• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nekad sänkning trots intyg

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Mitt problem är enklare. Transportstyrelsen accepterar inte ett CoC-intyg som säger inte automat, dom måste ha en ansökan från generalagenten. Det räcker inte med en fotokopia.

Att dom inte kan skilja på fordonsår och modellår är lika illa.


Transportstyrelsen går väl på fordonsår (årsskiftet). Modellåren kan ju infalla när som helst på hösten.. Sorry för lite offtopic ;-)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Det är utfärdat av Eura Mobil.

Om jag förstår dig rätt så har du ett CoC dokument som är utfärdat av Eura Mobil där din husbils alla mått som längd, bredd höjd och vikt stämmer med din husbil? Även modellbeteckning och namn på detta CoC dokument visar Eura Mobil?

Står det på just detta CoC dokument också Co2 värdena tydligt angivna enligt dom krav som finns eller står dom värdena på det separata intyget och är tänkta att ”komplettera” CoC dokumentet ?
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Om jag förstår dig rätt så har du ett CoC dokument som är utfärdat av Eura Mobil där din husbils alla mått som längd, bredd höjd och vikt stämmer med din husbil? Även modellbeteckning och namn på detta CoC dokument visar Eura Mobil?

.

Står det på just detta CoC dokument också Co2 värdena tydligt angivna enligt dom krav som finns eller står dom värdena på det separata intyget och är tänkta att ”komplettera” CoC dokumentet ?


Ja det är korrekt, även chassinummer mm
Både Co2 värden och bränsleförbrukning finns angivna.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Och det CoC dokument som visar Co2 värdena är inte det som Fiat utfärdade när dom byggde chassiet på Fiatfabriken ?

Ursäkta mina frågor men jag får inte ihop det riktigt. Vad är det då som Eura Mobil intygar i sitt mail?

Är det inte så att du har ett CoC dokument som det står EuraMobil på och där alla fordonsdata stämmer exakt med husbilen men just informationen om Co2 saknas och att du även har ett intyg/mail från EuraMobil där dom intygar att din husbils Co2 värden överensstämmer med Fiats värden från deras CoC dokument? Annars får jag inte ihop det:)
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Och det CoC dokument som visar Co2 värdena är inte det som Fiat utfärdade när dom byggde chassiet på Fiatfabriken ?

Ursäkta mina frågor men jag får inte ihop det riktigt. Vad är det då som Eura Mobil intygar i sitt mail?

Är det inte så att du har ett CoC dokument som det står EuraMobil på och där alla fordonsdata stämmer exakt med husbilen men just informationen om Co2 saknas och att du även har ett intyg/mail från EuraMobil där dom intygar att din husbils Co2 värden överensstämmer med Fiats värden från deras CoC dokument? Annars får jag inte ihop det:)

Nej du det är inte lätt att få ihop detta. :)
Men för att svara på dina frågor.
Eura Mobil intygar via mejl att Coc intyget omfattar hela fordonet och inte bara chassit såsom Skatteverket påstår. Framgår också på intyget som anger M1 som fordonstyp.

I mitt Coc från Eura Mobil framgår alla värden för bilen såsom mått, vikt, förbrukning etc.
I mitt Coc från Fiat som är för klass N2 (icke färdigtställt fordon) framgår ex inte höjd då de inte vet det innan Eura Mobil byggt på chassit, vidare så finns så klart alla max begränsingar med vikter etc. tjänstevikten de anger är också betydligt lägre eftersom påbyggnaden saknas.
Eura Mobil intyget som är för klass M1 (passagerarfordon) är helt klart baserat på den faktiska bilen med de mått och vikter den har men med skillnaden att det finns angivet ex höjd och en högre tjänstevikt.
Intressant i sammanhanget är också att på Coc från Fiat så saknas alla värden rörande förbrukning och Co2 vilket är logisk då bilen i det läget endast är ett chassi utan påbyggnad.
På Eura Mobil Coc däremot framgår dessa värden.

Jag ser också nu att på Eura Mobil intyget finns även 715/2007 som jag tidigare hänvisade till angiven.
Det huvuddirektiv Coc intygen från både Fiat och Eura Mobil refererar till rörande överenstämmelse är 2007/46.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Jag får nog bara ihop det här om det är så att du med CoC dokument från Eura Mobil som innehåller Co2 värden egentligen menar det intyg som Eura Mobil har skrivit ihop till dig och sen skickat via mail?

Hur som helst tror jag det är kört så länge du inte kan vissa upp endast ett riktigt CoC dokument som avser den färdigställda husbilen från Eura mobil, av Eura Mobil, med all data exakt rätt och där snittförbrukning och Co2 värde även står ifyllda under rätt punkt.
Jag tror inte att du kan ”komplettera” ett CoC dokument med mer eller ändrad data genom diverse intyg i efterhand. Då faller ju rimligen hela iden med CoC dokumenten.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Jag får nog bara ihop det här om det är så att du med CoC dokument från Eura Mobil som innehåller Co2 värden egentligen menar det intyg som Eura Mobil har skrivit ihop till dig och sen skickat via mail?

Hur som helst tror jag det är kört så länge du inte kan vissa upp endast ett riktigt CoC dokument som avser den färdigställda husbilen från Eura mobil, av Eura Mobil, med all data exakt rätt och där snittförbrukning och Co2 värde även står ifyllda under rätt punkt.
Jag tror inte att du kan ”komplettera” ett CoC dokument med mer eller ändrad data genom diverse intyg i efterhand. Då faller ju rimligen hela iden med CoC dokumenten.

Jag måste ha uttryck mig otydligt, det är "ett riktigt Coc dokument" från Eura Mobil jag har.
Coc dokumentet från Eura Mobil är upprättat och underskrivet i samband med att bilen byggdes och har följt med bilen vid köpet.
Det är inga värden som ändrats eller kompletterats det enda som Eura Mobil har gjort vid mejlkontakt är att bekräfta att intyget omfattar hela bilen och inte bara chassit.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Ja om det inte står Fiat på det och all data finns där så är det ju konstigt att Skatteverket i sitt svar skriver att CoC dokumentet du skickat in hänvisar till ramen på fordonet.

Mitt CoC dokument utfärdat av Knaus för min Fiat plåtis går omöjligt att tolka som för bara chassiet eller skåpet. Det står inte heller Fiat någonstans på det.

Men det är väl bara att försöka en vända till och hoppas:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Här finns förklaringen ("Transportstyrelsen har därför ...") till varför Skatteverket nekar sänkning: Välkommen till Husvagnsbranschens Riksförbund

Bakgrunden torde delvis vara de som skaffar fram "tvivelaktiga" intyg och därigenom fått skatten sänkt (och i vissa fall även skrutit om bedriften).

"Stoppet" infördes temporärt för snart ett år sedan, och har nu blivit permanent.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Det är väl inte så konstigt att Skatteverket tar till denna åtgärd. På så vis eliminerar man alla fejkade Coc's från alla påbyggare som utställs på kundens begäran. Mej veterligen finns det ingen påbyggare som utfört alla tester för att dokumentera fordonet emissioner efter påbyggnad.
CoC betyder Certificate of Conformity (Conformance) & är ett intyg på att fordonet har testats i SISTA tillverkningsledet & uppfyller alla krav enligt en viss norm. Det betyder alltså att EureMobil skall ha utfört alla tester såsom emissionsprov etc. vilket jag starkt betvivlar att dom gjort. Denna "David mot Goliat-strid" tror jag nog att David förlorar dessvärre.

Bennie
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Nu vore det verkligen intressant att få veta vad som skiljer Eura mobils avgasvärden från Fiats (ursprungliga) värden. Hur mycket högre var de?
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Nu vore det verkligen intressant att få veta vad som skiljer Eura mobils avgasvärden från Fiats (ursprungliga) värden. Hur mycket högre var de?

Jag har bara värden från Eura Mobil eftersom Fiat lämnar ett Coc enligt N2 som är för "icke färdigställt fordon" och då redovisar man inte de värdena vilket jag kan tycka är korrekt.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Det intressanta här tycker jag utan att vara insatt i ämnet fordon är att en svensk myndighet kan ogiltigförklara ett intyg från en tillverkare som levererar enligt EU direktiv och standard och hitta på ett eget sätt att beräkna utsläppsvärden. Hela EUs direktiv ide är att tillverkaren tar ansvar och intygar överenstämmelse.
 
K

Kalabra

Guest
Re: Sv: Nekad sänkning trots intyg

Det intressanta här tycker jag utan att vara insatt i ämnet fordon är att en svensk myndighet kan ogiltigförklara ett intyg från en tillverkare som levererar enligt EU direktiv och standard och hitta på ett eget sätt att beräkna utsläppsvärden. Hela EUs direktiv ide är att tillverkaren tar ansvar och intygar överenstämmelse.

Du slår huvudet på spiken här, det är det som fascinerar mig också.
Särskilt när de avfärdar det på felaktiga grunder och med hänvisningar till direktiv som inte längre gäller..
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Samma här, för det värdet kommer nog inte från en färdig husbil eftersom inte FIAT provar sådana & det gör inte heller Euramobil. Konstigt att Euramobil utfärdar ett CoC som inte kan vara sant. Det har ju VW precis gjort & det vet vi hur det gick.

Bennie
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nekad sänkning trots intyg

Det finns nog ingen biltillverkare i världen som utfärdar sanna intyg om man med det menar att intygen speglar verklig drivmedelsförbrukning. Se nedan klipp

BILTILLVERKARNA KAN PÅVERKA TESTRESULTATEN
Regelverket ger tillverkarna stort spelrum att manipulera den bil som ska testas. Nedan följer exempel på hur de kan manipulera bränsleförbrukningen.

Göra bilen lättare genom att exempelvis plocka ur baksätet
Slå av batteriladdningen
Optimera motorstyrningen för låg förbrukning
Använda speciell motorolja
Justera däcken så de har extra lågt rullmotstånd och pumpa dem stenhårt
Tejpa över dörrspringor och handtag för lågt luftmotstånd
Endast använda en bana med en speciell asfalt vid rulltestet
Välj en dag med optimal temperatur där medvinden ska vara den maximalt tillåtna vid testet
Det värde som på detta sätt fastställs blir den uppgivna bränsleförbrukningen, och den är mycket lägre än den verkliga förbrukningen.

Källa: Transport and Environment
 
K

Kalabra

Guest
På mitt är det 210 och när jag kollar på Fiat Ducato skåp med samma chassi och motor ligger det på 168-186.
Rätt eller fel, vem vet?
 
Toppen