• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigatorn tappar satellitkontakten

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nu i helgen har vi varit ute med HB'n & vid ett flertal tillfällen har navigatorn (Garmin Camper 760LMT-D) tappat kontakten med satelliterna trots fri sikt runt om. Har någon annan varit ute för detta? Vad kan kan det bero på? Kan det vara placeringen så att karossen skärmar av signalen? Navigatorn sitter på instrumentpanelen (EuraMobil Integra).

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigatorn tappar satellitkontakten

Kan det bero på att den varken har A-GPS eller GLONASS?
Jag minns att det kunde vara besvärligt med alkov, höga träd, trånga gator eller färdriktning mot norr, något som man inte upplever med mobiler/plattor med navigeringsappar.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn tappar satellitkontakten

Tror att det är något fel på din navigator, har alkovbil och har haft flera olika Garmin navigatorer (dock ingen camper) dessa har aldrig tappat kontakten med satellit förutom i vissa tunnlar.
kanske funkar med återställning/uppdatering annars bör du nog lämna in den för kontroll.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigatorn tappar satellitkontakten

Noe som kan reduser tilgang til satellitt er nordlyset. Radiosignalene er svake og kan bli forstyrret av den elektriske aktiviteten, klart at med flere satellitter skal det litt mer til før de blir redusert til under de 5 som skal til for en posisjon. A-GPS er kun en triangulering ut fra mobilmaster - her down under fungerer dette kun i byene, langs landeveiene er det unntaksvis at en ser signal fra 3 master.

GLONASS sender med noe større effekt enn de eldste amerikanske, samme gjelder de kinesiske. Europa sine går i en lavere bane og skulle funger bedre i nordlys og tordenvær.

Alle satellittene bruker samme frekvensbånd, og følger samme standard. Problemet med en del eldre mottaks utstyr er at gps chippen ikke har plass til alle tabellene som skal til for å benytte alle 4 systemene. Første generasjon gps mottakere hadde kun plass for tabellene for de amerikanske.

Men en liten test, legg gpsen helt fremme ved frontruten, blir dette bedre så skjermer taket/overbygget vekk noen av satellittene. Tilsvarende kan en og se om signalet blir vesentlig dårligere om en tar med mottakeren til midt inne i husbilen og lengst mulig vekk fra takluker.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn tappar satellitkontakten

Har själv en 760 i vår helintegrerade Hymer, sitter fast monterad ca. 1m in.
Har aldrig tappat kontakten med satelliter förutom i tunnlar.

Ifall du "klickar" på signalmätaren högst upp i vänstra hörnet på skärmen så får du fram all satellitdata, nu kan du se hur många du har kontakt med.
Jag minns inte på rak arm hur många jag brukar få in, men det är många och starkt.
 

larsinge

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Varberg
HBK-Nr
14208
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn tappar satellitkontakten

Har också en Garmin Camper. Enda gången den tappat signalen var i tunneln vid Hamburg. Det blev ju lite stirrigt en stund när vi kom ur tunneln innan den kom igång igen.
Tror nog att du har något som inte står rätt till i din Garmin.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn tappar satellitkontakten

Att den vid ett flertal tillfällen tappar kontakten under en helg är inte normalt. Atmosfäriska störningar kan förekomma men då borde många vara drabbade och jag har själv kört en hel del i helgen utan att märka någon störning.
Som första åtgärd kan Du göra en omstart och uppdatering vilket ibland kan hjälpa och om det inte gör det så är det sannolikt något fel på enheten.

Meddela gärna senare hur det har gått.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Navigatorn tappar satellitkontakten

Detta är för mig en gåta! Jag uppdaterade navigatorn & efter detta så positionerar den så fort jag slår på den. Inte tappar den satelliterna heller. Det kanske var någon bugg i programmet som åtgärdades i uppdateringen. Hur som helst, jag är nöjd & navigatorn motsvarar mina förväntningar.:)

Bennie
 

Inger & Christer

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
17084
Medlemskap
2024
Sv: Navigatorn tappar satellitkontakten

På fredag före jul på väg till Stockholm hade min Garmin Nuvi 2599 problem med upp kopplingen till satelliten/na! Samma på måndag efter jul!!
God fortsättning.
 
Toppen