• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet av LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Funderar på att köpa detta batteri med trådlös Bluetooth så man ser status i mobilen rätt coolt
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
Extrapris 9 499,00 kr

Någon som har erfarenhet av powerbox?
Stämmer det verkligen att ett 80 amper motsvarar 160 amper bly batteri?



Årets stora nyhet!

En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Medans ni gubbar mäter och jämför storleken på era kompetenser;) så ställer jag en fråga:
Alla dessa "färdiga" batterier som sägs innehålla en BMS, hur bryts strömmen på dem på ett tillförlitligt vis?

Det talas ju om att dom skyddar mot urladdning och överladdning men för att det skall kunna ske måste det ju finna något relä som fysiskt bryter lasten/laddningen. Det måste ju i så fall vara ett relä modell "kraftfullt" som är inbyggt i batteriet med tanke på att det är ju några Ampere som skall passera igenom eller brytas.

Finns det ett sådant relä inbyggt och vad händer i så fall om man överbelastar det?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
sunlux.se kundservice är riktigt bra måste jag tillägga, svarar samma dag och långa uttömmande svar.

Då det finns allmänintresse nu så kommer här Sunlux råd och tips:

Hej Erik,

Batteriet LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox får laddas med maximalt 80A laddström. Rekommenderat är 0,5C dvs max 40A laddström. Alltså 2 timmars laddning som snabbast.

Det går även att använda en blybatteriladdare, men det får då inte vara en flerstegsladdare med equalizeläge. Laddaren skall ladda med en spänning av max 14.6V och vid fulladdat växla över till underhållsladding/flytladdning på 13.6-13.8V.

Vad gäller specifikt anpassade LiFePO4 laddare på 230V så har vi en modell i sortimentet från Votronic, dessa ligger lite högre i pris men ger hela 30A laddström (dvs en laddtid på 2,5 tim för ett 80 Ah batteri). Finns även lågtemperaturskydd samt uttag för stödladdning till startbatteri vid installation i husbil. Se länk:

Automatisk laddare 12V/30A (Gel, AGM, Syra, LiFePO4) - Votronic® Pb 1230 SMT 2B


Hej Hans,

Det skall gå att programera om BlueSolar regulatorerna för LiFePO4. Då vi ej säljer Victrons regulatorer så hänvisar jag dig till inköpsstället för support kring detta.

Det din laddare behöver uppfylla är följande:
* Ingen temperaturkompensering.
* Inget Equalize steg för avsulfatering och utjämning.
* Max laddström 14.6V.
* Underhållsladdning med max 13.8V

* Vid användning då batteriets temperatur riskerar att gå under 0C så måste laddaren/regulatorn även vara utrustad med lågtemperaturskydd som slår ifrån laddströmmen vid kyla. (Skall enligt uppgift finnas tillbehör för detta till Victron BlueSolar).

Avseende laddning från bilens generator under körning så rekommenderar vi att man installerar en sk booster som kan ställas för LiFePO4.
En passande modell finns från Votronic på 30A.
Länk:

Laddningsbooster, Votronic® VCC 1212-30

Detta ger flera fördelar:
- Korrekta laddspänningsvärden för LiFePO4
- Snabbare laddning vid körning med konstant 30A.
- Övergång till spänning för underhållsladdning vid fulladdat batteri.
- Lågtemperaturskydd, ser till att batteriet inte laddas vid temp under 0C.

Boostern kan anslutas till befintligt kablage på bilens EBL.

När det gäller 230V laddning via EBL så går det bra att använda om EBL ställs på läge för "Gel". Man kan dock ej använda den vintertid om batteriet är under 0C vilket man då måste hålla koll på.
I annat fall så behöver man byta 230V laddaren till en LiFePO4 modell.


 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Medans ni gubbar mäter och jämför storleken på era kompetenser;) så ställer jag en fråga:
Alla dessa "färdiga" batterier som sägs innehålla en BMS, hur bryts strömmen på dem på ett tillförlitligt vis?

Det talas ju om att dom skyddar mot urladdning och överladdning men för att det skall kunna ske måste det ju finna något relä som fysiskt bryter lasten/laddningen. Det måste ju i så fall vara ett relä modell "kraftfullt" som är inbyggt i batteriet med tanke på att det är ju några Ampere som skall passera igenom eller brytas.

Finns det ett sådant relä inbyggt och vad händer i så fall om man överbelastar det?
Du tänker helt rätt men jag kan tyvärr inte svara på det, det finns några olika varianter av "reläer" som kan fixa detta med lite olika för och nackdelar.

Ett problem som man måste ha löst är att om man bryter batteriet då spänningen går under en viss nivå så måste man såklart kunna fortfarande ladda upp det, dvs BMS måste se att den "yttre" spänningen är bra och aktivera "relät" igen.
Men ett huvudproblem är det som jag försökte beskriva med min dåliga bild verkar ingen har löst ännu iallafall inte i dessa batterier, varför vet jag inte kanske för dyrt och ingen har ställt det kravet ännu.

En annan sak är att man måste veta vad för BMS man har, vad den har för funktioner detta då det inte räcker med att veta att man har BMS, den ska ha den BMS man vill önskar.

Jag tror som sagt att endast "proffs" batterier har bra konstruktion ännu och att det kommer att ta en 4-5 år innan vi kan köpa batterier som verkligen fungerar bra, bra pris utmärkt livslängd samt lättanvända.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
sunlux.se kundservice är riktigt bra måste jag tillägga, svarar samma dag och långa uttömmande svar så vi slipper kraschade batterier eller grillade kablar

Då det finns allmänintresse nu så kommer här Sunlux råd och tips igen:
Tack sunlux mycket snabba svar i supporten

Hej Erik,

LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

Det går alldeles utmärkt att ta ström från batteriet även när laddning pågår. Det påstående som skrivits i det forum du länkat till är felaktigt.

Till skillnad från ett blybatteri så behöver ett LiFePO4 batteri inte laddas upp helt till 100%. För maximal livslängd på batteriet så rekommenderas att man ligger på en laddnivå i intervallet 10-90%. Vid långtidsförvaring när batteriet ej används är det till och med allra mest skonsamt att ha en laddnivå i batteriet på 50-70%. Således helt andra förutsättningar i jämförelse med ett blybatteri so man skall se till att hålla laddat till 100%.

Laddaren på 25A som du länkat till:

Batteriladdare LiFePO4 14,6V/25A

skall gå bra att använda, men den verkar inte ha något lågtemperaturskydd inbyggt, så den kan ej användas vintertid om man väljer att ha den som en fast monterad laddare i husbil. Man måste i så fall manuellt hålla koll på batteriets temperatur så den håller sig över 0 grader.

Det går bra att ladda batteriet från flera laddningskällor parallellt, exempelvis en 230V laddare, solcellsregulator samt från bilens generator under körning. Det finns således ingen anledning till att montera ur batteriet för laddning, eller är det av andra anledningar du kommer att ladda det inomhus?

Du kan alltså ha både din solcellsaddare från victron ansluten samt din 230V laddare och ladda med båda dessa parallellt. 200W solceller ger ca 13A laddström maximalt. Har du samtidigt ansluten en 25A 230V laddare parallellt, då kommer dessa tillsammans att ge max 38A laddström. Batteriet klarar upp till rek 50A laddström, så det är inga problem.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Nu börjar man närma sig verkligheten, dvs ladda inte till 14,6v i onödan. Mitt förslag är att söka på LiFePo4 här på forumet. Kunskapen finns, som vanligt, att söka i Husbilsklubben.se:yes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Du tänker helt rätt men jag kan tyvärr inte svara på det, det finns några olika varianter av "reläer" som kan fixa detta med lite olika för och nackdelar.

Ett problem som man måste ha löst är att om man bryter batteriet då spänningen går under en viss nivå så måste man såklart kunna fortfarande ladda upp det, dvs BMS måste se att den "yttre" spänningen är bra och aktivera "relät" igen.
Men ett huvudproblem är det som jag försökte beskriva med min dåliga bild verkar ingen har löst ännu iallafall inte i dessa batterier, varför vet jag inte kanske för dyrt och ingen har ställt det kravet ännu.

En annan sak är att man måste veta vad för BMS man har, vad den har för funktioner detta då det inte räcker med att veta att man har BMS, den ska ha den BMS man vill önskar.

Jag tror som sagt att endast "proffs" batterier har bra konstruktion ännu och att det kommer att ta en 4-5 år innan vi kan köpa batterier som verkligen fungerar bra, bra pris utmärkt livslängd samt lättanvända.


Ja det verkar rätt oklart hur dessa färdiga batterier fungerar. Om det finns inbyggda reläer i dem så måste det rimligen finnas någon logik som bryter reläet direkt när strömmen går över en viss gräns. Förmodligen en gräns som är satt efter vad reläet kan hantera?
Kan ju bli problematiskt och väldigt begränsande i användandet av batteriet.
Finns det inga reläer så är det väl bara ett pip eller en blinkande lampa på appen som varnar när man kör sitt batteri i totala botten..?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag har en variant av batteriet med övervakning via mobil/app och känner inte av några problem att hålla koll på batteristatusen. Man vet ju ungefär hur mycket man belastar batteriet (stillastående) och har aldrig ens varit under 90% vid något tillfälle.
Men det är klart, att fläskar man på med krävande elutrustning, kanske ett skiljerelä vore på sin plats (som det beskrivs i våra trådar). Själv tycker jag att batteriet levererar med råge det jag behöver och har inga större elbehov och därför räcker det med "egen-koll" i dagsläget.

Beträffande "toppladdning" på 14,6 V har jag en Kina-laddare hemma för det ändamålet. Men laddaren eller BMS:n bryter laddningen vid något över 14,2 V och det finns ingen möjlighet i hel...e att trycka i 14,6 V .
Är inte elektrisk skolad, så därför nöjer jag med detta och hoppas att batteriet och jag får en trevlig och
mycket lång tid tillsammans ändå. :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När man har bestämt sig för att skaffa Lifepo4 batteri/celler så tror jag som flera här skriver (och även som det skrivs i tidigare hänvisning till en artikle om LFP4 i båt på engenlska) att man bör sätta sig in i vad man behöver, och då inte bara ett par ggr. ) Själv är jag inne på min andra omgång med LFP celler, Kan säga att jag "svalde" lätt tidigare 99% av vad andra skrev om hur lätt det att byta till LFP. I dag vet jag att där var flera viktiga saker som jag inte tog så allvarligt på, eller inte viste om det.....

Att jag sen var på Kreta när jag bytte till LFP. och att jag senare fick en dåligt fungerande BMS123 (fel på 1 modul) gjorde inte mitt liv lättare med LFP, en sak är jag i vart fall 100% säker på, att allt besvär som jag fick med "systemet" tog fuktansvärt mycket energi från mig, den energi hade jag säkert kunnat använda till resten av mitt liv med H-bil :twitcy:

Jag var tidigt inne på att cellerna inte skall laddas när de har fallit till 90% men jag hade inga referencer, att cellerna är känslig för temp ökning såg jag en gång på en film på youtube från ett labratorium där de testade olika litium batterier. jag minns att kvinnan sa på filmen att ha litium batterier i fickan (tex. mobilen) är skadligt för batterierna, kroppens temp räcker för att skada dem

En sak jag var rädd för var att jag "bara" använde mina solpaneler för att ladda cellerna, trodde att detta kunde vara yterligare en anledning till varför det gick åt skogen.... men när jag läste artiklen så förstår jag att det var inte alls fel, och att cellerna mår inte dåligt av att bli laddad lite åt gången....

Sen angående "dessa" färdiga nya LFP batterier, så skall vi ha i tanke på att i artiklen så var instalationerna som beskrevs i båtar av olika storlekar, båtar där man använder ankarspel, bogproppelrar mm och tog ut kanske över 100A korta stunder, så handen på hjärtat, hur många av er med LFP använder mer än kanske 50A ?.... min tvättmaskin tar ca 90A och diskmaskinen ca 175A, därför har jag satt brytar relän på 200A men behöver man inte så mycket så räcker ju det inyggda reläet väl....

Däremot tycker jag att man skall kräva fulständig information om hur den inbyggda BMS:en fungerar (alla parameter)

Den skall bryta vid min. spänning på cellerna (ca 2,80v)
Den skall bryta vid max. spänning på cellerna (ca 3.55v)
Den skall bryta vid min. spänning på den totala V (ca 11,2)
Den skall bryta vid max. spänning på på den tolla V (ca 14,2)
Sen skall den också bryta laddning och urladdning vid olika temperaturer (ca 0-40+)

Även om min BMS är med bluetooth så har jag flera andra fasta övervakningsinstrument bla. 2st cellog A-meter som ständigt visar laddning- förbrukning (lätt att kasta ett öga då och då på dem)

Det jag egentligen saknar är ett larm som ljuder när en parameter är överskriden....
Cellogen har detta men låter inte mycket (den har ej för temp) men den har för dif mellan cellerna vilket BMS:en inte har....

Som jag anser det så gäller det att ha både hängslor och livrem..... och elastisk resår,:twitcy:
för när det väl blir problem.... då är det försent att göra något åt det... :eek: men har man säkerheten och överskrider inte förbrukningen på vad reläet klarar så tror jag att det inte blir några problem....
Insha'Allah ;) och lycka till....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ja det verkar rätt oklart hur dessa färdiga batterier fungerar. Om det finns inbyggda reläer i dem så måste det rimligen finnas någon logik som bryter reläet direkt när strömmen går över en viss gräns. Förmodligen en gräns som är satt efter vad reläet kan hantera?
Kan ju bli problematiskt och väldigt begränsande i användandet av batteriet.
Finns det inga reläer så är det väl bara ett pip eller en blinkande lampa på appen som varnar när man kör sitt batteri i totala botten..?
Hela denna Li branch har en hel del kvar innan den är "rumsren", tex vad sägs detta batteri avsett för snöskoter!

Hur ska det kunna fungera, laddas vid -30 gradar, urusel laddregulator på skotrar ofta, ingen urladdningsmekanisk men det är vattentätt hmm aha det är alltså avsett för snöskoter på älvarna sommartid:twitcy:

Shido Litiumbatteri (LTX14AHL-BS-Q) Litium - GoSnow.se

Nä, guldgrävardagar för de som säljer detta i dagsläget både vad gäller pris och funktion, när vi ser det originalmonterat då är sakerna lite mer utprovade skulle jag vilja påstå.

Men självklart, det är bara pengar och bra grejer på det stora hela så behöver man jättemycket ström så är det helt okey att köpa dessa.

Själv tycker jag att kanske 30000 kr för ett batterisystem i husbilen är sannslöst dyrt men roligt såklart men som sagt dyrt dyrt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kruxet är väl mest att batterierna är så dyra. Man är ju livrädd för att göra något som tar död på dem i förtid.
När Lithiumbatterierna kostar som vanliga batterier blir det ju enklare att bara kasta i dom och "missbruka" dom lika mycket som blybatterierna. Blir dom dåliga då efter några år är det ju bara att sladda in på Biltema och köpa nytt. Så är det ju inte riktigt idag..
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
mycket bra info acumulerat i denna tråden
Kruxet är väl mest att batterierna är så dyra. Man är ju livrädd för att göra något som tar död på dem i förtid.
När Lithiumbatterierna kostar som vanliga batterier blir det ju enklare att bara kasta i dom och "missbruka" dom lika mycket som blybatterierna. Blir dom dåliga då efter några år är det ju bara att sladda in på Biltema och köpa nytt. Så är det ju inte riktigt idag..


Jo håller med.
Bara en anekdot - bytte ett Biltema batteri två gånger på samma kvitto under en period av 20 mån, bra kundservice dåliga batterier, alltså jag brände 3 100Amper batterier på samma kvitto..står då i specen 300-500 urladdningar LOL
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har en variant av batteriet med övervakning via mobil/app och känner inte av några problem att hålla koll på batteristatusen. Man vet ju ungefär hur mycket man belastar batteriet (stillastående) och har aldrig ens varit under 90% vid något tillfälle.
Men det är klart, att fläskar man på med krävande elutrustning, kanske ett skiljerelä vore på sin plats (som det beskrivs i våra trådar). Själv tycker jag att batteriet levererar med råge det jag behöver och har inga större elbehov och därför räcker det med "egen-koll" i dagsläget.

Beträffande "toppladdning" på 14,6 V har jag en Kina-laddare hemma för det ändamålet. Men laddaren eller BMS:n bryter laddningen vid något över 14,2 V och det finns ingen möjlighet i hel...e att trycka i 14,6 V .
Är inte elektrisk skolad, så därför nöjer jag med detta och hoppas att batteriet och jag får en trevlig och
mycket lång tid tillsammans ändå. :)
Exakt, har man koll på laddningen och i Li fallet oftast bara spänningen så är det inga problem.

Din kina laddare är säkert jättebra men om din BMS har balansering så bör du läsa på om just ditt batteri och denna BMS hur man aktiverar balanseringen, vanligtvis så höjer man spänningen till dessa 14,6-15 volt och stryper strömmen till någon A, sedan bevakar man strömmen och bryter vid den ström som batteriet beskriver, dvs risken finns att laddar du bara till 14.2 V så få du aldrig någon balansering.

Balansering är allra viktigast om man belastar och eller laddar hårt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En optimal LFP løsning for husbiler ville være med egen inngang til batteribanken for all ladning og egen utgang for forbruk. Selve batteribanken i et isolert rom med automatisk oppvarming når det settes på spenning på ladning og det er for kaldt i rommet, når batteriene kommer over 0 grader så veksler ladestrømmen fra oppvarming til ladning. En kan under oppvarmingen med fordel belaste batteribanken med en del av varmestrømmen - dette vil varme batteriene innenfra og drastisk redusere tiden en trenger oppvarming. Normal strømbruk gir ikke stor indre oppvarming, men for bruk i ekstremt klima kunne en kopiere Tesla S og X sin løsning med varmepumpe for stabil temperatur i batteripakken.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Rörande temperatur så hade en kollega till mig ett projekt åt en kund för många år sedan med ett batteri som kallas Zebra, för att det batteriet skulle fungera så behövdes det en temperatur på flera hundra grader:wub:

Men det var ett ganska kraftfullt batteri sett ur energiinnehåll men som sagt det kostade lite energi att värma upp det också :)
Zebra Batteries

Idag håller man på med Lithium batterier men det är lite pyssel även det som vi vet om man ska få det att hålla över tid.
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Har med intresse följt denna tråd och kan inte hålla fingrarna i styr utan måste formulera några frågor.
-Det verkar vara mycket att tänka på om jag skall köpa ett lithium batteri. Det verkar inte "bara" vara att koppla in och sedan glädja sig åt viktbesparingen. Känns nästan som man måste vara elingenjör för att våga sig på.
-Priset, från 10000 upp emot 20000 SEK för ett batteri. Vet inte vad som skulle motivera mig att lägga dom pengarna
Kanske klokt att vänta några år tills kavalité, användbarhet och pris når konsumentnivå?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Den erfarenhet jag har är att även om LFP batterier är "dålig" så kan man ta ut en hel del på dem... Så länge man bara tar ut lite A.... Mina gamla lfp (ca3år) kunde jag lätt köra tv,dator,laddni g till dator mm , men så fort jag försökte ta ut över 20-30A så stängde invertern av sig,
Sen skriver Knut om omptimal in ut koppling, så är mitt system BMS:en stänger antingen av in laddning när det behövs eller bara ut förbrukning. detta är väldigt bra för om ut är stängd så är in (ladning) fortfarande öppen....
Sen skrev Stig att han nästan aldrig har varit under 90% på sitt lfp. Om det inte har tagit skada än, så har du en himla tur.... För just detta att ligga hela tiden högt var en av mina anledningar till att mina lfp celler tog stryk... Lfp skall jobba i hela "registret" för då mår de bäst....
lfp är som en "krävande kvińna" mycket tillsyn och förståelse :twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Optimalt er det å kjøre batteriene ned til under 80% og lade til 90 - 95% før ladningen stenges av. Dette er oppskriften på nesten evig liv på batteriet - om de blir balansert et par ganger i året. Oppskriften på å drepe Lithium batterier er å holde de på rundt 100% hele tiden, Eksempelvis en laptop uten god optimalisering av ladningen som står tilkoblet ladning hele tiden dør i løpet av under ett år. Compaq hadde dette problemet, mens IBM Thinkpad på nabokontoret hadde full kapasitet etter 3 år. Begge var innkjøpt samtidig og siste model den gangen vi startet sammenligningen. Som vedlikeholdsansvarlig i firma var det for meg viktig å finne ut hvorfor. Compaq ladet så lenge lader var koblet til, IBM ladet til fullt og koblet så logisk fra laderen til batteriet var nede på 85% for så å lade opp igjen, men de og kjørte hele laptoppen på laderen og ikke på batteri når batteriet var fullt og lader var koblet til. Nye Lenovo laptopper har et triks til - en kan velge et oppsett som lader batteriet til 55% før batteriene kobles fra så lenge lader er koblet til.

Mye av dette finner en og i Tesla - det er mulig å velge 100% kapasitet ved ladning, men standard er at den kobler fra laderen ved 95%.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.119
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tyärr så skulle jag också ha skrivit i förra inlägget .... att så ser jag på det.... inte lätt när huvudet är långt före fingrarna på tagnent bordet :twitcy:

Det som Knurt skriver om Lenovo laptop låter ju bra, jag har en lenovo laptop (Thinkpad), där jag sett att laptopen informerar att ac är inkopplad men att den inte laddar både vid 60, 70, 80 och 90% av batteriets kapasitet... alltså en smart bms... normalt så skall mitt batteri hålla ca 3 tim .... men av någon okänd anledning så håller batteriet i högst 0,5 tim trotts att laptopen säger att det är fullt....

Jag har ett par ficklampor med litium 1860 batteri och en smart laddare som balancerar vid laddning.... ändå har flera celler dött.....

Jag vet inte varför det har blivit så... kan bara konstantera att verkligheten är något helt annat än vad som tidigare skrives om litium....

Sen skriver Kurt (inget personligt) om Tesla hur de gör med sina litiumsystem i deras bilar.... möjligen gör de helt rätt i deras bilar.... men kan vi överföra den kunskapen till de litium system som vi vanligvist har i en H-bil..... jag vet inte,

Sen finns det de som jämför H-bils systemet med båtstystemen.... det är kanske också är helt rätt om man tar ut samma stora mängder A som det kan göras på en båt.... jag vet inte.....

se/läs gärna artiklen som tyvärr är på engelska men ni kanske kan översätta den via google translate..

LiFePO4 Batteries On Boats

Däremot vet jag att det har flera ggr gått rakt åt motsatta hållet när jag har haft att göra med litium batterier..:eek: för att inte prata om alla de mobiler där litium cellerna har nästan dött eller helt dött innan föreskriven tid..

Jag tror också att vi säkert kommer att hitta en väg som passar just för H-bilar och säkert har flera här i Hbk redan det perfekta inteligenta systemet som skyddar cellerna/batteriet i en H-bil. Jag är nu inne på min andra omgång med lifepo4 celler och hoppas verkligen att det kommer att fungera som företagen utlovar, kan informera att just nu gör det inte det då jag är 99,99% säker på att jag fått dåliga celler från ev-power, för hur jag än gör så går de inte att ladda dem över 3.4v /cellen... :swoon:


En sak har jag i vart fall lärt mig om litium, om du vill testa och se hur ditt litiumbatteri mår så skall du ladda det till 90 eller om du föredrar 100% och sen tömma det, det kan du göra via en inverter och en värmefläkt, starta en timer och mät samtidigt hur mycket Ah som går ur batteriet.... har du ett 100A och har det 100% laddad, en fläkt på 1000w tar ca 80A (12v)... det innebär att fläkten bör blåsa varmluft i ca 70-80min... gör den det så är det ok.... nu finns det säker de som vill räkna på exakt minuter och sekunder men jag tog en ungf. tid.... men ni får gärna rätta mig om jag räknat fel, vilket inte är helt ovanligt :eek: (bara det blir till min fördel så är det ok :twitcy:)

nä nu nu har vi annlänt till Patra och skall fiska efter barracuda :twitcy:

kram Wovi & Tilka & Peter
 
F

F.d. 1470

Guest
De flesta som har lithium i båtar har det främst för att de tål partiellt laddningsläge (psoc) länge (oändligt) utan att förstöras, såsom agm, gel och vanliga gör, speciellt utan 100% soc laddning omgående. Båtar har inga jättelaster som måste klaras. Bogpropeller o ankarspel används med motorn igång.
 
Toppen