• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mulig turistskatt i Sverige

R

RobbeS

Guest
Tycker det verkar vara ett bra förslag. 10 till 30 kronor är ju ingen kostnad och det är man ju själv van att betala då man besöker vissa länder. Bättre än att ytterligare höja skatten för invånarna i de svenska kommunerna.
 
R

RobbeS

Guest
Oavsett om andra länder har det eller ej kräks jag snart över politikers uppfinningsrikedom när det gäller att hitta nya skatter....

Jag är inte heller så förtjust i skatter. I detta fall tror jag dock att det kan fungera som en katalysator för kommunerna att verkligen hårdsatsa på turistnäringen. Om pengarna går till kommunerna och turismen plötsligt blir en inkomstkälla för kommunerna, speciellt de små, så kommer satsningarna.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Inte heller jag är någon älskare av nya skatter, men i detta fall måste jag medge att jag är positiv och av samma anledning som RobbeS anfört i tidigare inlägg. Som mycket van europaresenär är denna typ av skatt en självklarhet och jag har länge varit inne på tanken att införa någonting liknande här i landet. På samma sätt tycker jag att en färd över exempelvis Ölandsbron också skulle kunna beläggas med en blygsam kostnad (kanske en tjuga) - som i slutändan skulle kunna betala de ständiga (och mycket kostsamma) restaureringsarbeten som bron kräver för sin överlevnad på grund av en felaktighet i betonghanteringen vid byggandet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänk om man kunde lägga lika mycket energi och tankeverksamhet på att använda skattepengarna mer effektivt som man gör för att komma med nya skatter. Bilismen t.ex. är ju redan överbeskattad. Undrar var övre gränsen går för beskattning? Hälsningar Göran Hellman.

I Sverige tror jag smärtgränsen ligger någonstans runt 110%. :confused::rolleyes::D
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser att flera är för en riktad beskattning på våra stopp på svenska ställplatser och campingar. Varför då?

Sverige är ett mycket litet turistland, att öka kostnaderna genom en riktad skatt har inte i någon annan turistregion i världen, visat sig stimulera till högre besöksantal, tvärtom.

Under de tre sommarmånaderna juni - juli - augusti har Svenska turistföretagare i snitt 40% av
årsbeläggningen. När det gäller camping-/ställplatser så det en ännu större andel av hela årsproduktionen som inryms i dessa tre månader. Trots det kommer beläggningen i alla fall bara upp i 40%, resten av året som de är öppna är utnyttjandet bara 25%. Självklart finns orter i Sverige som på västkusten och på t.ex. Öland och Gotland som har helt andra siffror.

Vidare när jag kollar befintlig statistik så ser jag att det under juni - augusti på campingar, så var fördelningen 25% utländska besökare och 75% var inhemsk turism. En eventuell beskattning skulle alltså främst drabba oss själva.

Att skatten skulle öronmärkas till satsningar i infrastruktur för besökare låter fint och sådana exempel finns utomlands. Som exempel finansieras New York C´s "Tourist board" NYC & Company helt av deras roomtax, som hotellen tar in från övernattande gäster. Men om våra svenska kommuner får en ny öronmärkt "turistskatt" undrar jag om inte den till stor del kommer att användas till kommunens badhus och politikernas trevliga resa till Berlin för att besöka den internationella turistmässan ITB? Konkreta infrastruktursatsningar för att främja turismen och öka antalet besökare tvivlar jag på.

Vad svensk turism behöver är ökad beläggning i högsäsong genom flera utländska turister och förlänga säsongerna.

Säg någon annan industri som i sin egen högsäsong, när deras produkter har högst efterfrågan bara utnyttjar 40% av sin produktionskapacitet och resten av året man har produktionen igång, bara 25%.

Kanske finns, men jag tror inte man ser en ökad beskattning i konsumentledet är rätt medicin för att investerad infrastruktur blir bättre utnyttjad och ökar lönsamheten.

Kan garantera att besöksnäringen inte gillar idén att få ytterligare en skatt. Precis som vi nyttjare, varför skulle vi välkomna ytterligare en kostnad som drabbar vårt fritidsnöje?

Vad gäller s.k. infrastrukturavgifter som broarna i Sundsvall och Motala, kanske även skulle behövas för Ölandsbron, men det skulle absolut inte gynna vår kanske planerade husbilssemester på Öland, eller turistföretagare på ön.

Tycker att vi unisont ställer oss upp och ropar BASTA, när sådana idéer dyker upp.

TommyD
 
Senast ändrad:

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Såg ett inslag på lokala nyheterna för Dalarna där kommunalpolitiker glädjestrålande konstaterade att här fanns det pengar att hämta. Som motpol konstaterade en annan politiker att t.ex. fjällveckan mycket väl kan bli 1000kr dyrare tack vare detta, för en barnfamilj. Rent spontant tycker jag, precis som flera andra, att det inte är mera skatter och pålagor som behövs för att locka turister. Är nog tyvärr så att dessa pengar, i slutändan, inte ger något mervärde för de som besöker vårt vackra land.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Los Suecos.
Kan till viss del hålla med dig i ditt resonemang, men att säga att en tjuga (mitt förslag) för en passage över Ölandsbron inte skulle gynna våra planerade semestrar på Öland är utan tvekan att ta i så att byxorna spricker. År resbudgeten så tight så anser jag att det är bättre att stanna hemma än äventyra familjeekonomin.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Los Suecos.
Kan till viss del hålla med dig i ditt resonemang, men att säga att en tjuga (mitt förslag) för en passage över Ölandsbron inte skulle gynna våra planerade semestrar på Öland är utan tvekan att ta i så att byxorna spricker. År resbudgeten så tight så anser jag att det är bättre att stanna hemma än äventyra familjeekonomin.

Ibland är det nog så att det inte är avgiftens storlek som är problemet utan det faktum att man över huvud taget behöver betala utan att få något i gengäld. Andra skatter finansierar ju i alla fall någon form av gemensam offentlig service (sedan kan man ju diskutera kvalitet på den förstås :)). Men vilken form av offentlig service skall en turistskatt finansiera som är till nytta för turisterna och som inte kan finansieras direkt med camping- och ställplatsavgifter till ägaren av platsen?

MVH
Hans
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hans.
Om du exempelvis tar Ölandsbron så har det varit ett ständigt ekonomiskt problem att hålla densamma i acceptabelt skick. Och - när pengar har lagts på bron - så har vederbörande myndighet gjort detta med beklagandet att detta indirekt inskränker på annan välbehövlig upprustning av landets vägburna transportsystem. Och det kan väl de flesta av er som regelbundet trafikerar vägnät utomlands, att dessa (med några undantag) håller en standard som överstiger den svenska. Till stor del på att väg-, bro- och tunnelunderhåll bekostas av de som nyttjar vägnätet. I mina ögon en helt perfekt system.

Skulle vi exempelvis ha en broavgift på Ölandsbron så, menar jag, skulle detta innebära två saker; dels en betydelsefull delfinansiering av det ständiga restaureringsarbetet på bron och dels genom detta indirekt frigöra anslagspengar till andra eftersatta områden i landet. Jag tror exempelvis att många norrlänningar kan instämma i mitt antagande. För snacka om eftersatt vägunderhåll i denna del av landet.

Vad gäller turistskatten så tror jag att denna skulle innebära att vår svenska turistnäring skulle bli betydligt mera professionell i sin framtoning och inte, som på många platser idag, baseras på skollediga ungdomar som kan nada om det de ska förmedla - vid sidan av befintliga turistbroschyrer. Vi skulle helt enkelt få en mera kunnig och välutbildad personal om det ges ett ökat ekonomiskt utrymme för att skapa detta. Kanske till och med kunna erbjuda en åretrunt-anställning. Vid flera tillfällen har jag på lokala turistbyråer exempelvis frågat om vägars lämplighet för mig med ett stort campingfordon och bara mötts av skakande huvuden och kommentaren att det har de ingen aning om eftersom de aldrig rest den vägen. Och gällande specifika frågor om campingplatsers standard och liknande vill jag nog påstå att det många gånger är rena natta.

Men visst, jag kanske har helt fel i sak, men jag förbehåller mig i alla fall rätten att framföra mina funderingar. Skrev en provocerande debattartikel i frågan för ett 20-tal år sedan i en av våra stora campingtidningar
Ibland är det nog så att det inte är avgiftens storlek som är problemet utan det faktum att man över huvud taget behöver betala utan att få något i gengäld. Andra skatter finansierar ju i alla fall någon form av gemensam offentlig service (sedan kan man ju diskutera kvalitet på den förstås :)). Men vilken form av offentlig service skall en turistskatt finansiera som är till nytta för turisterna och som inte kan finansieras direkt med camping- och ställplatsavgifter till ägaren av platsen?

där jag föreslog att vi genom olika skattepålagor inom turistnäringen framför allt skulle klå våra utländska gäster på så mycket pengar som vi bara kunde (eftersom det tycks vara deras inställning när vi gästar deras länder), men fick då våldsamt motstånd inte minst från fackliga representanter som menade att detta även skulle äventyra semestermöjligheterna för deras medlemmar. Och visst, i sak kan de ju ha rätt. På den stora Elmiamässan samma år blev jag till och med uppsökt av en facklig företrädare (och tillika campare) som var så arg över det jag föreslagit att han nära nog ville slå mig på käften. Så visst förstår också jag att detta med ökade skatter är en het potatis.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Tyvärr blev det något fel så sista delen av mitt inlägg kom inte med. Men i kortget gick denna del ut på att berätta om en provocerande artikel i ämnet som jag skrev i Husvagn & camping där jag menade att vi skulle ta ut så mycket pengar som vi bara kunde av våra utländska gäster - eftersom det är deras taktik när vi gästar deras länder. Och att denna framförallt retade upp svenska fackliga representanter som menade att detta indirekt även skulle äventyra semestern för deras medlemmar med låga inkomster. Och i sak hade de ju rätt även om ett av resultaten blev att jag blev uppsökt på Elmiamässan av en av dessa representanter som nära nog ville slå mig på käften. Så visst är det lite dynamit i frågan.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Som jag ser det och tror att det är så på dom flesta turistortet att dom har på tok för mycket turister som sliter på natur och kultur som måste restaureras, men vi har ju alldeles för lite turister och denna skatt blir som någon sa bara extra pengar att flumma bort
 
R

RobbeS

Guest
Som jag ser det och tror att det är så på dom flesta turistortet att dom har på tok för mycket turister som sliter på natur och kultur som måste restaureras, men vi har ju alldeles för lite turister och denna skatt blir som någon sa bara extra pengar att flumma bort

Tittar vi i norrbottens fjällvärld så är turismen idag ett problem och kostar samhället mycket pengar. Var och varannan dag får både fjällräddning och sjukvård biträda turister som av ren och skär oerfarenhet försätter sig i knipa på grund av dålig utrustning, dålig fysik, dålig orienteringsförmåga och ren och skär dumhet. Det gäller både svenska och utländska fjällturister. Jag har själv letat reda på turister som gått ut i fjällen i tron att man kan navigera med Google map och är klädda i jeans och gympaskor. En räddningsaktion i fjällen är väldigt resurskrävande och på nåt sätt borde den finansieras utan att nagga på ordinarie sjukvård och polisiära resurser som behövs till annat. Turism borde ju vara självfinasierande även då det gäller samhällets resurser.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hans.
.............. Vad gäller turistskatten så tror jag att denna skulle innebära att vår svenska turistnäring skulle bli betydligt mera professionell i sin framtoning och inte, som på många platser idag, baseras på skollediga ungdomar som kan nada om det de ska förmedla - vid sidan av befintliga turistbroschyrer. Vi skulle helt enkelt få en mera kunnig och välutbildad personal om det ges ett ökat ekonomiskt utrymme för att skapa detta. Kanske till och med kunna erbjuda en åretrunt-anställning. Vid flera tillfällen har jag på lokala turistbyråer exempelvis frågat om vägars lämplighet för mig med ett stort campingfordon och bara mötts av skakande huvuden och kommentaren att det har de ingen aning om eftersom de aldrig rest den vägen. Och gällande specifika frågor om campingplatsers standard och liknande vill jag nog påstå att det många gånger är rena natta.

Men visst, jag kanske har helt fel i sak, men jag förbehåller mig i alla fall rätten att framföra mina funderingar. Skrev en provocerande debattartikel i frågan för ett 20-tal år sedan i en av våra stora campingtidningar

Kanske du här presenterar ”Columbi ägg” för svensk turistnäring, lösningen de inte själva tänkt på, för jag har aldrig sett den presenterats.

Måste tillstå att ditt förslag verkligen kan säga vara oortodox, erkänner också att jag inte riktigt finner kopplingen; ” Vad gäller turistskatten så tror jag att denna skulle innebära att vår svenska turistnäring skulle bli betydligt mera professionell i sin framtoning”. Så du menar att genom att öka beskattningen på en näringsgren så blir branschens framtoning mera proffesionellt per automatik. Varför då?

Själv tror jag faktiskt tvärtom, att en riktad skatt skulle skada branschen som faktiskt är viktig inte minst ute i landet, ute i glesbygden där arbetstillfällen är få och det mesta är småskaligt.

Så tänker jag.....

TommyD
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Brunnsavgift, kurtaxa...

Kärt (?) barn har som bekant många namn.

"I forntden" användes pengarna bl.a. för att finanisera dem som spelade i mässingen - alltså brunnsorkestrarna - och då visste man i varje fall vart pengarna gick.

Systemet är vida utbrett i anda länder, så varför inte anamma det även i Sverige - så länge pengarna används för rutistbefrämjande åtgärder.

Pålle
 

Håkan A

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Medlemskap
2025
Oavsett om andra länder har det eller ej kräks jag snart över politikers uppfinningsrikedom när det gäller att hitta nya skatter....
Kan inte annat än att hålla med
Det är helt galet vad dom kan hitta på som skall beskattas..
Snart blir det extra skatt på gräsklippning i egna hemmet.och om solen lyser på egna tomten.eller om det regnar en viss mängd. Det verkar tyvärr vara där focus ligger. Vad som händer i övrigt i Sverige verkar komma i andra hand.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hans.
Om du exempelvis tar Ölandsbron så har det varit ett ständigt ekonomiskt problem att hålla densamma i acceptabelt skick. Och - när pengar har lagts på bron - så har vederbörande myndighet gjort detta med beklagandet att detta indirekt inskränker på annan välbehövlig upprustning av landets vägburna transportsystem. Och det kan väl de flesta av er som regelbundet trafikerar vägnät utomlands, att dessa (med några undantag) håller en standard som överstiger den svenska. Till stor del på att väg-, bro- och tunnelunderhåll bekostas av de som nyttjar vägnätet. I mina ögon en helt perfekt system.

Men då pratar vi ju om en infrastrukturskatt (som för Sundsvallsbron) och inte kommunal turistskatt, som ju är det som har kommit upp i diskussionen. Att betala trafikverket för att de har byggt en ny bro är ju inget konstigt nu för tiden.

Att ta ut en avgift på övernattningar blir väldigt besvärligt. Hotell och campingar kan ju lätt ta ut mera pengar av sina gäster men hur gör vi med alla byalag, båtklubbar, hembygdsföreningar m.m.? Det kan nog bli så betungande för dom att de helt enkelt lägger ner sin ställplatsverksamhet. Dessutom måste man ju i så fall hindra husbils- och husvagnsåkare att "fricampa" så, antalet skyltar om förbjuden nattparkering lär öka dramatiskt.

Att ta ut en avgift av bara utländska turister lär EU aldrig gå med på. Titta på Tysklands försök att avgiftsbelägga autobahn för icke-tyskar. Skall man ha en avgift måste den tas ut för alla, inhemska som utländska. Vilket i exemplet med Ölandsbron innebär att även de som bor på Öland och pendlar till Kalmar måste betala.

I de länder där man har turistskatt är det med det uttalade syftet att minska turismen. Jag tycker nog inte riktigt att vi har det problemet ännu. I alla fall inte under större delen av året.

Vad beträffar fjällräddningen etc. skulle man ju kunna ta ut en avgift motsvarande den spåravgift man numera betala för att åka skidor "på platten". En "ledavgift" för att ge sig ut på fjället t.ex. Men återigen det är inte detsamma som en kommunal turistskatt.

MVH
hans
 
Toppen