Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Den här typen av bäddavgifter finns i flera andra europeiska länder, men det krävs en lagändring om avgiften ska införas i Sverige.
Oavsett om andra länder har det eller ej kräks jag snart över politikers uppfinningsrikedom när det gäller att hitta nya skatter....
Tänk om man kunde lägga lika mycket energi och tankeverksamhet på att använda skattepengarna mer effektivt som man gör för att komma med nya skatter. Bilismen t.ex. är ju redan överbeskattad. Undrar var övre gränsen går för beskattning? Hälsningar Göran Hellman.
Los Suecos.
Kan till viss del hålla med dig i ditt resonemang, men att säga att en tjuga (mitt förslag) för en passage över Ölandsbron inte skulle gynna våra planerade semestrar på Öland är utan tvekan att ta i så att byxorna spricker. År resbudgeten så tight så anser jag att det är bättre att stanna hemma än äventyra familjeekonomin.
Ibland är det nog så att det inte är avgiftens storlek som är problemet utan det faktum att man över huvud taget behöver betala utan att få något i gengäld. Andra skatter finansierar ju i alla fall någon form av gemensam offentlig service (sedan kan man ju diskutera kvalitet på den förstås ). Men vilken form av offentlig service skall en turistskatt finansiera som är till nytta för turisterna och som inte kan finansieras direkt med camping- och ställplatsavgifter till ägaren av platsen?
där jag föreslog att vi genom olika skattepålagor inom turistnäringen framför allt skulle klå våra utländska gäster på så mycket pengar som vi bara kunde (eftersom det tycks vara deras inställning när vi gästar deras länder), men fick då våldsamt motstånd inte minst från fackliga representanter som menade att detta även skulle äventyra semestermöjligheterna för deras medlemmar. Och visst, i sak kan de ju ha rätt. På den stora Elmiamässan samma år blev jag till och med uppsökt av en facklig företrädare (och tillika campare) som var så arg över det jag föreslagit att han nära nog ville slå mig på käften. Så visst förstår också jag att detta med ökade skatter är en het potatis.
Som jag ser det och tror att det är så på dom flesta turistortet att dom har på tok för mycket turister som sliter på natur och kultur som måste restaureras, men vi har ju alldeles för lite turister och denna skatt blir som någon sa bara extra pengar att flumma bort
Hans.
.............. Vad gäller turistskatten så tror jag att denna skulle innebära att vår svenska turistnäring skulle bli betydligt mera professionell i sin framtoning och inte, som på många platser idag, baseras på skollediga ungdomar som kan nada om det de ska förmedla - vid sidan av befintliga turistbroschyrer. Vi skulle helt enkelt få en mera kunnig och välutbildad personal om det ges ett ökat ekonomiskt utrymme för att skapa detta. Kanske till och med kunna erbjuda en åretrunt-anställning. Vid flera tillfällen har jag på lokala turistbyråer exempelvis frågat om vägars lämplighet för mig med ett stort campingfordon och bara mötts av skakande huvuden och kommentaren att det har de ingen aning om eftersom de aldrig rest den vägen. Och gällande specifika frågor om campingplatsers standard och liknande vill jag nog påstå att det många gånger är rena natta.
Men visst, jag kanske har helt fel i sak, men jag förbehåller mig i alla fall rätten att framföra mina funderingar. Skrev en provocerande debattartikel i frågan för ett 20-tal år sedan i en av våra stora campingtidningar
Kan inte annat än att hålla medOavsett om andra länder har det eller ej kräks jag snart över politikers uppfinningsrikedom när det gäller att hitta nya skatter....
Hans.
Om du exempelvis tar Ölandsbron så har det varit ett ständigt ekonomiskt problem att hålla densamma i acceptabelt skick. Och - när pengar har lagts på bron - så har vederbörande myndighet gjort detta med beklagandet att detta indirekt inskränker på annan välbehövlig upprustning av landets vägburna transportsystem. Och det kan väl de flesta av er som regelbundet trafikerar vägnät utomlands, att dessa (med några undantag) håller en standard som överstiger den svenska. Till stor del på att väg-, bro- och tunnelunderhåll bekostas av de som nyttjar vägnätet. I mina ögon en helt perfekt system.