• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Netikett

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Netikett

aake, har inte nämnt dyslexi, har bara hört och sett människor som har svårt för att skriva perfekt, vet tyvärr inte om det syndromet har ett namn. Kanske är det så att det inte finns utan dessa personer bara luras. Detta tror jag du har bättre kunskaper om än mig.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Netikett

Att inte kunna skriva perfekt (vem som nu kan det?) är verkligen inget syndrom, men dyslexi är ju såpass vanligt att de flesta icke-dyslektiker känner igen det. Och visst har jag även i detta forum någon gång sett stavningar och annat som tyder på viss ordblindhet, men det var ju inte sådant vi diskuterade här utan konsekvent genomförda avvikelser från gängse språkbruk (på ett sätt som ingen dyslektiker skulle gå iland med).

F.ö. anser jag att smileys är ett otyg!

aake
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Netikett

Lovisa

Skulle gärna tacka för ditt senaste inlägg om det inte vore så att jag hann se dina lite förvånande (och nu raderade) rader där du ifrågasätter om jag känner till begreppet dyslexi.
Varför tror du att jag vill ha källhänvisning när någon kommer med helt nya kriterier på dyslexi?

aake

Hej igen :)

Vi känner inte varandra du och jag. :) Jag var lte snabb på tangenten och ställde frågan. Men såg sedan att du skrivit just ordet dyslexi ovan, och då valde jag att ta bort frågan då jag insåg att du visste. Det blev lite dumt men jag gjorde fel :)

Det är ju så det kan bli missförstånd människor emellan när man inte känner varandra. :)

Hoppas du inte tog illa upp :)
Lovisa
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Netikett

Netikett eller nätetikett är inget som jag behöver bry mig om, tänkte jag när jag såg rubriken. :D Men eftersom det verkade vara en seglivad tråd så tittade jag in där till slut. Förvånad och lätt ledsen fick jag läsa hur begåvade och bildade personer ondgör sig över medlemmar som inte skriver lika prydligt som de själva. Är detta möjligt? Nä, det kan det väl inte vara, jag hade nog för bråttom när jag läste i tråden. Det är nog bäst att jag läser en gång till! Ber att få återkomma!

Flera skribenter har på detta forum skrivit inlägg som skulle få vilken modersmålslärare som helst att svimma av förfäran men som får många andra som känner stämningen och inlevelsen i det skrivna orden att njuta, ja verkligen njuta av deras texter och berättelser! En sak jag har noterat är att sådana, antagligen ovana, skribenter undan för undan har förbättrat sina skriftspråk ju mer de har skrivit här, så låt dem hållas! :)

Nu ska jag läsa igenom den här tråden en gång till! Jag måste naturligtvis ha misstagit mig på innehållet!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Netikett

Jappe

Det JanneEkan tolkat som ett handikapp har jag (och uppenbarligen även Flat Mates) tolkat som en gimmick, och i så fall en som drar uppmärksamheten bort från innehållet i det skrivna. Det är möjligt att jag har fel och i så fall vill jag djupt beklaga mina missriktade inlägg.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Netikett

Jag tror inte på gimmickteorin, men t.o.m. jag :D kan ha fel!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Netikett

Jag hoppas också inte det är någon gimmick, då har jag blivit lurad.

Då har jag inget medlidande utan tycker då bara dessa är larviga.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Netikett

Hej alla "nätisar"! Jag har en ganska stor erfarenhet av fenomenet "ordblindhet" med en av två söner som har detta problem så tycker jag mig ha en ganska bra inblick i denna fråga. Min dyslektiska son är nog en av de mest intelligenta människor jag någonsin mött(jävig JA) han jobbar med psykiskt handikappade personer som undersköterska och är en stor stöttepelare på sin arbetsplats. Han tar människor på telefon och i levande livet lätt men i skrift är det tufft. En del skriver som de talar och i min värld är det helt underbart, eftersom jag är en liten dialekt "freak" så kan jag inte mer än beundra de som skriver som de talar. Dialekter är vårt lands styrka..jippi för det övre norrländska till det sydligaste skånska.
Kram Mia
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Netikett

Det känns som om jag borde be aake och Flat Mates om ursäkt för mitt "påhopp" eftersom det verkar som om de trodde att det var någon sorts gimmick från vissa skribenter när de uttryckte sig lite slarvigt skriftligt. Hur som helst så noterar jag att aake kände sig utpekad när jag skrev "begåvade och bildade personer", vilket ju i och för sig är kul! :D

Jag tycker att folk får skriva som de vill, begripligt eller inte spelar ingen roll! Klarar man inte att förstå deras texter kan man låta bli att läsa dem. Får dom skriva i fred så utvecklas säkert deras skriftspråk så att även de mindre tålmodiga av oss så småningom förmår tolka deras texter!

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Netikett

God morgon!

Jag hade hoppats att denna fråga skulle ha klarnat under natten och det kanske den har; även Mia tycks luta åt att det inte är en gimmick? Detta trots att det inte förekommer stavfel eller andra typiska dyslektiska drag i de inlägg vi hängt upp oss på.

Men vad som helt uppenbart är en gimmick, och vad jag utan konkurrens har svårast för, är när man genomgående skriver med stor och fet stil. Jag kan inte annat än beundra ditt tålamod, Jappe, när du lyckades behålla ditt behärskning i en lång debatt i somras (?) där alla de repliker du fick var skrivna med denna skrikande röst. Själv kan jag inte läsa detta slags inlägg och fick därför inte riktigt grepp om vad debatten handlade om.

I något annat sammanhang har jag vädjat till den berörde om att inte SKRIKA men till ingen nytta och jag har svårt att tro på sådan spontan utveckling till det bättre som du hoppas på.

Uppenbart är att jag behöver mer träning på mitt projekt att utvecklas till en blid åldring!

aake
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Netikett

Blid åldring? Ja, du höjer aldrig rösten eller SKRIKER här på forumet. Vad gäller mitt tålamod i tråden om långtradarförarna så var ju ganska många inlägg av den arten att det var fullständigt meningslöst att bemöta dem. Det var ju ofta bara tom retorik utan mening och sådant tycker jag är lätt att ignorera! De som använder sådan taktik "pratar ju mot sig själva" hela tiden och är inget att slösa tid på.

Jobba inte för hårt med ditt projekt aake! Du kan bli för blid! :D

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Netikett

Visst finns det många sätt att profilera sig i det stora bruset, om man nu har behovet att synas litet extra.

Jag vill likväl tro, att en stor majoritet läsare och aktiva skribenter på det stora HBK-forumet ändå föredrar en ordning med så få "underligheter och personliga knorrar" som möjligt. Det väsentligaste är väl att man gör sitt bästa för att andra läsare klart kan förstå vad man menar.

Jag uppskattar såväl verbala lustigheter i innehållet som inslag av olika dialekter, men befarar att de, som verkligen har någon form av dysfunktion i tal och skrift, t o m kan förvirras av och ta illa vid sig att läsa med avsikt "tillknorrade" texter av folk som ändå kan skriva på vanligt sätt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Netikett

Hej

Jag började läsa en fantastiskt fin tråd, netikett!
Sen tröttnade jag... Vissa här är enbart petitess intresserade & missar i mitt tycke poängen!

By the way... Förkortningar + Smilies har en tendens att irritera några, dock inte alla, ur den äldre generationen...
Undra vad jag irriterar mig på om låt säga; 25år? :wub:

Jag tar med mig trådskaparens första Netikett inlägg som en fin tillgång. :)
Allt ovan kan jag säga till vem som i person!
Mvh. Magnus
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Netikett

Stollen, du gör det igen, det du visat talang för tidigare, nämligen avslutar / dödar en tråd i ett ganska viktigt ämne med ett obegripligt inlägg och generaliserar dessutom på ett trist sätt vad många äldre gör, tycker och inte tycker.

Som sagt, det finns många sätt att profilera sig på, samtidigt som man inte bemödar sig om - just "poängen"!
 
F

F.d. 27588

Guest
Sv: Netikett

En engelsklärare skrev följande mening på witheboarden:

A women without a man is nothing

och bad sina elever att sätta sklijetecken på rätt ställe

Alla grabbarna i klassen skrev:

A woman, without her man, is nothing.

Alla tjejerna i klassen skrev:

A woman: without her; man is nothing

Slutsats: Skiljetecken på "rätt ställe" är viktigt.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Netikett

Jag förstår inte vad engelskan har med detta att göra.
Är det inte en svensk klubb?? Ska vi jämföra med t.ex.
Kinesiska Italienska Polska så kan det bli mycket.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 27588

Guest
Sv: Netikett

Tyvärr går det inte att översätta fullt ut till svenska.

Poängen med mitt inlägg var att påvisa betydelsen av hur en utsaga förändras beroende på hur man använder skiljetecken/interpunktion.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Netikett

Ta den klassiske test på viktighet av rett tegnsetning, et telegram med innholdet:

Heng ham ikke vent til jeg kommer.

Hvilken av betydningene er rett:

Heng ham, ikke vent til jeg kommer.

eller

Heng ham ikke, vent til jeg kommer.

(Greit jeg bruker norske ord, men bytt med samme ord på svenska - det spiller ingen rolle)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Netikett

Flat Mates???
Ditt inlägg är synnerligen ett bevis på att du inte läst, förstått eller tagit till dig innebörden med tråd-skaparens andemening! Beklagligt...

Sen behöver du inte förklara för mig vad det viktiga ämnet i tråden är, förutom det första inlägget! Där hade tråden kunnat sluta!!!
Eller tycker du verkligen att det är mer andemening i: Att jaga stavfel el. vad som innefattas el. inte i dyslexi??

Flates Mates, jag kan inte på något vis se att jag "dödade" tråden med mitt inlägg.
Eller är det så att du tog illa vid dig, att du letar brister i andras/mina inlägg istället för att själv tillföra positiva ting?
Speciellt mina då du hänvisar till min "talang" :confused: Hoppas & tror att jag tillfört en hel del positivt i mina inlägg och i övrigt gällande HBK.

Har Allra största respekt för äldre, som för de flesta av min medmänniskor! Dock inte för personer som i det stora hela letar brister och fel hos andra, kan det ha något att göra med dem själva tro?

Men som sagt, oavsett "netikett" kommer det alltid finnas människor som ser glaset som halvt fullt eller halvt tomt... Jag ser då det som halvt fullt! :)
Oppsss.. Här får jag översätta min "obegripliga senaste mening: Det finns de som är positiva eller de som är negativa...

Mitt tips, läs nu tråd-skaparens inlägg ett par gånger till, så hoppas åtminstone jag att det klarnar även för dig...
Enl. vad jag kan utläsa lever tråden i allra högsta grad, frågan är bara om ditt + mitt senaste inlägg verkligen var andemeningen för trådskaparen?
Du vet det där med; "poängen"... :rolleyes:

QUOTE=Flat Mates;397245]Stollen, du gör det igen, det du visat talang för tidigare, nämligen avslutar / dödar en tråd i ett ganska viktigt ämne med ett obegripligt inlägg och generaliserar dessutom på ett trist sätt vad många äldre gör, tycker och inte tycker.

Som sagt, det finns många sätt att profilera sig på, samtidigt som man inte bemödar sig om - just "poängen"![/QUOTE]
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Netikett

Rätt användning av skiljetecken är av stor betydelse för innehållet och betydelsen av det skrivna, och de två exemplen av Krickan resp Knut är bra illustrationer på det. Om man är det minsta intresserad av att bli rätt förstådd av en läsekrets, så bör man nog respektera detta. Likaså kan paralleller i andra språk vara lärorika för många av oss.

För att vara litet petnoga vill jag i Krickans inlägg peka på ett "fel", nämligen att i det av läraren givna exemplet fanns två "A/a". Som flickorna i klassen skrev ändrades innebörde markant, nämligen genom att skriva "man" utan a framför så betyder man "människor/folk" och inte längre "en man".

Viktiga saker detta, eller hur på ett forum för husbilsfrågor?
 
Toppen