• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som har förbränningstoalett?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Daniel på Skoklosters berättade att de monterat in en Cinderella förbränningstoalett i en Pilote, och att det gått lättare än väntat. Såvitt jag vet är det bara Kabe som erbjuder förbränningstoaletter som standard i sina mest påkostade bilar.

Är det någon här som har en sådan och som kan dela med sig av sina erfarenheter? Vad är det man INTE får veta i broschyrerna?
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har förbränningstoalett?

Fungerar jättebra. Det som inte nämns är att en förbränning tar ca 1 - 1,5 timme, lite ljud (liknande varmvattenberedaren) under förbränningen om man är känslig. Viss lukt, liknande brandlukt, kan kännas i början av processen och kommer in om vinden är "fel" och luckor eller fönster är öppna.
........... men annars skönt när man ser alla andra gå med sin behållare för att tömma. Vi har legat ute ett 25-tal nätter och fortfarande inte tömt pottan.
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har förbränningstoalett?

Nej, man kan gå flera efter varandra eller med tid emellan, alltså helt efter behov som på en vanlig toalett. Förbränningstiden räknar jag från siste man tryckt på "spolknappen" om förbränningstiden inte hunnit gå färdigt emellan.
Gasolförbrukningen har jag ingen koll på, utgår från att den stämmer med uppgifter i broschyren. Vi har bytt tub en gång men det berodde på annat och vår okunnighet som nybörjare på HB-åkande.
 

n1zz3

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27075
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har förbränningstoalett?

Varför hittar dom inte på en dieselbrännare till toan?
Vi har en förbränningstoalett på landet och måste säga att det fungerar kanon.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har förbränningstoalett?

Jag såg den siffran också i broschyren, och håller med om att det verkar mycket. Då kanske man förutom installation av toaletten, måste installera en stor gastank?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Någon som har förbränningstoalett?

Det går nog åt rätt mycket gas enligt vad jag läst.
Utan finskrivning i texten så skall ju i princip all urin kokas bort, och all fukt ur avföringen skall ju också förångas bort.
När man tömmer kassetten från två personers toabesök efter kanske fyra dagar och inser att nästan all den vikten skall kokas bort med en gasollåga så kan man nog tänka sig att det går åt en hel del.

M.v.h. JANKRO.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Någon som har förbränningstoalett?

Vi hade planer på en förbränningstoa när vi skissade på hur vår HB ska se ut. Efter att ha läst allt om gasol-förbränning 2014 (fick ganska knaper info på den tiden), vi valde att samla restprodukter i en större tank istället, och göra tömning i markbrunnar som fanns överallt i hela Europa (tyvärr inte så många i turistlandet Sverige).

Gällde bara att räkna ut förhållanden mellan hur mycket färskvatten vi använde under en vecka och hur mycket restprodukter vi producerade under samma tid. Var vattnet slut och vi var tvungna att förflytta oss för påfyllning, då kunde vi lika gärna tömma restprodukter på samma gång. Formeln löd: 130 l färskvattentank och 80 l restprodukttank! När det var dags för det ena då var det även dags för det andra. Tiden för "både och" motsvarande ca en vecka vilket var helt PERFEKT för vårt sätt att "campa"! ...och så blev det i vår lilla plåtis.

Hade vi valt förbränningstoalett, då hade vi varit gasolberoende och den "perfekta veckan" hade spruckit under årets kallare period. Alternativet var en hyperstor (& tung) gasoltank under bilen, hmmm, inte så värst lockande för vår lilla 3,5 t plåtis vars 1:a och största syfte var rörlighet, smidighet och god driftsekonomi...

PS.När det gäller ekonomi, vi åkte på pumpen med trafikskatten som höjdes ca 25%. Skulle köpt äldre och större, kanske en stor alkov-husbil så hade vi sluppit skatt i 5 år och kunnat köra fritt i alla Europas miljözoner. Tack för det TS (OBS, lite ironi), detta kunde ni aviserat om innan vi satsade på miljövänligt... DS.
 
F

F.d. 29372

Guest
Sv: Någon som har förbränningstoalett?

Varför hittar dom inte på en dieselbrännare till toan?

Nisse har just kläckt samma idé som jag! Vilken tillverkares design-avdelning börjar vi jobba på? :)

Jag har försökt söka på förbränningstoaletter och diesel men hittar verkligen ingen som bränner skiten med annat än gasol eller starkström. Det enda jag hittade var detta forum och denna tråd! Glädjer mig att det finns uppfinnare här. Om någon hittar någon tillverkare, posta länken!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har förbränningstoalett?

Lite historik:

Förbränningstoaletten var ursprungligen avsedd för fritidshus o.dyl., och drevs med 230 V. (Något behov av annat drivmedel fanns inte.)

För att anpassa toaletten till campingbruk, lät Cabby modifiera den så att den kunde drivas med gasol. Eftersom Cabby på den tiden enbart tillverkade husvagnar, fanns inte något behov av att utveckla toaletten för dieseldrift.

Pålle
 
Toppen