• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Netikett

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Netikett

Att förstå en text som är skriven av en person som inte är så hemma i grammatik, interpunktion o.s.v. är en konst som alla skriftlärde inte kan tillägna sig! Har man fantasi nog att bortse från "felaktigheter" i hanteringen av skriftspråket kan världar av poetiska och filosofiska mästerverk öppna sig för läsaren! Det handlar om förståelse för företeelser som klarat sig undan skolans rigorösa instängning av människorna i tidig ålder när de är som mest mottagliga för indoktrinering!

Fantasi är nyckelordet!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Netikett

Men diskussionen här handlade ju om förmodade gimmicks, inte om felstavningar etc, något som inte brukar vara något större problem.

När Stollen här ovan skriver "Allt ovan kan jag säga till vem som i person!" då förstår jag att Flat Mates tycker det blir svårt att förstå (trots försöken att underlätta förståelsen med olika smilies). :D

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Netikett

Ja visst är det ofta svårt att bli förstådd på rätt sätt. Bortsett från att de faccto inte kunna förstå någons yttrande och åsikt kan det ju även förklaras med att man inte läser vad som står eller sägs utan mera vad man vill utläsa av det. Annars kan ju en tendentiös s k debatt hota att ta slut.

Ett antal gånger har bl a jag själv betonat, att det här inte på något vis är frågan om att slå ner på faktiska svårigheter att stava, skriva eller liknande, de medicinska termerna lämnar jag därhän, utan om ett konsekvent använt sätt att skriva på ett personligt och konstlat sätt samytidigt som man uppvisar förmågan att både kunna stava och uttrycka sig.

Ordet gimmick har använts i tråden av flera skribenter och täcker företeelsen ganska väl. SAOL ger innebörden "finess för att vinna uppmärksamhet".
 
F

F.d. 27588

Guest
Sv: Netikett

Flat Mates.

Lite sent kommenterar jag ditt inlägg om mitt tappade "a".

Ditt "påpekande" tydliggör än mer den betydelse som en bokstav, ett ord och korrekt interpunktion har när man använder det talade eller skrivna språket som kommunikationsmedel.
 
Senast redigerad av en moderator:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Netikett

Tråden handlar inte om gimmicks, inte om felstavningar och den handlar inte heller om man satt ut punkt eller liknande i sina inlägg.

För mig känns det som att pudelns kärna med mitt inlägg ignoreras. Tråden handlar om att vara vänlig mot sina medmänniskor på andra sidan dataskärmen.

Sluta älta felstavningar och annat som inte tråden handlar om. Vill ni diskutera detta vidare så skapa en tråd som handlar om det som ni diskuterar.

Lovisa
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Netikett

Tråden handlar inte om gimmicks, inte om felstavningar och den handlar inte heller om man satt ut punkt eller liknande i sina inlägg.

För mig känns det som att pudelns kärna med mitt inlägg ignoreras. Tråden handlar om att vara vänlig mot sina medmänniskor på andra sidan dataskärmen.

Sluta älta felstavningar och annat som inte tråden handlar om. Vill ni diskutera detta vidare så skapa en tråd som handlar om det som ni diskuterar.

Tack Lovisa!!! Känns som du har både kommit på och hittat "pudelns kärna"!
:yes:
Karin
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Netikett

Nätetikett handlar naturligtvis om ett i alla avseenden juste och korrekt sätt att uppträda och skriva på internet. Någon entydig och allmängiltig tolkning eller bruksanvisning finns inte - kolla på Wikipedia och / eller Googles. Där kan man läsa att det ännu saknas mycket av dokumentation för att fastställa någon sådan.

Av Runars och Lovisas egen uppräkning av nio punkter handlar sex av dem om hur man ska / bör skriva och det är väl OK. I övrigt bör ju ett lagom mått av gott omdöme och hänsynstagande till andra få vara med i sammanhanget.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Netikett

Det finns en sida som hamnar överst när man googlar på netikett. Tyvärr så fungerar inte länkarna. Texten på första sidan är dock bra tycker jag.
/Lovisa

Netikett (från en sammandragning av engelskans Network etiquette) är mer eller mindre oskrivna förhållningsregler (vett och etikett) som gäller på nätet (Internet).

Ursprunget var för att få diskussioner i exempelvis Usenet news, konferenssystem och sändlistor att fungera, behålla kvalité på inlägg och att undvika flamewars.

Grundstenarna är att inte slösa andra människors bandbredd och att tänka på att avsaknaden av kroppsspråk, minspel och röstläge innebär större risk för att något man säger missuppfattas, i övrigt vanligt enkelt hyfs.

Tekniken går framåt och netiketten förändras med åren.

Nya program och andra sätt att umgås online kommer och går. Men netiketten finns alltid kvar, för att alla ska få en trevligare upplevelse på internet.

källa: netikett - gott uppförande på internet
 
Toppen