Navigation på IOS

Tråd startad i 'Navigering' av Hansan, 17 September 2018.

1. Hansan

Hansan HBK Medlem

Kommun:
    Ludvika
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25895
    Nu har vi testat CoPilot, iGO och Sygic på en ny Ipad, alla har stora problem att följa vår färd och får förr eller senare spel... Men Google Maps och Kartor (IOS app) fungerar bra! Vad är det med programmen och/eller IOS?
    Sen att CoPilot och iGO gör mycket märkliga vägval är en annan fråga. Verkar som att kartmaterialet från Tomtom är bättre, det som Kartor använder? Kommentarer på detta?

2. Håkan

Håkan HBK Hedersmedlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2041
    HBK-Nr:
    1
    Jag kör CoPilot och ibland IGO och känner inte riktigt igen problemen med vägval och ryckighet. Du kan justera hastigheter under fordonsprofilen så att den föredrar större vägar. Har du SIM kort i iPad?

3. Hansan

Hansan HBK Medlem

Kommun:
    Ludvika
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25895
    Ja, sim-kort finns. Men ska det ha betydelse för att gpsen laggar? Ska testa att blåtandsansluta en lös gps till Ipaden och se om det löser problemen.
    Ang vägval är det snarast mindre vägar, vägnummer 600 och uppåt, som jag vill ska väljas. Det sker i Kartor och i Google Maps.

4. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    En förutsättning är att det finns plats för simkort i ipaden eftersom det är bara den som är utrustad med GPS.
    En ständigt återkommande fråga här på forumet sedan flera år.

5. Hansan

Hansan HBK Medlem

Kommun:
    Ludvika
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25895
    Som sagt så funkar Kartor och Google Maps bra. Så gps finns på Ipaden. De krånglande navigationsapparna hittar positionen när bilen står still. Problemen börjar oftast efter några km färd, ibland efter några mil. Förr eller senare dock.

6. JonasS

JonasS HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9235
    Har helt gått över till Google maps för navigationen i Ios. Allt blir så mycket enklare att hitta och allt fungerar bättre.

7. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    5502
    Rätta mig om jag har fel !Är det inte så att även om man inte har sim-kort så kan man navigera ett litet område det som är synlig när man ställer in navigatios mål ?Jag navigerar sjkälv med TomTom appen och har aldrig några problem och har sim-kort

Senast ändrad: 18 September 2018
  8. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Har du startat om enheten?
    Ibland kan det hjälpa förutsatt att du har plats för simkort. Annars finns ingen inbyggd GPS.

9. Langerstorm

Langerstorm HBK Intresserad

Kommun:
    Göteborg
    Jag använder Google Maps, kanske mest för att det är smidigt att kunna hantera sina platser både från paddan, datorn och telefonen.

Sen kombinerar jag med inbygda navigationen i bilen. Inte för att den är särskilt brs eller smidig, Zetec, men ljudet går ut i bilens högtalare och hörs bra :) Kanske går att bluetoothkoppla paddan men jag har inte orkat. ;)

10. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Er det mulig at det er forskjell om appen leser gps porten selv eller gjennom lokasjon tjenesten i OS? Fordelen ved å gå direkte er at en kan bruke antall satellitter for å vurdere hvor nøyaktig data er. Fordelen ved å benytte lokasjon tjenesten er at en da får raskere svar og data basert på A-GPS og triangulering. Er nesten sikker på at Google Maps benytter lokasjon tjenesten.

11. gundj

gundj FD. HBK Medlem 2018

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19657
    Ett tips jag plockade upp i ett annat forum för att optimera sin online-navigation är att starta Waze utan att skapa en rutt och sedan starta ruttguidningen i Google Maps. Då får man snabb uppdatering av läget längs rutten men Maps bättre kartunderlag.
    Jag har inte testat detta på min iPad ännu men i min Androidmobil går det utmärkt.

Langerstorm och ClasB gillar detta.
  12. Hansan

Hansan HBK Medlem

Kommun:
    Ludvika
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25895
    Ja....ett antal gånger. Har inte påverkat vad jag har märkt.

13. Hansan

Hansan HBK Medlem

Kommun:
    Ludvika
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25895
    Har, igen, kollat igenom inställningarna för platstjänsten i IOS. Alla apparna har lika sånär som att i Google Maps inställningar har jag tre val: Aldrig, När appen används, Alltid. Vad är skillnaden mellan de två sista? Varför skulle man vilja ha platstjänsten på när appen inte används? Jag har valt "När appen används på samtliga program (Kartor, Google Maps, CoPilot, iGO och Sygic).
    I den inbyggda navigationen i vår Subaru fungerar det utan problem, så man vill ha det på likande sätt även i husbilen. Blir väl att använda Kartor eller Google Maps. Då får jag dessutom vettiga vägförslag.

14. Hansan

Hansan HBK Medlem

Kommun:
    Ludvika
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25895
    Ska testa. Tack för tips!

15. ingbe

ingbe HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26160
    Det brukar ta lite tid för GPS att hitta satelliter och få till skaplig noggranhet. Men det spelar ju inte så stor roll om man ska välja väg, köra ut från P osv, då hinns uppstarten med utan problem.

16. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Problemet med Google Maps är att den inte funkar med dålig täckning eller utan uppkoppling. Bättre med en riktig navigeringsapp med nedladdade kartor som dessutom har fler inställningar och ruttval.

17. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Med en mobil eller platta och navigeringsapp hittas satelliterna momentant, alltså blixtsnabbt. En gammaldags GPS måste ha fri sikt till satelliterna!

18. gundj

gundj FD. HBK Medlem 2018

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    19657
    Ladda ned områden och navigera offline - Android - Maps Hjälp

"
    Ladda ned områden och navigera offline
    Om du ska åka till en plats där internet är långsamt, mobildata är dyrt eller du inte kan koppla upp dig alls kan du spara områden från Google Maps på din mobil eller surfplatta och använda dem offline."

19. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Betydligt enklare och framför allt bättre med en ”riktig” app. Hela världens kartor på köpet, lite osäkert med Nordkorea.

örjan o irene och sacce gillar detta.
  20. ingbe

ingbe HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    26160
    Jag kan förstå att en modernare GPS/mobil med d:eek: kan vara mkt snabbare än mina lätt ålderstigna, men de behöver nog signal från ett antal satelliter. Eller??

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.