• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nerblåsta takpannor

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
En granne till mig har fått en tegelpanna på motorhuven och också krossat vindrutan. Ingen husbil. Hyresvärden som äger huset som pannan föll från hänvisar till bilförsäkringen. Nu frågar jag detta kunniga forum, där allt redan har hänt för någon, vad är det som gäller?
Har inte ägaren till kringflygande takpannor något ansvar? I så fall vilket?
  • hela summan
  • självrisken
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Nerblåsta takpannor

Gör en polisanmälan.
Kontakta försäkringsbolaget.
Då blir det en sak mellan husägaren och försäkringsbolaget.
HaDe Hasse
 

Arne Berger

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024
Sv: Nerblåsta takpannor

For at huseierens forsikring skal dekke skaden, må huseier ha utvist ansvarsbetingende uaktsomhet. Skader som skyldes ekstremvær (ekstremväder) kan neppe være slik uaktsomhet. Huseier er altså rettslig sett ikke skyld i skaden. Dermed foreligger det ikke noen ansvarsskade.
Følgelig må det bli bilens kaskoforsikring som skal dekke skaden.

Mvh Arne B.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Nerblåsta takpannor

En granne till mig i Matfors har fått sin husvagn krossad av en björk. Tur för mig att grannen efter många års tjatande tagit ner dom stora björkar som hotade mitt hus och husbil.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Nerblåsta takpannor

Det normala är att det går på bilförsäkringen, och att förhoppningsvis husägaren står för självrisken. Hälsningar Göran Hellman
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Nerblåsta takpannor

Gör en polisanmälan.
Kontakta försäkringsbolaget.
Då blir det en sak mellan husägaren och försäkringsbolaget.
HaDe Hasse

Vad har polisen med detta att göra? Polisen utreder brott. Ingen har väl slängt ner takpannorna.

Denna händelse regleras genom skadestånd och det görs upp mellan försäkringsbolagen.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Nerblåsta takpannor

Hej
Råkade ut för ungefär samma sak för ett antal år sedan . Jag hade en gammal Opel som andra/pendlarbil och det rasade ner en istapp från taket på jobbet och förstörde framrutan eftersom det var en gammal bil hade jag bara trafikförsäkring på den . Min arbetsgivare sa att jag skulle använda min försäkring och byta ut rutan men eftersom jag bara var trafikförsäkrad gällde inte den i detta fallet och det är ingen lag på glasförsäkring så det blev ett himla diskuterande men till slut stod arbetsgivaren för utbyte av rutan eftersom jag stod parkerad på anvisad p-plats som jag betalade för eftersom det fann motorvärmaruttag.
Men efter detta har jag alltid minst halvförsäkring på mina fordon oavsett ålder på dessa.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Nerblåsta takpannor

Polisen är till för mer. Att få skadan dokumenterad är väl inte fel.Polisen utfärdar pass m.m.
Utreder inte bara brott:twitcy:HaDe Hasse


Vad har polisen med detta att göra? Polisen utreder brott. Ingen har väl slängt ner takpannorna.

Denna händelse regleras genom skadestånd och det görs upp mellan försäkringsbolagen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nerblåsta takpannor

Vad har polisen med detta att göra? Polisen utreder brott. Ingen har väl slängt ner takpannorna.

Denna händelse regleras genom skadestånd och det görs upp mellan försäkringsbolagen.

Fastighetsägaren kan nog säkert åtalas för allmänfarlig vårdslöshet om han inte stormsäkrat tegelpannorna. Liksom om han inte snöröjt taket eller tagit bort istappar.
Om någon fått tegelpannan i skallen, vilket försäkringsbolag hade då betalat?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nerblåsta takpannor

Skadekostnaderna tas alltid ut från vållandes bolag, hur skulle ekonomin för F-bolaget annars se ut.
Säker ska man aldrig vara, men;
¤ om t.ex grannens träd i storm faller ner över din bil som står på din egen tomt så går det på din bils försäkring, inte grannens
¤ om trädet är skadat på något sätt (murket, etc) och att du uppmärksammat din granne på det före bilskadan så tas det på grannens konto, antingen via hans försäkring eller troligast får han ta det på sig eftersom det förmodligen betraktas som slarv (om förs-bolaget då har hela sambandet)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Nerblåsta takpannor

Den vállande är skadestándsskyldig, Oavsett den skadade bilens försäkring.

Nu om ett träd har skadat ett fordon som har en försäkring med rättshjälp kan man kontakta den. Bilend försákring har jurister och advokater som sköter sá att skadestándet blir betalt till det skadade fordonet. Läs det finskrivna i försäkringens avtal, kanske inte ingár i en enkel trafikfórsäkring. I sá fall skall den vállandes försäkring kontaktas.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nerblåsta takpannor

Fick ett förtält till en husvagn över mitt biltak för många år sedan på västkusten.
Det var rejäl vind så tältet släppte från marken och flög över hans husvagn.

Allt gick på hans hemförsäkring. Skadan blev att jag fick ett antal långa bucklor över biltaket efter tältpinnarna.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nerblåsta takpannor

Betr en fråga till Villaägarnas jurister om att en grannes träd fallit och skadat en bil;
  • Rådgivare svarar
    expert.png
    Villaägarna
    Ämnesområden: Rådgivning


    234 dagar sedan
  • Hej,
    Det är i första hand din egen försäkring som gäller. Hemförsäkringen brukar täcka skador ifall det blåser minst 20 eller 21 m/s (storm). I vissa fall kan grannen bli skadeståndsskyldig, men då krävs vårdslöshet från dennes sida.
 
Toppen