• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mulig turistskatt i Sverige

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag är inte heller så förtjust i skatter. I detta fall tror jag dock att det kan fungera som en katalysator för kommunerna att verkligen hårdsatsa på turistnäringen. Om pengarna går till kommunerna och turismen plötsligt blir en inkomstkälla för kommunerna, speciellt de små, så kommer satsningarna.[

Bara ordet skatt säger ju att kommunerna inte får ett nickel a denna.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tittar vi i norrbottens fjällvärld så är turismen idag ett problem och kostar samhället mycket pengar. Var och varannan dag får både fjällräddning och sjukvård biträda turister som av ren och skär oerfarenhet försätter sig i knipa på grund av dålig utrustning, dålig fysik, dålig orienteringsförmåga och ren och skär dumhet. Det gäller både svenska och utländska fjällturister. Jag har själv letat reda på turister som gått ut i fjällen i tron att man kan navigera med Google map och är klädda i jeans och gympaskor. En räddningsaktion i fjällen är väldigt resurskrävande och på nåt sätt borde den finansieras utan att nagga på ordinarie sjukvård .
Jag håller med dig om att dessa insatser borde finansieras på annorlunda sätt. Anpassade försäkringar borde täcka majoritet av dessa kostnader. De som utsätter sig själva, eller utsätter andra för hälso-risker borde få bidra ekonomisk väsentligt mer om skadan inträffar...
Jag har just kommit från skidsemester i Ischgl, en vännina blev påkörd bakifrån med hjärnskakning som följd. Hon fick sedan betala 200€ för själva nedkörning till Läkarstationen på området. Om det skulle inträffa på Schweiziska sidan då skulle betalas 250€...sedan tillkommer kostnader för sjukhusvistelse...
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Kanske man skulle fokusera på att se över "slöseriet" istället för att ideligen uppfinna nya skatter. Vart tar alla skattepengar vägen egentligen ? Vi har förmodligen ett av världens högsta skattetryck men likt förbannat är det kris på alla fronter ? Stora upphandlingar som har brister , byggen som spårar ur fullständigt ekonomiskt mm mm mm, kanske ett strikt tjänstemannaansvar skulle skärpa upp slöseriet ?
 
R

RobbeS

Guest
Kanske man skulle fokusera på att se över "slöseriet" istället för att ideligen uppfinna nya skatter. Vart tar alla skattepengar vägen egentligen ? Vi har förmodligen ett av världens högsta skattetryck men likt förbannat är det kris på alla fronter ? Stora upphandlingar som har brister , byggen som spårar ur fullständigt ekonomiskt mm mm mm, kanske ett strikt tjänstemannaansvar skulle skärpa upp slöseriet ?

Tror väl att om tjänstemännen i kommunerna skulle få besluta mer så skulle det funka bättre även om det ibland kan brista där. Det stora problemet är väl lekmännen inom politiken som utan sakkunskap fattar beslut i ämnen dom inte begriper. Sen finns ju en stor bromskloss för att få till stånd vettiga och kostnadseffektiva avtal och det är lagen om offentlig upphandling.
I
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Kanske man skulle fokusera på att se över "slöseriet" istället för att ideligen uppfinna nya skatter. Vart tar alla skattepengar vägen egentligen ? Vi har förmodligen ett av världens högsta skattetryck men likt förbannat är det kris på alla fronter ? Stora upphandlingar som har brister , byggen som spårar ur fullständigt ekonomiskt mm mm mm, kanske ett strikt tjänstemannaansvar skulle skärpa upp slöseriet ?

Vi har kanske världens hösta skatt på pensions- och arbetsinkomster, men vi har också låg skatt, kanske lägst i världen, på t ex förmögenhet, arv, gåvor, fastigheter, konst, lyxbilar/båtar, kapitalinkomster. Detta ännu märkligare eftersom vi haft "arbetarregeringar" under lång tid.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Norrmännen tycks veta mer om turistskatt i Sverige än vi svenskar!
Går inte ens på samma veckodag jämföra Norge med Sverige , dom har ett helt annat system , b l a när det gäller energin där kommunerna får ta del av vinsten vilket inte är möjligt i Sverige. Om en ev turistskatt oavkortat skulle gå till den aktuella kommunen där faciliteter tas i anspråk kanske tanken inte är så tokig MEN jag misstänker att det går rätt in i statskassan , kanske det skulle kallas lokal turistavgift ???
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi har kanske världens hösta skatt på pensions- och arbetsinkomster, men vi har också låg skatt, kanske lägst i världen, på t ex förmögenhet, arv, gåvor, fastigheter, konst, lyxbilar/båtar, kapitalinkomster. Detta ännu märkligare eftersom vi haft "arbetarregeringar" under lång tid.

Problemet med förmögenhetsskatt är at du kan vara "förmögen" utan att ha några pengar. i kustområdena kan gamla hus ha taxeringsvärden som är 5-10 gånger högre än marknadsvärdet, då finns det på pappret en förmögenhet som i praktiken inte finns.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Eftersom tråden handlar om Svensk Turistskatt, som omnämns på den norska sajten ”bobilverden.no” har jag sökt svenska källor och fann den här, på Socialdemokraternas hemsida; Turismen kan stärka samhället i hela landet än mer

Idéen kommer från ingen mindre än förre Ministern Helene Hellmark Knutsson, som numera är riksdagsledamot och gruppledare i Näringsutskottet.

Här heter det inte Turistskatt, utan får det lite trevligare namnet ”tillväxtpeng” ett extra tillskott till kommunernas kassa som Helene Hellmark Knutsson motiverar så här;

— Det Hela landet ska leva och utvecklas. Med en tillväxtpeng på gästnätter kan kommunerna tillsammans med besöksnäringen stärka den lokala tillväxten. Det ger både resurser för att göra nödvändiga investeringar och underhåll på infrastruktur, så som vägar, leder och parker som turismen sliter på, samt att pengarna kan användas för att stärka det lokala samhället och servicen, säger Helene Hellmark Knutsson, gruppledare Näringsutskottet (S)

Förvisso lever många svenska kommuner på ruinens brant och pengar behövs, så vi får väl bidra lite när vi ställer oss på ställplatsen på Långholmen i Stockholm och på campingen i Filipstad.

Men det är ingenting annat än ett förslag till en ny skatt för att finansiera kommunernas sviktande ekonomier. Att det skulle få andra typer av effekter, negativa sådana, kan vi kanske lämna därhän.

TommyD
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om jag bara är säker på att pengarna går oavkortat till kommunen på lokal nivå, och inte till regeringen centralt, skulle jag med glädje bidra med en tjuga per övernattning! Gärna också ett bidrag till Ölandsbron. Ett annat sätt att hjälpa de mindre kommunerna är att försöka handla det vi behöver lokalt på de platser vi gästar, även om priserna är lite högre, så kanske dom får ha kvar ett näringsliv värt namnet, med butiker, bensinstationer m.m.
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Någon som vet om det kostar en avgift att åka med, dom Gula bilfärgerna här i Sverige?
Om inte, någon som vet varför!?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Eftersom tråden handlar om Svensk Turistskatt, som omnämns på den norska sajten ”bobilverden.no” har jag sökt svenska källor och fann den här, på Socialdemokraternas hemsida; Turismen kan stärka samhället i hela landet än mer

Idéen kommer från ingen mindre än förre Ministern Helene Hellmark Knutsson, som numera är riksdagsledamot och gruppledare i Näringsutskottet.

Här heter det inte Turistskatt, utan får det lite trevligare namnet ”tillväxtpeng” ett extra tillskott till kommunernas kassa som Helene Hellmark Knutsson motiverar så här;

— Det Hela landet ska leva och utvecklas. Med en tillväxtpeng på gästnätter kan kommunerna tillsammans med besöksnäringen stärka den lokala tillväxten. Det ger både resurser för att göra nödvändiga investeringar och underhåll på infrastruktur, så som vägar, leder och parker som turismen sliter på, samt att pengarna kan användas för att stärka det lokala samhället och servicen, säger Helene Hellmark Knutsson, gruppledare Näringsutskottet (S)

Förvisso lever många svenska kommuner på ruinens brant och pengar behövs, så vi får väl bidra lite när vi ställer oss på ställplatsen på Långholmen i Stockholm och på campingen i Filipstad.

Men det är ingenting annat än ett förslag till en ny skatt för att finansiera kommunernas sviktande ekonomier. Att det skulle få andra typer av effekter, negativa sådana, kan vi kanske lämna därhän.

TommyD

Ökad beskattning kan få rakt motsatt effekt (som så många gånger tidigare).
För tre år sedan samtalade jag med en av de större campingägarna i området.Frågan jag hade fån början var vad han ansåg om husbilar som parkerade utanför campingen. Svaret var att det bryr han sig inte om alls, de hade ändå inte ställt sig på campingen och det var till största delen husvagnar som tog in där. Sedan sa han något intressant då han på några års sikt förutspådde camingnäringens undergång eller en kraftig reduktion och anledningen till det var den ökande beskattningen på bränsle och fordon. Även husvagnarna har blivit större och kräver rejäla dragbilar. Dessa dragbilar får nu en rejäl skatt och ständigt ökad bränlebeskattning är ett allvarligt hot mot aktörer på landsbygden så kanske han får rätt.
Hur som helst så är säkerligen varken camping eller ställplatsägre intresserade av att administrera en ny skatt (kallad avgift) åt kommunen. Sk de göra detta gratis eller ta ut en adnimistrationsavgift som äter upp merparten av avgiften samtidigt som de rikerar ett minskat kundunderlag.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
De gula färjorna tillhör Trafikverket Färjerederi och är vägfärjeleder i det allmänna vägnätet och därför vanligtvis avgiftsfria.

TommyD
Tack TommyD för svar.
Man kan undra hur glas klart, det är?
En kan undra vem som äger broar, & dyligt med avgift "om" dom ingår i "Allmänna vägnätet"?
Du har säkert ett bra svar!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack TommyD för svar.
Man kan undra hur glas klart, det är?
En kan undra vem som äger broar, & dyligt med avgift "om" dom ingår i "Allmänna vägnätet"?
Du har säkert ett bra svar!

Inte jag, men min vän Wikipedia säger så här om infrastrukturavgifterna, som man idag tar ut på de nya broarna i Motala och Sundsvall;
Infrastrukturavgifter är en form av vägavgift som tas ut av Trafikverket för att finansiera byggen av broar, vägaroch tunnlar i Sverige.[1] Avgiften bygger på att de som använder infrastrukturen ska vara med och betala den.[1]Avgiften infördes den 1 februari 2015 och tas sedan dess ut på Motalabron och Sundsvallsbron.[1]Infrastrukturavgift planeras även att införas på Skurubron i Nacka kommun efter om/nybyggnad.[2]

Personligen tycker jag att det är en ganska bra idé om investeringen inte får plats Trafikverkets ordinarie budget, att man i alla fall kan få ny viktig infrastruktur på plats, genom att de som nyttjar infrastrukturen också betalar för den.

TommyD
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Inte jag, men min vän Wikipedia säger så här om infrastrukturavgifterna, som man idag tar ut på de nya broarna i Motala och Sundsvall;
Infrastrukturavgifter är en form av vägavgift som tas ut av Trafikverket för att finansiera byggen av broar, vägaroch tunnlar i Sverige.[1] Avgiften bygger på att de som använder infrastrukturen ska vara med och betala den.[1]Avgiften infördes den 1 februari 2015 och tas sedan dess ut på Motalabron och Sundsvallsbron.[1]Infrastrukturavgift planeras även att införas på Skurubron i Nacka kommun efter om/nybyggnad.[2]

Personligen tycker jag att det är en ganska bra idé om investeringen inte får plats Trafikverkets ordinarie budget, att man i alla fall kan få ny viktig infrastruktur på plats, genom att de som nyttjar infrastrukturen också betalar för den.

TommyD
Jag kan tycka det är underligt att skatterna som tas ut på biltrafiken numer inte räcker till för vägnätet, både reparationer och nybyggnad. Vi har rätt många bilar i trafik idag jämfört med tiden fram till 90-talet. Tidigare kunde man bygga broar och tunnlar inom årsbudget. Exvis Älvsborgsbron, Ölandsbron, södra- och norra länken i Stockholm, etc. Skattesatserna har ökat väsentligt, se bara senaste årens fordons- och bränsleskatt. Fråga: Var tar pengarna egentligen vägen?
 
R

RobbeS

Guest
Jag kan tycka det är underligt att skatterna som tas ut på biltrafiken numer inte räcker till för vägnätet, både reparationer och nybyggnad. Vi har rätt många bilar i trafik idag jämfört med tiden fram till 90-talet. Tidigare kunde man bygga broar och tunnlar inom årsbudget. Exvis Älvsborgsbron, Ölandsbron, södra- och norra länken i Stockholm, etc. Skattesatserna har ökat väsentligt, se bara senaste årens fordons- och bränsleskatt. Fråga: Var tar pengarna egentligen vägen?

Den frågan är ganska lätt att besvara men då blir det ganska obekväm politik och det ska vi hålla oss undan i forumet. Sverige är dock ganska unik som inte tar bro och vägavgifter. Se bara på Norge som skulle ha råd att ge sina medborgare var sin egen Ölandsbro.
 
Toppen