

Bilagor

  • sj 021-001.JPG
    sj 021-001.JPG
    272,8 KB · Visningar: 1
  • sj 023-001.JPG
    sj 023-001.JPG
    244,1 KB · Visningar: 1
  • sj 024-001.JPG
    sj 024-001.JPG
    236,8 KB · Visningar: 3
  • sj 025-001.JPG
    sj 025-001.JPG
    127,7 KB · Visningar: 4
  • sj 028-001.JPG
    sj 028-001.JPG
    269,8 KB · Visningar: 3
  • sj 029-001.JPG
    sj 029-001.JPG
    238,9 KB · Visningar: 3
  • sj 018-001.JPG
    sj 018-001.JPG
    474,3 KB · Visningar: 7

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ngr hundbilder

Trötter
Nemo_zpse026be8e.png
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ngr hundbilder

Häftiga bilder Susanne, men vilken ras?
Det är ju ej mina hundar det är en av grannens flaxöra jag tror det är en worster skall höra med säkerhet idag. Det är fågelhund men har även sett att hon apporterar räv.
De kom på isen när jag var nere för att fota lite. 2 Worster o en Terviuene. Susanne
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ngr hundbilder

Det är ju ej mina hundar det är en av grannens flaxöra jag tror det är en worster skall höra med säkerhet idag. Det är fågelhund men har även sett att hon apporterar räv.
De kom på isen när jag var nere för att fota lite. 2 Worster o en Terviuene. Susanne

Bra bilder i oavsett vems hunden är...
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Ngr hundbilder

Susanne, v v berätta vilka det använda objektivet har!

Jag antar att det har den fasta brännvidden 300 och ljusstyrkan 4,0 och att extendern 1,2 ökar brännvidden till 420 mm.

Vad står övriga tecken I USM för? Påverkar extendern ljusstyrkan?

Jag försöker lära mig mer om allt detta för att kunna bli en bättre "hundfotograf" till våra tre flattar, såväl utomhus på jakttävlingar som på utställningar inomhus i diverse hallar med oftast dåligt ljus och där man inte bör/får använda blixt.

Jag har nu en Canon 600D.

Tacksam för svar,

Flat Mates
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ngr hundbilder

I USM det är knappt jag vet:oops:
300mm har en bildstabilisator i sig står väl I för och usm är väl autofokusen.
För min del så är en stabilisator ett måste eftersom jag ofta tar rörligt motiv.
Autofokusen också.
Extendern tar lite ljus men ej så mkt, när jag mötte yrvädret på isen så var det full sol och jag tror jag körde på av på kameran. Skulle jag tagit samma bilder i dag så skulle de nog hamna i papperskorgen eller möjligen fått ljusa upp dom.
Sedan så tryckte jag bara av o det rasslade till i kameran 3-4 bilder av 20 blev bra. Det var de 3 första som blev suddiga , det kanske var så att autofokusen inte hann med i början:confused:.
Jak kan ej så mycket om detta men jag vet ändå vad jag vill ha.
Möjligen att jag kommer köpa en extender 2x en sådan har jag haft men till objektiven jag hade då var lika med papperskorg på allt. och extendrarna funkar ju ej på alla obj ex mitt 100-400 funkar ej autofokusen då jag sätter på extendern. Mitt 70-200 4 L I USM har jag nu till försäljning lite kaka på kaka men ett superobj./Susanne
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ngr hundbilder

Susanne, v v berätta vilka det använda objektivet har!

Jag antar att det har den fasta brännvidden 300 och ljusstyrkan 4,0 och att extendern 1,2 ökar brännvidden till 420 mm.

Vad står övriga tecken I USM för? Påverkar extendern ljusstyrkan?

Jag försöker lära mig mer om allt detta för att kunna bli en bättre "hundfotograf" till våra tre flattar, såväl utomhus på jakttävlingar som på utställningar inomhus i diverse hallar med oftast dåligt ljus och där man inte bör/får använda blixt.

Jag har nu en Canon 600D.

Tacksam för svar,

Flat Mates
Vad har du för objektiv:confused:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ngr hundbilder

"För min del så är en stabilisator ett måste eftersom jag ofta tar rörligt motiv"

Här blev det lite fel. Skrivfel antar jag. Stabilisatorn gör att du kan fota med ett par steg längre exponeringstid utan att besväras av skakningsoskärpa vid fotografering på fri hand. Alltså avsett att minska behovet av stativ. När man fotar rörliga motiv hjälper inget annat än korta exponeringstider.

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Ngr hundbilder

Ja, detta är inte så lätt - och pengar kan det kosta minsann!

Personligen vill jag kunna klara mig med att ha högst två objektiv, som räcker i de flesta normalfall, varav ett zoomobjektiv med brännvidd åtminstone upp till 200 mm.

Båda ska ha autofokus, bildstabilisator och ljusstyrkan minst 4,0 över hela omfånget.

Inom Canon-sortimentet finns alternativet EF 70-200 f/4,0 L IS USM till priset ca 12.000.- som ett bra alternativ. Inget super-zoom direkt, men ändå!

För annan fotografering har jag objektivet EF-S 17-85 F/4-5,6 IS USM.

Naturligtvis blir det med dessa objektiv varken makrofoto av myror i arbete eller superzoom-foton av lärkan högt uppe i skyn! Men, vem vet hur saker och ting utvecklar sig så småningom? Man kanske kan hitta begagnade andra objektiv.
 
Toppen