• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Namn på gasolanslutningar och vad används i olika länder?

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag håller på med ett litet projekt i all enkelhet och konstaterar att all enkelhet bara var en illusion och nu helt som bortblåst. ;):)
Jag undrar om någon här kan hjälpa mig med att reda ut vad de olika gasolkopplingarna som finns på marknaden heter? Och vilka länder som använder vad?
Det kanske finns en sida där allt detta redan är redovisat men då får ni gärna peka ut vägen åt mig. :)
Det jag kommit fram till är att tyska gasolflaskor har en anslutning som heter DIN och jag försöker nu att reda ut vad den svenska vanliga kopplingen med vänstergäng heter (G10 tror jag, om jag kan lita på internet)
Den norska kopplingen med "klick on" kanske heter "Klick on" eller kanske den heter nåt annat?, danska, spanska, finska, franska osv och jag försöker bena ut om det är samma i vissa länder, nån som vet nåt om detta och vill hjälpa mig? :)

Lista:
Sverige: POL G10 (?)
Tyskland: DIN
Danmark: H-anslutning (klick on)
Finland: H-anslutning (klick on)
Norge: H-anslutning (klick on)
Spanien
Vakant
Vakant
osv

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hej!
Ett citat från Fogas hemsida:
"Anslutningarna i våra flaskor är för dom blå campingflaskorna M14, i alla P-flaskor är det POL-gänga och så har vi även H-anslutning som är en snabbkoplling på endast 11 kg flaskor. H-anslutningen används även i Norge, Findland, Danmark och flera länder i Europa."

Det du kallar för "G10" kallar Fogas för "POL", som är det namnet jag alltid har hört.

Fler anslutningar av olika modell:
Kopplingar - Gasol- och fotogenprodukter

MVH
Hans
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Ja, Gun&Roland, det stämmer med Portugal. Dom "körde" med dish tidigare. Men har nu börjat gå över till Euro-nozzle. I varje fall i södra Portugal. I norra Spanien = dish, men i södra euro-nozzle.
Sedan har vi det där med LPG!?!? Den gasen (propan - butan) fylls i både lösa och fasta tankar!!

M.V.H. Jack43
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Det beror också på vilken bil du har. Vi har en fransk bil och kan därmed ansluta en fransk flaska utan adapter. Vid köpet ingick adapter till de svenska flaskorna.
När vi anslöt en alugasflaska fick vi ta bort adaptern.
 
F

F.d. 14324

Guest
Kan du få ut något av detta?
;) Vi får se, det var inget teknisk problem jag ville lösa den här gången, sånt har jag eltejp till... [Humor, utifall nån satte i fel strupe]
Jag funderade på en alternativt upplägg i en gasolkarta och funderar på om det skulle kunna vara en god idé att införa själva namnen som kopplingarna faktiskt heter och på så sätt få till en enklare lösning för att faktiskt hitta det man söker.
I min signatur finns en slaskkarta jag bygger på ibland och i den finns ett par mycket bristfälliga lager för gasolställen, nu finns det en chans att det inom en snar framtid kommer att ske vissa förbättringar runt gasoleriet i min karta, för jag har i åratal saknat en vettig gasolkarta och nu har tiden kommit för att göra nåt åt det. :)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Björn, Jag kan bara återupprepa vad jag sa förra gången vi diskuterade denna fråga, jag skulle själv anse att jag var en riktigt stor dum idiot om jag satsade på en tankflaska...!
Och det är just appen mylpg som gjort att jag har den ståndpunkten.
Att påstå att gasol finns att tanka i hela Europa, enkelt billigt, bekvämt och perfekt än en överdrift, det kanske fungerar bra söderut men även Dalarna ligger i Europa och det är där jag brukar åka slalom på vintrarna, en tankflaska eller två är inget alternativ för mig då.

Så länge det inte finns nåt bra hjul så måste man fortsätta utveckla det, svårare än så är det inte. ;)

mvh jocke
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Ja, tyvärr har du rätt Jocke, även solen har fläckar...

Vi besöker Sälenområdet ca två veckor varje vinter och klarar oss hyggligt. Tre reservflaskor i garaget. Någon gång far vi över till Trysil och där fyller vi upp LPG-flaskan. Heja Norge!
 
F

F.d. 14324

Guest
Ja, tyvärr har du rätt Jocke, även solen har fläckar...

Rätt för mig behöver ju inte vara rätt för andra och jag önskar verkligen att det blomstrar upp fler lpg-ställen där jag bor och reser, på sommaren skulle jag nog klara mig rätt bra med tankflaskor men på vintern blir det lite för begränsat för min smak. :)

Mvh jocke
 
Toppen