• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ne bis in idem

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok men då fattar jag inte din grundfråga var får man 5 ggr första beloppet :)

HHmmm...Kaj... .hade det varit bättre om jag skrev 3ggr......eller 1ggr.......
Nu handlar ju inte min fråga om hur många ggr mer du får betala.... utan frågan är kan man då anse att detta är en dubbelbestraffning om man åker ditt andra gång för samma sak igen, och får betala 1,3,5, ggr mer än första. När polisen motiverar den större boten med att detta är andra gång du åker dit därför skall du betala mer. ....
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
HHmmm...Kaj... .hade det varit bättre om jag skrev 3ggr......eller 1ggr.......
Nu handlar ju inte min fråga om hur många ggr mer du får betala.... utan frågan är kan man då anse att detta är en dubbelbestraffning om man åker ditt andra gång för samma sak igen, och får betala 1,3,5, ggr mer än första. När polisen motiverar den större boten med att detta är andra gång du åker dit därför skall du betala mer. ....
Men var har du fått det ifrån man betalar ju i Sverige efter en fast skala.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tror Muskatten missuppfattat att det tillgår så i Sverige. Han kan ju inte ha råkat ut för detta själv eftersom han inte varit "hemma" på mycket länge, alltså ingen egen erfarenhet. Som jag har uppfattat trådstarten så skall det vara så i Sverige idag & detta har jag mycket svårt att tro. I i vissa USA-stater däremot tillämpar man detta. Sverige ser inte fortkörning som ett brott utan som en överträdelse & tar ut en trafikbot enl. inlägg 16.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta var nog för svårt för vissa..... som jag skrev i inlägg 1 så är det ju ett exempel.... Helge !!.... Och ni kan byta ut fortkörning mot parkerings böter eller vad ni vill.... För fokus är om det är ok att ta mer böter/bestraffning om någon åker fast andra gången (eller mer) för samma sak....
Här är lite mer till den som är intresserad....


Förbudet mot dubbelbestraffning
Rätten att inte bli straffad två gånger för samma gärning kommer till uttryck i artikel 4 i Europakonventionens sjunde tilläggsprotokoll och artikel 50 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna. Eftersom Europakonventionen utgör svensk lag, (2 kap. 19 § regeringsformen), måste detta beaktas b.la vid stiftandet av nya lagar och vid utdömande av straff, sanktioner m.m.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nu undrar jag om nedan story kan anses som en Ne bis in idem altså en dubbelbestraffning....

Detta är ett exempel.... du kör xx km för fort och du får en böta, detta är din första fortkörningsbot...
Tyvärr kör du fort igen... lika fort som sist. Du får också nu en böta. Men den är 5 ggr mer än den första trots att du körde exakt lika många km/tim för fort.... Polisen motivera summan med att detta är andra gång du kör för fort och då får du betala mer.

Nu undrar jag om denna typ av beräkning kan anses som dubbelbestraffning ? För hade du inte kört fort första gång så hade ju summan blivit exakt det samma som du fick på din första böta.

För att nu återgå till utgångfrågan så kollade jag upp det med min bror som är advokat. Citerar hans svar:

"Ne bis in idem = två gånger för samma sak. Att få förhöjd påföljd för återfallsförbrytare faller inte under den sentensen.
Däremot kanske (det har aldrig prövats) om första fortkörningen också medförde ett indraget körkort – vilket många uppfattar som värre än böterna. Då skulle fortkörningen dels ha renderat böter (påföljd 1), dels renderat indraget körkort (påföljd två).


Där Ne bis in idem varit på tala är inom skatterätten: domstolen dömer ut böter eller fängelse för skattebrott och skattemyndighet dömer ut ett skattetillägg för samma undanhållande av skatt. "

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack Hans för att du hjälpte till med "lösningen"
Altså polisen motiv till varför andra "bestraffning" är högre är fel.....
Så nu stänger jag tråden innan den blir för rörig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen