• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någonting är riktigt uruselt med Sverige.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det kan börja som en reseberättelse men det är egentligen inte syftet, tror jag.


Efter varenda sväng och efter varenda ny dalgång så utbrister vi, vad vackert, det är så vackert att man är tvungen att nypa sig i armen för att konstatera att man inte sover. Tänk om man drömmer att man nyper sig i armen för att bevisa att man inte sover fast man egentligen sover.

Vi har hittills åkt 70 mil och varenda meter av alla dessa mil är vägrenen klippt, under dessa 70 mil har vi sett skräp 5 ggr utmed vägrenen och då är det INTE dumpade däck eller kläder som är kastade utmed vägen eller överfulla sopbehållare, utan endast papperslappar.

När vi lämnade Kallsedet i Sverige för att åka mot gränsen var det grusväg, dessutom regn, när vi kommer till gränsen såg husbilen ut som diarrésprutad toalettstol, den har aldrig någonsin varit skitigare.:(
Jag bryr mig oftast inte om hur husbilen ser ut, den ska användas men där passerades även min toleransnivå.

Hur som helst, när vi passerar gränsen så blev det kanonfin asfalt, sinnessjukt fin egentligen. Siktet var att sova någonstans ovanför Trondheim men jag ändrade mig då vi kom fram så tidigt, dessutom ville jag ut långt i kustbandet och Marianne & Ranko har tipsat om Titran/Fröya "Kan vara felstavat" hela resan dit ut var overkligt vackert. På natten blåste det kraftigt och det var nog tur att vi parkerade nosen mot vinden, annars hade vi nog inte sovit en enda blund. När vi var där var det GRATIS:D

Nästa dag styrde vi husbilen mot Atlanthavs-vägen:
Ska skriva mer, måste pausa för att se på fotbollsallsvenskan .:)

Fortsättning följer
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Innan vi lämnade Titran så gick vi runt i området och det är galet hur välvårdade alla hus och tomter är i Norge. Det är ungefär samma upplevelse vi får när vi åker och kikar i övrigt i Norge, vi blir nästan glada dom ggr vi lyckas se en tomt eller gård som inte håller toppskick.

Vi har noterat att dom små bondgårdarna ser ut att frodas och må bra, dessutom har dom kossor och får, en ovanlig syn i Sverige må jag säga.

Nåväl, när vi lämnar Titran och åker väldigt många mil tbx mot fastlandet så noterar vi att dom breddar vägen, bygger två tunnlar och en bro ut till detta ödsliga område, utan att veta så känns det som att det är några hundra som har nytta av dessa tunnlar och en jättebro, bara bron skulle vara omtalad i Sverige som om att nu satsar Sverige.


Vi väljer kustvägen och utgår från att nu blir det grusvägar eller iallafall fruktansvärt dålig asfalt, men nä, man börjar faktiskt tro att det är mygel bakom alla Sveriges vägnät för det är katastrofdåliga vägar, är det fusk i alla upphandlingar eller är målsättningen att det ska snålas för att sen efterarbeta alla dessa tjälskador och hjulspårbildningar, varför upplever jag inte detta i Norge.

I Norge LEVER hela Norge, lämnar vi i Sverige storstäderna , låt oss säga 15-20 mil så kan inte folk bo där för det finns ingen försörjning.

En sak som är ovanligt för oss och också skrämmande, är dessa tunnlar som drar rakt ner i avgrunden under havet för att sen stiga rakt upp, dom är djävulskt branta och går inte att jämföra då man åker branta slingvägar upp eller ner för ett berg för då får man chansen att nästintill stanna husbilen vid varje hårnålskurva.

I tunnlarna är det bara en raksträcka rakt ner eller en raksträcka rakt upp, man skulle kunna tro att det är bara släppa på allt och låta bilen rulla fritt men det skulle gå fruktansvärt fort och på botten av tunnlarna precis innan det vänder upp finns det en kamera. Igår på Atlanthavstunneln åkte jag in utan att ha några bilar bakom mig, det gillar jag då jag kan motorbromsa och pumpbromsa hur mycket jag vill, men efter en bra stund när det inte var långt kvar till botten av tunneln så ser jag en lastbil i röven på mig, då kan man glömma pumpbromsning för annars hade förmodligen kört in i oss, strax därefter ser jag botten "Den är blåmarkerad" så jag släpper allt som går och gasar järnet vid lägsta punkt och håller kanske 90 uppför, en bra stund då blinkar lastbilen på mig med helljuset, han ville nog att jag skulle köra ännu fortare eller byta fil till mötande körfält. Väl uppe i friheten stannar jag och släpper förbi galningen, sen åkte vi långsamt och nöjt av naturen igen, vid färjan så stod lastbilsynglingen som är i 30-års åldern och lastbilens första bokstäver på registreringsskylten var BU och skrämdes gjorde han iallafall.

Vi sov över på självaste Atlantkustvägen, inte på den plast som finns i våran ställplatslista utan det finns massor med ställen att stanna på precis i närheten. Det har vi också noterat, det är mycket enklare att hitta ställen att stå på än hemma i Sverige, i Sverige vimlar det av hemmagjorda skyltar om att vi inte är önskvärda eller köpeskyltar som man kan köpa på snart varenda varuhus.

Den berömda bron åkte vi över 3 ggr för att vara säkra på att vi har gjort det ordentligt, samtidigt skrattade vi åt filmen den bästa sommaren med Kjell Bergqvist, när han säger det blir inte roligare än såhär.

Idag åkte vi upp för Trollstigen och det var också fantastiskt vackert, däruppe på deras info center skulle man kunnat övernattat, det finns ett antal ställen till att stå på om man åker in i dalen. I Sverige hade det varit smockfullt med förbudsskyltar. Jag har noterat andra saker och jag kan bara gissa på varför det är så, på dom första 45 milen hade vi bara sett 5 utländska registreringsskyltar och ingen var en husbil, jag tror att avarterna på att skräpa ner inte vill besöka ett land där man konstant får betala för sig genom biltullar och färjor.

Jag avskyr offentliga toaletter, men brottningsmatchen jag måste utföra på vår trånga toalett samt att jag inte vet när jag kan tömma den har gjort att jag vid två tillfällen stannat på deras vägtoaletter, rena snygga och välfungerande, inget klotter eller nersmutsade toalettstolar.

På deras rastplatser finns det alltid soptunnor och inga överfulla varianter som det finns om det skulle finnas någon soptunna i Sverige. Jag undrar framförallt var packet är som skitar ner, klottrar och förstör för den avarten av människor kan ju inte bara finnas i Sverige.

Det är så fruktansvärt rent i Norge, dessutom på landsbygden. Jag undra, det som går så himla bra för Sverige, har alla våra politiker någonsin besökt Norge? Om inte gör det eller sluta säga att det går bra för Sverige tills ni besökt stora delar av Norge.

Nu ska jag försöka sätta mig in i hur den Norska befolkningen tänker när dom kommer till Sverige, för dom måste det vara som att komma in i ett stökigt tonårsrum där föräldrarna blundar för skiten. Jag kan också förstå "Nu får ni missförstå mig rätt" att dom ser ner på Svensken som har misskött sitt samhället. Jag förstår att ni möjligen tycker Sverige är bra för att ni kan handla billigt här, men knappast att ni vill flytta hit och bli svenska medborgare.

Just nu står vi i Geirangerfjordens-camping med 2 meter från havet, det är makalöst vackert.
Jag hade varit fruktansvärt stolt att tillhöra den Norska befolkningen.:)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Som vanligt blir det lite vanlig text och sen kommer punksparkarna och svordomarna i slutet.o_O


Vi lämnade Geirangerfjordens camping och genast fick vi börja åka serpentinsvängar upp till foten av Dalsnibba, tror vi åkte max en mil, där var det så vackert att vi stannade för natten trots att klockan inte ens var 12.00. Där planerade vi att åka till Idre eller rättare sagt Grövelsjön, nästföljande morgon for vi tidigt, har aldrig åkt så länge med svagt utför, tror vi åkte i nästan 2-2½ timme med någon enstaka liten kulle som motlut.

Visserligen åkte vi sakta ca 50 km/h men det var säkerligen 10 mil svagt nedför och fantastiskt vackert, på vägen till Grövelsjön genade vi över berget mellan Ringebu-Atna väg FV 385 som sen byter namn vid deras landskapsgräns till FV 634 där skulle vi bara swischa förbi men det var samma sak där, så vackert att det gjorde ont i ögonen så vi stannade igen trots att vi skulle åka mycket längre den dagen, vi vandrade upp på ett av bergen och där och då höll min bättre hälft på att bli religiös eller så var det bara en uppenbarelse över hur vackert det var, det här måste vara finare än grand canyon ropades rakt ut för att jag skulle höra, det blåste så otroligt mycket att man var tvungen att koncentrera sig på bara gå.

Där tog jag bilder på platsen vi stod på samt att jag har koordinaterna, jag kommer lägga in den på klubbens ställplatslista. Vi förflyttade oss visserligen 7.5 km för att kunna stå rakt imot vinden till en ställplats som redan finns på klubbens ställplatslista, skulle tro att det blåste runt 25-30 m/s i stormbyarna den natten. På morgonen väntade vi in soluppgången som klättrade upp bakom bergen innan vi gav oss iväg, i första dalen ner var björkarna gula att det såg ut som äkta guld i solskenet, den kallar vi nu Gulddalen. här någonstans tog vi beslutet att besöka ett av barnen i Kumla istället för att besöka Grövelsjön, vi hade lovat att om vi kunde skulle vi äta middag med henne på fredagkväll så då gjorde vi det.

Antingen är vår TomTom gps-navigator värdelös eller så uppdaterar inte Norge sina kartor vart man nu ska göra det, för ibland blir det hekon-bacon vägar. Som någonstans vid Flisa valde den att vi skulle åka gamla vägen och där var faktiskt första gången vi såg övergivna hus och på några mil såg vi även villor som brunnit, dessa hus var av nyare årgång. Nåväl det började bli dags att tanka och hamnar vid en obemannad station i bondgårdsland, i med kortet, när man skulle välja vilken pump man ville tanka ifrån fanns 2 olika men ändå så lika, på den ena stod det iofs "oskattat drivmedel" och på den andra ingenting. Jag valde den förstnämnda och tankade för 11,48 Nkr, ungefär 12.90 i svenska kronor.

När vi närmade oss gränsen var det några saker som man började grubbla över, vi har åkt 130 mil ganska exakt i Norge och INTE en enda gång har vi sett någon av dom tre stora hamburgerkedjorna, McDonalds, BurgerKing eller Max. Vi hade dock sett ett par kinarestauranger och endast en gång skylten Pizza.

Betänk 130 mil och i princip ingen skitmat och framförallt ingen skitmatsreklam utmed vägarna, då slog det oss att vi inte hade sett en enda tjockis i Norge, joo men det var Tyskar.

Sockerinnehåll verkar vara superdyrt i Norge, här kommer några exempel och det var egentligen det enda vi köpte på hela resan, omräknat till svenska kronor när vi handlade i Geiranger, det kanske är betydligt dyrare där än vad det är i övriga Norge.

Ballerinapaket 42.72 kr, idag handlade jag samma sort på Ica för 7.50 kr/st.
Gott å Blandat 65,20kr 210gr, kostar på mathem 18kr men låt oss säga mellan 18-22kr.
Turkisk peppar 42.72 kr kostar 18-22 kr här hemma.
Bättre matbröd 31.50 och det var prisvärt.:)

Precis innan vi passerar in över gränsen finns det en välbesökt camping på den Norska sidan där dom mer eller mindre byggt fasta plåttak över sina förtält, när vi kört in i Sverige möts vi av en stor handelsplats avsedd för Norges befolkning, där dök det upp alla äckliga hamburgerhak och stora reklamskyltar om att dom finns där. Man blir fan äcklad av att lämna Norge och komma in i det förlovade landet fettmalovers och man fundera på hur fan kunde det bli såhär, det är knappast ditt eller mitts fel att det sprutar ut reklam om skräpmaten, ja dom har även skyltar om 7 minuter är du framme osv, det är politikernas fel att det ser ut som det gör, nu är det galet svårt att ens hitta ställen som serverar husmanskost och aldrig att dom skulle få vägskyltar som hamburgerkjedjorna får genom trafikverket.

Vi bestämmer oss för att övernatta i Örebro och på vägen dit ser vi massor med hamburgerhak, kändes som runt 20 st och dess reklam, så pass mycket att jag bestämde mig för att undersöka saken närmare, hur många äckliga hamburgerställen finns det i Sverige och för att begränsa mig lite så tittade jag bara på dom 3 stora och jämförde med Norge.

Sverige
McDonalds 219 st, Norge 19 st
BurgerKing 113 st, Norge 16 st
Max 119 st, Norge 7 st
Sverige 451 st , Norge 42 st
Tittar man befolkningsmängden saknas det nästan 200 skräpmatsrestauranger i Norge jämfört med Sverige.
Det här är politikernas fel, det är dom som släpper fram skiten som dom egentligen skulle motarbeta.

Jaja, det dröjer inte länge innan jag upptäcker att dikeskanterna är klippta i Sverige:), man blir stället förbannad på vägen, inte en enda gång har vi åkt på lapptäcken till lagad väg i Norge och det första som möter oss i Sverige är skitvägar. Dessutom graffitimålade bropelare, inte klotter på 130 mil i Norge och sen dyker det upp direkt i Sverige.

Tar oss iallafall till Örebro och har en trevlig fredagskväll med fantastisk mat på en restaurang inne i city, lämnar Örebro för att åka hem kl 20.00, det regnar och är mörkt. Vi åker i 85 km/h trots att det är tillåtet 100 och då inser jag igen vilken skitväg till lapptäcke det är, det är lagad körbana med svartare asfalt så att det bildar en graffititavla över hela körbanan, skulle det stå ett djur eller människa så skulle jag bara tro att det är lagad asfalt och damma rakt in det.

Skulle tro att lagom hastighet på en av Sveriges motorvägar utan vägbelysning vid lätt regn och mörker är 40-50 km/h för att man egentligen ska kunna urskilja vägbanans graffiti mot ett djur eller en människa. Hade jag nu valt att köra så sakta skulle jag utgöra en trafikfara för alla andra.

Idag på morgonen ser vi att några har fullständig bombarderat med sprayfärg på ett av kommunens byggnader närmast oss, ca 100 meter härifrån, som aldrig varit klottrat på tidigare. Skulle vara kul att förstå skillnaden, varför klotter inte tycks existera i Norge men överallt i Sverige.:(

Jag bara undrar, vart i helvete tar våra skattepengar vägen?
Svar undanbedes!:(
 
Senast ändrad:

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Bor i Trøndelag, ca. en times kjøring fra Storlien.
Vi kjørte en helgetur til Østersund tidligere i sommer, og det kona og jeg reagerte på er at spesielt E14 i Sverige de siste årene er dårligere vedlikeholdt ifht. i Norge.
Eksempler er gammel oppsprukket asfaltdekke, manglende kantslått, gress vokser helt inn til asfalten, telehiv, dype spor med mye vann, osv.
Husker før, ca.20-30 år tilbake, ble imponert hver gang vi kjørte E14 over grensen på Storlien, fin bred vei med slett asfalt og godt sikt på sidene av veiene. Slik er det ikke lengre, iallefall ikke der vi kjørte i sommer.
Må si meg enig med at Norge kanskje er på vei til å passere Sverige i kvaliteten på vedlikehold av veiene.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Vi körde samma väg över till Norge i somras, efter ett stopp några dagar i Kolosen norr om Järpen. I mångt och mycket reflekterade vi över samma saker under vår tur. Levande och underhållna gårdar långt ut på landsbygden, vägar av bästa kvalitet (De lägger krut på bärlager), rent, gillade deras sockerskatt, gillar inte deras alkoholskatt ( även om den är vettig), husbilsservice på många tankstationer likt övriga Europa, samt den otroligt mäktiga naturen vi besöker Norge för. Jo, Norrmännen är trevliga också! Med det sagt så uppskattar jag Sverige mycket också trots de utmaningar vi har. Norrmannen bör väl se på Sverige så som vi såg på Norge under 80-talets semestrar där .
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det som är uruselt med Sverige är ju att vi inte har de ekonomiska muskler som oljan inneburit. Vi kan inte subventionera småjordbruk och ha en levande landsbygd på samma sätt. De har även en "oljefond" som ska utnyttjas när oljan tagit slut och den är på uppåt 10 000 miljarder sek ,blir väl 1,5milj /invånare ungefär.

Jämför även Sverige med Finland som efter krisen för 10 år sedan haft det riktigt jobbigt att komma igen.

Olika länder och därmed delvis olika förutsättningar och sedan kan man diskutera om vad som orsakat framgångarna och problemen men det ska vi lämna utanför detta forum!
 
R

RobbeS

Guest
I Sverige cirkulerar allt kring de tre stora städerna. Det är där man lägger miljardtals med kronor på infrastruktursatsningar och det är där man vill att alla ska bo. Övriga landet är bara en kornbod där man hämtar hem vinst från Skog, malm, elproduktion och lantbruk.
I både Norge och Finland satsar man på hela landet för att man insett att storstäderna är helt beroende av landsbygden för sin överlevnad och urbaniseringshysterin enligt svensk modell finns inte där i samma utsträckning som i Sverige.
Sverige är dessutom ett rikt land med en betydligt bredare ekonomi än både Finland och Norge men de pengar vi drar in används inte för att utveckla landsbygden vare sig det gäller infrastruktur eller annat. Det spelar inte heller någon roll vem som för tillfället styr landet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Att det är gott om snabbmatskedjor i Sverige är nog mer beroende av efterfrågan än på politiker.

Jag kan rekommendera golfrestaurangerna som alternativ. Ser ni en skylt med en golvklubba kombinerad med gaffel och kniv, så kör dit om ni är hungriga. Förutom bra parkering (i allmänhet) så har den en fantastisk mat, inga konstigheter utan i stort sett som husmanskost. Och bra priser.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
En sak jag tänkt på mer än en gång under mitt liv... var jag än varit i (den södra halvan av) Sverige så har det alltid funnits vägar nästan överallt. Nuförtiden en stor andel asfalterade vägar mot när jag var barn då grusväg verkade lika vanligt som asfalt. Till och med ute i skogen finns det många vägar. Inte alltid farbart med annat än traktor, ibland enkla men rejäla, ibland hundra år gamla men oftast vet jag inte varför det går en väg just där och det gäller även många "vanliga" asfalterade vägar. Hus finns oftast längs vägarna men även där man minst anar det. På mina färder till och från mer eller mindre okända naturreservat har jag åkt miltals längs vägar som jag många gånger inte förstår varför de överhuvudtaget byggts. Så mycket arbete det är att dra en väg genom skog och mark, allt underarbete som måste göras och till vilken kostnad... och så bara finns de där. Jag kan åka mil efter mil utan att det ligger något längs vägen som motiverar att den finns. Vad jag kan se. Jag gissar att vi har ett väg-arv från svunna tider, då vi hade förhållandevis rika mängder lokala småföretag och industrier ute i landet och människor som arbetade där. Detaljerade GPS-kartor som visar småstigar och annat med underlag från Lantmäteriets kartor från 50-talet (Garmin friluftskartan) visar på många småvägar längs de större vägarna och när jag passerar har det ofta vuxit igen så att om jag inte kunde se spåren skulle man kunna tro att det var orörd natur. Men vad jag förstår finns det inte mycket natur som är orörd. Den kan ha varit orörd i hundra år med stora träd och tjock mossa men därunder ser man spåren... en grop där, en banvall där, stenfundament... och så alla vägar då! Av det jag sett tycker jag överlag att det svenska vägnätet är i bättre skick idag än det var för 40 år sen, men här och var stöter jag på vältrafikerade vägar som borde ha rustats för länge sen och det är i de fallen jag kan hålla med Chippen. Hamburgerrestauranger kan man tycka vad man vill om men uppenbarligen gillar de som trafikerar våra vägar snabbmat, annars skulle de få slå igen. Och sen hur det ser ut i övrigt längs vägarna, olagligt såväl som sanktionerat... här vill jag jämföra med England som går på linjen så lite bjäfs som möjligt. Vägkrogar, bensinmackar och service göms undan så att de inte syns från vägen. När man lärt sig vad man ska leta efter är de dock lätta att hitta till. Skyltning till vandrarhem på landsbygden begränsas till en liten skylt i marknivå på infarten och som bara syns från ena hållet. Få hastighetsskyltar längs vägen, istället regler om tätbebyggelse (som jag aldrig lärde mig). Därifrån till blinkande reklamskyltar längs vägarna är steget långt. Men det är väl ditåt vi är på väg... Att ingen kommit på att starta ett konsumtionsparti ännu, det skulle sopa banan med alla partier vi har idag, med mottot: ju mer desto bättre! ;)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
He, he - apropå vägar i England;

Ifjol körde vi husbil från Dover till Hastings, motorväg en bit mot London (nedskräpad av bara den), men efter ett tag en typisk engelsk landsväg, smal, mycket dålig vägbeläggning, häckar i vänster backspegel, inga gångbanor i byarna, etc. Otroligt dålig väg.
Ett par dagar senare skull vi åka från Hastings upp till Gillingham - på "The New London Road". Härligt tänkte vi, skönt med en ny väg.
Men pyttsan, den var ännu sämre! Den fick antagligen sitt namn på 30-talet :).
 
Toppen