• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet av LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Funderar på att köpa detta batteri med trådlös Bluetooth så man ser status i mobilen rätt coolt
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
Extrapris 9 499,00 kr

Någon som har erfarenhet av powerbox?
Stämmer det verkligen att ett 80 amper motsvarar 160 amper bly batteri?



Årets stora nyhet!

En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Anders...

Jag har haft båt.... och de var som du också skriver.... inga jättelaster på ström och behövde man ström så fanns det i de flesta hamnar...
En kompis till mig hade också en båt, han hade kyl,frys,ugn,kompressor till dykartuber, ankarspel, bogpropeller, mm...mm och allt detta gick på ström... visserligen vägde båten 80ton och var 24M. (båten var en motor yacht) och han använde mycket ström för de levde året runt på båten... visserligen var detta före lifepo4 tiden ;)

men att båtar inte har någon jättelast av ström det håller jag inte helt med om.... jo.! om man ligger och bryggseglar :twitcy:
 
F

F.d. 1470

Guest
Vi bryggseglar inte. Våra strömbehov mindre än i husbilen eftersom vi inte kör värmare eller parabol. Dock går kylskåpet på el. Förstår inte vad du menar med jättelast, för normal "icke brygg" - seglaren?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
De flesta som har lithium i båtar har det främst för att de tål partiellt laddningsläge (psoc) länge (oändligt) utan att förstöras, såsom agm, gel och vanliga gör, speciellt utan 100% soc laddning omgående. Båtar har inga jättelaster som måste klaras. Bogpropeller o ankarspel används med motorn igång.
Menar du att husbilar har jättelaster medans båtar ej har det, om så är fallet förklara gärna!
Jag ser båtar och husbilar på exakt samma sätt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För det första Anders så är detta forum ingen"domstol" även om vissa medlemar försöker aggera som om det vore en.
För det andra så finns det båtar som har jättelaster och det finns båtar som har inga eller väldigt små laster, så jag tänkte inte mig för när jag skrev generellt ordet stor förbrukning/båtar. Kanske jag inte är ensam om att genrallisera i denna tråd....
Tidigare i tråden så hänvisades till en engelsk artikel om lifepo4 batteri, efter att jag läst den så skrev jag hur jag såg på det, med facit i haden så ser jag att jag skulle ha skrivit annorlunda..... Men då hade det säkert varit en annan "ordningsman" som hade ifrågasatt inehållet....
Så ha en bra dag och njut av solen....
Peter
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter du kan på Lenovo velge nivået den skal lade til - just nå står min på 99%, vi har for mange strømbrudd for tiden ;)

Hej Knut!

Tack för tippset.... Jag kollade igår om det var möjligt, såg att där fanns under energi inställningar en himla massa möjligheter.... Men det du skrev om laddning hittar jag inte.... Det som händer är att det kommer upp en liten "pratbubbla" som informera mig tex. AC inkopplad men laddar inte 70% laddad...
Hur som hels så sitter jag nu ochväntar på om mina nya lifepo4 celler vill krypa över 3,4v cellen.... Än har de inte lyckats med det... Och EV-Power har än inte svarat på mitt e-mail som de fick för 10 dagar sedan .... Deras service maind hänger jag just nu inte högt i " julgranen"....
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Jag har en variant av batteriet med övervakning via mobil/app och känner inte av några problem att hålla koll på batteristatusen. Man vet ju ungefär hur mycket man belastar batteriet (stillastående) och har aldrig ens varit under 90% vid något tillfälle.
Men det är klart, att fläskar man på med krävande elutrustning, kanske ett skiljerelä vore på sin plats (som det beskrivs i våra trådar). Själv tycker jag att batteriet levererar med råge det jag behöver och har inga större elbehov och därför räcker det med "egen-koll" i dagsläget.

Beträffande "toppladdning" på 14,6 V har jag en Kina-laddare hemma för det ändamålet. Men laddaren eller BMS:n bryter laddningen vid något över 14,2 V och det finns ingen möjlighet i hel...e att trycka i 14,6 V .
Är inte elektrisk skolad, så därför nöjer jag med detta och hoppas att batteriet och jag får en trevlig och
mycket lång tid tillsammans ändå. :)
Nu blir jag lite fundersam ladda till 14,6 V varför måste du ta hem batteriet för att göra det jag har en victron mppt den ställer jag in med mobilen via blåtand vill jag ha 14,6 V så inga problem det fixas ju via solcellerna toppladdning och underhållsladdning ställs ju exakt som man själv vill ha det.

/Micke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I noen utgaver omtales settingen som maksimering av batteriets levetid, er det kun av og på så er det 50% kontra nesten 100% som gjelder. Min Yoga 900 finner jeg valgene i Lenovo Vantage - Settings - Power og valget Conservation mode. Når den er på legges ladenivået på 55 til 60%, av så er det 95 til 100%
 
F

F.d. 1470

Guest
För det första Anders så är detta forum ingen"domstol" även om vissa medlemar försöker aggera som om det vore en.
För det andra så finns det båtar som har jättelaster och det finns båtar som har inga eller väldigt små laster, så jag tänkte inte mig för när jag skrev generellt ordet båtar. Kanske jag inte är ensam om att genrallisera i denna tråd....
Tidigare i tråden så hänvisades till en engelsk artikel om lifepo4 batteri, efter att jag läst den så skrev jag hur jag såg på det, med facit i haden så ser jag att jag skulle ha skrivit annorlunda..... Men då hade det säkert varit en annan "ordningsman" som hade ifrågasatt inehållet....
Så ha en bra dag och njut av solen....
Peter

Ändrar mitt inlägg. Mycket åsikter som vanligt på alla forum och många inne och har åsikter om det dom egentligen inte har erfarenhet av. Oavsett vilket blir det som vanligt, man ångrar att man engagerar sig.
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
I noen utgaver omtales settingen som maksimering av batteriets levetid, er det kun av og på så er det 50% kontra nesten 100% som gjelder. Min Yoga 900 finner jeg valgene i Lenovo Vantage - Settings - Power og valget Conservation mode. Når den er på legges ladenivået på 55 til 60%, av så er det 95 til 100%
OT igen, men kommentar/svar inlägg ovan: I min Lenovo Yoga (gamla, från 2013 still going strong) kan jag ställa in följande via Lenovo app:

Skärmbild (62).png

Du kanske har tillgång till den appen?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I noen utgaver omtales settingen som maksimering av batteriets levetid, er det kun av og på så er det 50% kontra nesten 100% som gjelder. Min Yoga 900 finner jeg valgene i Lenovo Vantage - Settings - Power og valget Conservation mode. Når den er på legges ladenivået på 55 til 60%, av så er det 95 til 100%

Nu tittade jag inte på just lenova egna inställningar då jag var tvungen att ladda ner " programmer". Vill använda just nu så små laster på cellerna för att se om de kommer upp i 3,6v cellen... Men när testen är färdig så skall jag ladda ner det....tack!
 
F

F.d. 1470

Guest
Nej, jag har slutat förklara saker för dig för länge sedan, trodde du förstått det men...

Sedan är det ganska komiskt, muskatten använder ord som domstol och ordningsman (även om dig!) samtidigt som han hävdar att jag har fel när jag, helt korrekt (vilket han sedan lite inlindat medger) påpekar att den absoluta majoriteten av båtar inte har några jättelaster, och är lika med husbilar i elförbrukning. Sedan kan inte du läsa innantill och påstår att jag tvärtom hävdar samma som muskatten. Nu får ni bestämma er.

Eller, helst, låt bli, är du inne i en tråd brukar den inte bli så långvarig.
 
F

F.d. 54123

Guest
Lägg ner JAndersB. Du är bara patetiskt i ditt översitteri.

Apropå Lenovo så använder ja en Lenovo sedan några år och dens övervakning av batteriladdning fungerar perfekt om man kör laddningen i "sparläge" i den "app" Knut visade.

I min gamla husbil kör jag fortfarande "lågintensivt" med mitt agm-batteri med sollcellsladdare och/eller egenfixade 10/5A DCDC när jag kör. Husets original 220V-laddare vid stolpe eller mitt 1000W elverk fixar resten. Aldrig några problem med nåt då jag vet vad som gäller när jag laddar ur... Thats it!

Varför krångla till något så enkelt???
 
F

F.d. 1470

Guest
Lägg ner JAndersB. Du är bara patetiskt i ditt översitteri.

Apropå Lenovo så använder ja en Lenovo sedan några år och dens övervakning av batteriladdning fungerar perfekt om man kör laddningen i "sparläge" i den "app" Knut visade.

I min gamla husbil kör jag fortfarande "lågintensivt" med mitt agm-batteri med sollcellsladdare och/eller egenfixade 10/5A DCDC när jag kör. Husets original 220V-laddare vid stolpe eller mitt 1000W elverk fixar resten. Aldrig några problem med nåt då jag vet vad som gäller när jag laddar ur... Thats it!

Varför krångla till något så enkelt???

Det är ju inte första gången du måste ta till personangrepp när andra argument eller erfarenhet tryter. Patetiskt, speciellt eftersom du själv heller inte verkar ha läst på. Finns massor av skäl till att "krångla till" det enkla men ser ingen orsak till att dra det igen för dig heller. Känns ganska meningslöst och finns bättre saker att lägga sin tid på.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Håller med "UssisLeif" lugna ner dig lite, JAndersB...
Det är inte det minsta roligt för oss andra som försöker ta till oss dina goda råd att läsa sådant i varenda tråd du är med i. Även jag fick läsa flera gånger för att förstå vad du syftade på i dina kryptiska utfall. Kan vi inte försöka hålla en trevlig ton i forumet trots att vi ibland har olika åsikter eller helt enkelt tolkar texter olika beroende på olika kunskap/erfarenhet/tankesätt?
Ursäkta mitt utbrott - tillbaka till ämnet och alla utmärkta tips och erfarenheter om LiFeP04 - lösningar!
 
F

F.d. 1470

Guest
Håller med "UssisLeif" lugna ner dig lite, JAndersB...
Det är inte det minsta roligt för oss andra som försöker ta till oss dina goda råd att läsa sådant i varenda tråd du är med i. Även jag fick läsa flera gånger för att förstå vad du syftade på i dina kryptiska utfall. Kan vi inte försöka hålla en trevlig ton i forumet trots att vi ibland har olika åsikter eller helt enkelt tolkar texter olika beroende på olika kunskap/erfarenhet/tankesätt?
Ursäkta mitt utbrott - tillbaka till ämnet och alla utmärkta tips och erfarenheter om LiFeP04 - lösningar!

Låt bli att kommentera sådant som du inte ser helheten av. Mlaajanen har orsakat stängning av de två mest omfattande trådarna om LiFePoy4 och det tog inte länge före han använde ordet "idioter" igen nu helt obefogat, dessutom i praktiken om några av de internationellt mest ansedda i ämnet, vilket han många gånger tidigare fått förklarat för sig men inte bryr sig om.

Sedan påstår jag att husbilar och båtar har ganska lika elbehov varpå jag måste kallas ordningsman och domstol av Muskatten innan han medger att så nog är fallet. Vem dyker då upp om inte mlaajanen och undrar varför JAG påstår att husbilar och båtar har OLIKA elbehov. Den frågan är helt obegriplig om man läser inläggen eller är ställd med helt andra baktankar, vilket jag vis av erfarenhet misstänker.

Och så tar det sedan fart igen med gamla agatonister som dyker upp igen och leker åsiktspoliser.

Jag tar mig friheten att uttrycka min åsikt. Jag tar mig ocskå friheten att bita ifrån när folk blir sura för att de kanske hade fel och har svårt för att bli rättade. Och ja, jag vet vad jag kan och har erfarenhet av och tills någon kan komma med bättre kunskap eller argument står jag upp för det oavsett hur obekvämt det är, vilket många har svårt att acceptera och då i ställer börjar med personangrepp.

Sedan finns det de som passerat anständighetens gräns sedan länge och som jag inte längre tänker ta allvarlig. Och jag är inte den enda som tröttnat, någon annan länkade in ett youtube klipp med en irriterande fågel från Kalles julafton i en tråd tidigare.

Som jag sade innan, man ångrar att man engagerar sig så när vi krigat färdigt igen om dessa saker så skall jag dra mig tillbaka och följa med beklagan alla trådar om (dyra) drop in LiFePoy4 installationer och köp av dyra AGM batterier som inte alls lever upp till sina löften. Det har varit många sådana under sommarhalvåret när jag varit ute och seglat men jag har hållit mig borta (av ganska uppenbara skäl).

Måste verkligen försöka vinlägga mig om att hålla tyst eftersom jag ju egentligen inte alls behöver bry mig och det oftast leder till sådant här tjafs i den (svenska) sandlådan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skal vi enkelt bli enige om at i denne saken er det minst 4 sider. De som graver frem en løsning som fungerer for seg og begrunner hvorfor det fungerer, de som ikke finner noen brukbar løsning og derfor avviser det hele, de som kjøper en "fedig" pakke og er fornøyd med det og de som leter etter feil i alle argumentene som fremmes. Selv finner jeg det til dels underholdene, selv om jeg har skiftet til LFP meg bra resultat uten å gjøre mye ut av det.

Arkitektur for BMS123 er på rett vei, noe for dyrt og til dels komplisert å sette opp - det finnes konkurrenter med samme grunnlag og mer funksjon. Men separate tilkoblinger for ladning og last sammen med muligheten for å kunne balansere under ladning også før en når toppen på ladningen er optimalt for lang levetid og full overvåkning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Låt bli att kommentera sådant som du inte ser helheten av. Mlaajanen har orsakat stängning av de två mest omfattande trådarna om LiFePoy4 och det tog inte länge före han använde ordet "idioter" igen nu helt obefogat, dessutom i praktiken om några av de internationellt mest ansedda i ämnet, vilket han många gånger tidigare fått förklarat för sig men inte bryr sig om.

Sedan påstår jag att husbilar och båtar har ganska lika elbehov varpå jag måste kallas ordningsman och domstol av Muskatten innan han medger att så nog är fallet. Vem dyker då upp om inte mlaajanen och undrar varför JAG påstår att husbilar och båtar har OLIKA elbehov. Den frågan är helt obegriplig om man läser inläggen eller är ställd med helt andra baktankar, vilket jag vis av erfarenhet misstänker.

Och så tar det sedan fart igen med gamla agatonister som dyker upp igen och leker åsiktspoliser.

Jag tar mig friheten att uttrycka min åsikt. Jag tar mig ocskå friheten att bita ifrån när folk blir sura för att de kanske hade fel och har svårt för att bli rättade. Och ja, jag vet vad jag kan och har erfarenhet av och tills någon kan komma med bättre kunskap eller argument står jag upp för det oavsett hur obekvämt det är, vilket många har svårt att acceptera och då i ställer börjar med personangrepp.

Sedan finns det de som passerat anständighetens gräns sedan länge och som jag inte längre tänker ta allvarlig. Och jag är inte den enda som tröttnat, någon annan länkade in ett youtube klipp med en irriterande fågel från Kalles julafton i en tråd tidigare.

Som jag sade innan, man ångrar att man engagerar sig så när vi krigat färdigt igen om dessa saker så skall jag dra mig tillbaka och följa med beklagan alla trådar om (dyra) drop in LiFePoy4 installationer och köp av dyra AGM batterier som inte alls lever upp till sina löften. Det har varit många sådana under sommarhalvåret när jag varit ute och seglat men jag har hållit mig borta (av ganska uppenbara skäl).

Måste verkligen försöka vinlägga mig om att hålla tyst eftersom jag ju egentligen inte alls behöver bry mig och det oftast leder till sådant här tjafs i den (svenska) sandlådan.

I grunden handlar det väl kanske mest om att det blir lite trevligare om man försöker hålla en ödmjuk attityd i sitt argumenterande eller sitt framförande av sina fakta eller åsikter.

Även när man hävdar att man vet och anser att man har absolut rätt kan man försöka vara lite ödmjuk och inte skriva folk på näsan. Det kan ju trots allt finnas flera varianter av rätt men framför allt så finns det olika erfarenheter och olika perspektiv att se på saker och ting. Förutom att det blir en trevligare ton så blir det ju mindre pinsamt om man nu skulle råka ha fel.

Jag uppskattar själv folk som vet vad dom snackar om och har riktig erfarenhet men jag tar mig ändå alltid friheten att själv försöka förstå och tolka det ”rätta” svaret. Det är då man lär sig något anser jag. Inte sällan blir det då att man utmanar saker och ting.:)
 
Toppen