• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet LiFePO4 12V 100Ah

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Skulle du köpt ett vanligt blybatteri helt utan märkning av ursprung eller tillverkare? Och detta från någon okänd firma/privatperson i Italien?

Jag skulle inte gjort utan flera referenser av några års användning!
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Läste din rubrik och svarade på "om detta känns okej" och mitt svar var att det inte kändes bra att köpa detta batteri. Däremot har jag ingen erfarenhet av just detta batteri, däremot av ett annat lifepo-batteri.

Att jag sedan troligen hittar samma batteri från en annan säljare och det där visas hur det ser ut inuti skulle jag tycka var en bra upplysning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Intressant, det är första gången jag sett en bild hur dessa batterier ser ut.

Hur brukar dom se ut de andra menar jag, det låter som om du sett fler och att de sett annorlunda ut?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

Bilagor

  • image.png
    image.png
    432,6 KB · Visningar: 23
  • image.png
    image.png
    432,6 KB · Visningar: 23

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nej, gillar att Googla :)

Men en intressant sak är Victrons dyra batteri, inuti finns celler från Winston. Dessa kan man köpa till bra pris från EV-power. Däremot är troligen deras BMS hemmasnickrad.

EV-Power | Winston (40-1000 Ah)

LiFePo4 | Lithium ✓ beste Batterie im Wohnmobil | AMUMOT

Visa bilaga 158605
Och inuti Winston finns vad :)

Beträffande "skramla fritt" så tycker inte jag mig se hur de är fixerade i något fall, men beroende på hur och vart man ska använda dom ska man nog hitta en spec som beskriver vad dom tål och inte tål, en husbil är nog rätt lugn men tex fram i en sportbåt ställs det lite andra krav.

Skulle nog vilja påstå att de mer industriellt "proffsiga" som bygger sådana packar använder lösa celler dels för att kunna packa mera effektivt map tillgängligt samt kunna ha koll på exakt vilka celler som används men även för att kunna ansluta BMS på ett lämpligt sätt map livslängd.

BMS är inte så enkelt att fixa själv tycker jag mig läst mig till tex här på forumet :) så om det redan är inkluderat och fungerar så är det toppen skulle jag vilja påstå.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Och inuti Winston finns vad :)

Beträffande "skramla fritt" så tycker inte jag mig se hur de är fixerade i något fall, men beroende på hur och vart man ska använda dom ska man nog hitta en spec som beskriver vad dom tål och inte tål, en husbil är nog rätt lugn men tex fram i en sportbåt ställs det lite andra krav.

Skulle nog vilja påstå att de mer industriellt "proffsiga" som bygger sådana packar använder lösa celler dels för att kunna packa mera effektivt map tillgängligt samt kunna ha koll på exakt vilka celler som används men även för att kunna ansluta BMS på ett lämpligt sätt map livslängd.

BMS är inte så enkelt att fixa själv tycker jag mig läst mig till tex här på forumet :) så om det redan är inkluderat och fungerar så är det toppen skulle jag vilja påstå.

Först vill jag ursäkta att jag fortsätter kapa tråden med saker som inte hör till den ursprungliga frågeställningen!

Nej, såg fel, det skramlar inte runt i batterilådan som jag först påstod. Lägger en bild här så den inte försvinner.
100ahlifepo_alibaba.jpg

Att BMS'en är hemmasnickrad betyder i detta fall betyda att den är i världsklass. Victron är ju ledande på laddning.

Och vad som finns inuti Winston's celler syns lite i denna film:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Att BMS'en är hemmasnickrad betyder i detta fall betyda att den är i världsklass. Victron är ju ledande på laddning.

Och vad som finns inuti Winston's celler syns lite i denna film:
Rörande vad som finns inuti Winston tänkte jag mig mera på hur cellerna i deras cellpaket är mekaniskt fixerade samt vilka celler dom använder.
BMS är säkert bra men, Victron ledande på laddning inom vilken branch och vart har du läst det?

Nedan en film som visar hur en ett typisk batteri monteras, man svetsar ihop cellerna parallellkopplade till cellpaket av en viss storlek och sedan kan man tex seriekoppla ett antal av dessa paket för att öka spänningen eller parallellkoppla dom för att öka strömmen och tom tex ha ett BMS system som kan koppla ifrån ett paket ifall det tex blir dåligt detta utöver att sköta balanseringen/temp/identitet mm allt för att öka livslängden på hela batteriet.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Winston består av en stor cell, inte en massa små celler som visas i filmen ovan. Det blir inte så energitätt men däremot har det kostnadsfördelar.

Att Victron är världsledande på laddning är min egen åsikt!
 
Toppen