• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nämen Braehus, vill ni bara ha husvagnar på parkeringen? ;-)

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
IMG_4685.JPG
Här står min lilla plåtis o jag, några andra husbilar o tradare. Svängde in för en sen lunch o såg detta nymålade på Braehus parkering. Överallt där vi husbilar brukar stå och även där lastbilarna brukar parkera. Funderar bara på - hur tänkte dom här...? :swoon: :wub: Jag räknar med att vi är välkomna ändå, eller vad tror ni?
 
F

F.d. 58689

Guest
Någon skylt vid infarten om lastbilsförbund? Tänkte om de hellre vill ha husvagnar än övernattande långtradare där, på de lååånga parkeringarna. Sedan har väl husbilarna ramlat mellan de berömda stolarna i vanlig ordning.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Tänkte inte på det när jag körde in, hade ju inte sett det nymålade då.
Tyckte lite synd om tradarna, flera kom o irrade runt m lastbilarna, funderade väl på om de vågade ställa sig där. De flesta, medan jag var kvar där, trixade in sig runt om längs kanterna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man skall tolka målningen som en trafikmärkessymbol, gäller detta;
Husvagnsplats
"Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för fordon med bostadsutrymme."
Som bekant har en husbil ett bostadsutrymme, och är ett fordon.

Om det däremot skyltas:
Anläggning som enbart tillhandahåller platser för bilar med bostadsutrymme
h28.jpg

Så får inte husvagnar stå där.
"Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för bilar med bostadsutrymme."
Husvagn är som bekant inte en bil.
 
F

F.d. 58689

Guest
Bra tänkt! Bostadsutrymme i dragbilen kan ju räknas som "husbil", men vad räknas som bostadsutrymme? Räcker det med bara en säng? De får nog koppla bort trailern först i alla fall!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Minns inte helt vad som ingår i bilprovningens lista för bostadsutrymme, men det skall vara fast monterat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om man skall gå efter vad TS säger & utan egna tolkningar så är det PB2 som avses när man pratar om motorfordon med bostadsutrymme.

Men den typen finns väl bara i Sverige, det finns ju några länder till i EU vars fordon med bostadsutrymme susar runt här.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
I ett försök att hitta ett svar på Majzzans ursprungligt ställda fråga kontaktade jag Brahehus med frågan om vad syftet är och fick följande svar.

"Det är två olika ansvariga vad gäller parkeringarna. Den utanför
restaurangen och macken är Preem ansvarig för de som är borta vid
grönområdet är trafikverkets.

Anledningen tlii att Preem satt mellan räcken och målat är att
långtradarna körde in och körde sönder som det var innan. Man får
parkera husbil om man besöker aktörerna i huset."


Det är nog så att Preem avser precis det Michael S skrev tidigare (inlägg 5).

// J Peter
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Det var Trafikverket parkering.
Jag fattar ju att vi får stå där m husbil. Tyckte bara det var lite lustigt med en väldig massa målade bil+husvagn :wink::D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Men den typen finns väl bara i Sverige, det finns ju några länder till i EU vars fordon med bostadsutrymme susar runt här.

Även svenska lastbilar (främst lätta) med bostadsinredning, som har några år på nacken, rullar på våra vägar.

Enl. TS har det ingen betydelse hur husbilen är registerad utan att det är ett fordon med bodel.

Det är skrivet :

Personbil klass II (husbil eller lastbil)
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.
Personbil - Transportstyrelsen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
"En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter."
---------------------------------------------------------------
Där har dom missat lite som vanligt. Om husbilen är reggad som lätt lastbil finns inga skillnader i skatter, avgifter och förarbehörigheter.
Men om husbilen är reggad som tung lastbil och då vägde över 3500Kg när den var ny och det begav sig :p, så gällde andra avgifter och krav på C kort som fortfarande behövs i en gammal husbil som är reggad som tung lastbil. Fördelen i dag är att det är billig skatt på en sådan, eftersom det är en rätt lätt tung lastbil.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Javisst, så är det. Den enda likheten är att båda fordonen betraktas som husbil enl. TS. Det bör ju innebära (som jag tolkar det) att båda år stå på plats utmärkt med husbilsskylt men inte när skylten säger PB2. Helt åt h-e. Fattar inte att TS inte kunnat reda ut detta.
 
Toppen